Det var dags att i skolan välja ett projektarbete och då snubblade jag över denna bil och en jäkla massa extragrejer, däribland 4 extramotorer. Men det blev väl inte riktigt som jag tänkt från början och ist så satte jag i... Visa mer
jädrar vilken tung dag.. själv bröt man av främre fästet till växellådan här om dagen så blev att fara å hämta nytt så bytte det ute på vägen hos tjejen.. bra nå less var man! lycka till! spisen ser riktigt bra ut!
Oj, växellådsfästet känns jobbigt att byta. Bara att bryta ihop och komma igen
nja inte direkt, men efter att nyss ha bytt växellåda å ha kört 60 mil med bilen å sen måste byta fästet igen kändes förjävla drygt, speciellt när man är arg och inte orkar dra hem bilen till garaget
nja inte direkt, men efter att nyss ha bytt växellåda å ha kört 60 mil med bilen å sen måste byta fästet igen kändes förjävla drygt, speciellt när man är arg och inte orkar dra hem bilen till garaget
Det lät riktigt drygt att behöva göra saker 2 gånger... Hoppas jag slipper några såna missöden när det blir startförsök på min...
Idag så hittade jag en ny kåpa till oljepumpen så ni är den på plats igen. Nu trilskas jag bara med startmotorn. Har en startmotor från -89 som funkade perfekt i min -87i. Nu när jag bytt till aero svänghjul så kuggar aldrig startmotorn när man startar, den står bara och nöter på dreven... Någon som har en aning om hur jag löser det?
Nu har jag varit klantig igen.... Idag såg jag varför startmotorn inte kuggar i, och det är för att svänghjulet tar i en bult på blocket. Bara ner med växellåda och börja om.
Är det någon som vet om 240mm svänghjulet från en -97 är tjockare än de sena 80-talarnas?
Nu har jag hittat vad felet var... Med de högre kammarna hade de tryckt ventiltryckarna i botten och lite till. Det gav belastning i hela transmissionen och tillslut gick styrningarna sönder på båda kamdreven med ventilras som följd.....
Visade sig nu att det fanns en oupptäckt spricka i ett oljerör i toppen, därav inget störreoljetryck i toppen med massor av ventilknack som följd. Ett nytt rör är hemma hos mig ikväll
Jag var ute och lekte lite härom dan och så helt plötsligt började turbon ladda typ 2bar. Jag släppte av direkt och när jag kopplade dog bilen. Startade utan problem och kom hem till en kompis. Rökte in hela hans hus i vit rök...
Kom hem och märkte att bilen bara gick på 2 cylindrar. Demonterade toppen i tron på att toppackningen gått. Det hade den gjort men även bitar från kolven satt fast i cylinderloppet...
Nu har jag hämtat en ny motor från mitt lilla lager och håller på att flytta över de bra sakerna från den gamla till den nya! Förhoppningsvis så kanske motorn skuttar i bilen i helgen
Nu är nya motorn i bilen äntligen, men det gick inte helt smärtfritt...
Motorn är iaf i och det gjordes en provstart. Den gick inte på alla cylindrarna, men jag tänkte att det kan ha att göra med att det är en del olja i cylindrarna. Så jag lät den stå ett tag på tomgång till det slutligen började låta som en tomte som kastade verktyg i blocket. Stängde då av direkt.
Så, felsökningen visade att jag ställt insugskamaxeln 1 kuggjävel fel. Klantigt är det enda jag kan säga......
Så, nu håller jag på att byta topp och hoppas på det bästa.
Jag skickar med lite bilder på motorn under montering.