3465
Sök

940 ltt-95 Slutade tända bara så där efter spridarbyte

19 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
#1
Hejhej jag har en 940 Ltt som är lite preppad med steg 2 chip fräst top andra spridare och lite småttgott,

har just sutte ihop bilen igen efter fixat svänghjulet och koppling och bilen funkade kanon i 1 dag sen så kom det lite problem,När jag stod i rondellen och skulle köra börja den hoppas osv som att det skulle vara soppa torsk, åkte och tanka fullt men hade minst 30 liter kvar i tanken,sen så tänkte jag att jag skulle testa byta till orginal spridarna för den går väldigt fett, så byte jag spridare och så sluta bilen helt plötsligt att tända,så testa Byte till dom andra spridarna igen men samma där tände inte, har gnista och soppa stinker det, har byt vakium + svänghjulsgivarn och den tänder inte ändå, MEN kopplar jag bort kontakterna till spridarna så startar den , alltså måste den få för mycket Soppa, men har ju alltid funkat klockrent i flera år med dom där spridarna så varför ska den få för mycket soppa med dom just nu?, Kan det vara chipet som har sagt upp sig?

Är väldigt tacksam för svar!

                                                          MVH JOCKE


402 Inlägg
4 maj 2012
#2
Jockeeboii skrev:
Hejhej jag har en 940 Ltt som är lite preppad med steg 2 chip fräst top andra spridare och lite småttgott,

har just sutte ihop bilen igen efter fixat svänghjulet och koppling och bilen funkade kanon i 1 dag sen så kom det lite problem,När jag stod i rondellen och skulle köra börja den hoppas osv som att det skulle vara soppa torsk, åkte och tanka fullt men hade minst 30 liter kvar i tanken,sen så tänkte jag att jag skulle testa byta till orginal spridarna för den går väldigt fett, så byte jag spridare och så sluta bilen helt plötsligt att tända,så testa Byte till dom andra spridarna igen men samma där tände inte, har gnista och soppa stinker det, har byt vakium + svänghjulsgivarn och den tänder inte ändå, MEN kopplar jag bort kontakterna till spridarna så startar den , alltså måste den få för mycket Soppa, men har ju alltid funkat klockrent i flera år med dom där spridarna så varför ska den få för mycket soppa med dom just nu?, Kan det vara chipet som har sagt upp sig?

Är väldigt tacksam för svar!

                                                          MVH JOCKE

Har du nollat styrboxen? När man ändrar soppatryck/spridare så ändrar boxen om spridartiderna då den kämpar mot att gå på lamda 1 (14.7) på AF.
Så testa annars att nolla genom att dra ut säkring 1 ur säkringsdosan o sätt på tändningen i några sekunder. Eller bara släppa ena polen på batteriet.
MVH//Jocke

1 008 Inlägg
4 maj 2012
#3
Hur har du gjort med spridarmotståndena när du bytte spridare?

Originalspridarna MÅSTE ha motståndena, annars går spridarutgången på LH2.4 sönder rätt omgående och kan dessutom ge skador på spridarna.
Om utgången är paj så brukar oftast spridarna stå öppna hela tiden och pissa..= väldigt sur motor/fyller cylindrarna med soppa..

Lucas spridarna är väl högohm så inga motstånd ska sitta där då...


19 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#4
jag hade 440cc lucas spridarna på och då har jag ju ett motstånd som är omgjort för dom spridarna, men sen när jag byte till volvos gröna org spridare glömde jag att koppla ur motstånde för lucas spridarna som är hög ohm men orginal är ju låg ohm, så jag kopplade ur det och satt på spridar motstånde som är till orginal men ändå funkade det inte,  Vad menar du med spridarutgången lh2.4?  Förmodligen är det Utgången som är paj för passar rakt in på din förklaring, för bilen startar då jag tar kopplar ur alla spridarkontakter.

Men kan du förklara lite mer vad/vart Spridarutgången är? smile

Tacksam för all hjälp jag kan få, mvh jocke


1 008 Inlägg
4 maj 2012
#5
Mjo, som jag misstänkte då, när högohmspridare används så kopplar man förbi motståndena.
När du monterade tillbaka original lågohmspridarna och glömde att återställa motståndena så blev strömmen för hög igenom spridarna och överbelastade därför den transistor innuti bränsleboxen(LH2.4) som ger spridarna styr-minus.

Lösningen på problemet är att ersätta bränsleboxen eller reparera den (byta transistorn) om man har kunskapen eller känner någon som kan, lättast och billigast är väl att leta en ny box.


19 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
#6
Jo ska kolla om det bara är chipet eller om jag måste byta ut boxerna för har kvar orginalchipe så smile Tack så mycket för hjälpen smile hoppas bara det är det då ! big_smile


169 Inlägg
9 september 2013
#7
Jockeeboii skrev:
Jo ska kolla om det bara är chipet eller om jag måste byta ut boxerna för har kvar orginalchipe så smile Tack så mycket för hjälpen smile hoppas bara det är det då ! big_smile

Hittade du felet på bilen ? Jag har samma problem på min med "/
Mvh


Sök