Andromeda skrev:
Många lite större bilar klarar sig också nedåt 0,7 på pendling med mycket landsväg. Far min har 6 mil mestadels landsväg till jobbet och har alltid åkt "stora" Saabar. Med både 9000 och ng900 2,0T har han kunnat klara sig på låga 0,7 och en del tankningar t o m under 0,7. Med 9-5 är det svårare, där får man räkna med att det blir svårt att komma under 0,75 då den är tyngre.
Det är om du kör mycket stadstrafik det straffar sig med en tyngre bil som kräver mer energi att sätta rull på. Men väl uppe i fart blir skillnaden betydligt mindre. En större motor behöver inte jobba lika hårt för att hålla en given hastighet och kan ligga lägre i varv.
Om man sedan gillar breda däck och stora fälgar gör man sig nog bäst att vänja sig av med det om man vill åka billigt. Att byta från t ex 14" till 17" gör lätt 1 dl/mil på de flesta bilar. Åk med den minst dimension du får plats med över bromsoken.
Värt att tänka på är att en Golf från början av 00-talet i många fall inte väger mindre än en Saab 9000 eller en Volvo 740 fastän innerutrymmena är så mycket sämre.
Att jag förespråkar lite större bilar har med säkerhet att göra. Sitter du i en större bil har du betydligt bättre möjligheter att ta dig gående ur en smäll med en annan bil eller en älg.
Och det viktigaste för en låg totalkostnad är att bilen håller ihop utan att kräva för mycket reparationer. De flesta bilar brukar klara pendling bra, det är mycket bättre för bilen att gå 5 mil om dagen än två varv till affären per vecka.
Men för att dra några exempel på bilar som anses pålitliga och hyffsat snåla:
Toyota Corolla
Nissan Primera
Honda Civic
Hyundai Accent
Men jag skulle fundera på att titta på en lite större bil. Dock ingen gammal Saab faktiskt, det blir svårare och svårare att hitta en fin 9000 t ex och ng900 tycker inte jag är så driftsäker.