Låter som jordfel, steget jordar via lågnivån = INTE bra. Ge fan i att koppla in lågnivån innan du har fått steget att starta!
Börja med att med multimeter mäta över strömingångarna på steget. Spänningen här bör ligga över 12V oavsett om steget är igång eller ej. Skulle det vara för lågt här är det jorden som är kass.
Dra om stegets jordkabel till en rejäl bult och slipa helt plåtrent! Sedan tar du en multimeter, ställer den på resistansmätning och sätter den ena pinnen på valfri plåtren punkt eller bult i karossen, gärna nära jordstället men inte på själva jordpunkten. Du ska då få ett riktigt lågt resistansvärde. Då snackar vi 0,01ohm eller liknande. Kan skilja lite beroende på kabelstorlek och liknande.
Nu förutsätter jag att du har tillgång till en multimeter eller skaffar en.
Och ja, jag rekommenderar ALLA som kopplar slutsteg att skaffa en multimeter, kostar 99kr på biltema o funkar utmärkt till detta. Tycker man det är onödiga pengar så kan man fråga sig själv vad bränd signaljord och bränt steg kostar.
"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"