3156
Sök

Använda bilkärra med b-kort ?

Pim_Pim
5 maj 2012
Trådstartare
Turbo260 skrev:
Pim_Pim skrev:
Tja.

Det är snart dags för en registeringsbesikting på en a-traktor för mig och då ska jag ta den på en bilkärra till besiktningen men det är rätt omöjligt för mig som bara har b-kort va ?

Traktorn väger runt 1400kg och jag hade tänkt och dra den med en 740 eller Saab 9000(tror saaben får dra mer?)
Men som jag har fattat det så är det rätt så kört utan BE kort va ?
Eftersom lasten kommer att överstiga släpvagns maximala totalvikt vid B-kort.

Är det någon som har nån koll på hur mycket böter det blir vid "överlass" ?

Jag drog ett 1500kg bilsläp bakom min Saab 900 som får dra 1460kg.

Olovlig körning där, som skulle ha gett 1000:- i böter, ifall jag åkt fast.

Lastförmågan på släpet är 1050kg och bilens tjänstevikt var på 1250kg.

Överlass där på 200kg cirka och det skulle ha gett 2000:- i böter.

Klarade dock mig helt från poliser den gången.

Okej okej..inte kul om man åker dit för olovlig körning och grejer..
Vi körde förra epan på släp till regbesiktningen och vi klarade oss ifrån polisen också, men har tänkt till lite mer nu och anser att det inte är värt att riskera b-kortet. Så nån med BE-behörighet får köra åt mig den här gången. smile
Senast redigerat av Pim_Pim (6 maj 2012)

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
6 maj 2012
Såklart går det att dra vissa biltrailers med bara B-kort men det säger ju sig självt att en biltrailer som är reggad på säg 1300 kg inte får lasta särskilt mycket så en normal bil är det med andra ord olagligt att ställa på den vagnen.

Olovlig körning = du drar ett släp som är reggat tyngre än vad din bil får dra med ditt körkort, oavsett om du har nån last på släpet eller inte.

Överlast = du drar ett släp som är för tungt lastat. Dvs billigare böter om man skulle välja ett alternativ...

/ichi

Sök