3338
Sök

Ljud bygge Volvo 850

243 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Hejsan, lite funderingar nu, att tillägga redan från start är att bilen inte är i topp skick, inget jag kommer lägga ner allt för mycket på vill bara ha det så bra jag kan med det jag har ev billigt tillköp.

Som jag har det nu så har jag:

3.5" JBL GTO högtalare tvåvägs högtalare på instrument panelen, sitter provisoriskt eftersom orginal högtalarna som satt hade special hölje, tips på hur man tätar runt där gärna med bild smile

5.25" JBL GTO högtalare i framdörrarna, samma sak där var orginal högtalarna lite special, vad jag sett andra gjort är att dom sågat ut en fyrkant under gallret, monterat en bit playwood skiva där dom skurit ut en circel passande högtalarna, utseénde där under är ju inte så viktigt, men vad säger ni? Kan jag täta på annat sätt som skulle fungera bättre?

Det är ju inte speciellt bra tätat orginal i Volvo 850 dörrarna och det skramlar lite när basen går igång, hur viktigt är det med tätning i dörrarna för ljudets skull och hur kan man täta på ett enkelt & (billigt) sätt? köra in lite bomulls liknande material i dörrens tomrum kanske eller bara låta det vara?

Hathyllan har jag inget i just nu efter rekommendationer, köpte mig ett par 6x9" men var ju såklart fel storlek så dom sålde jag vidare, det är 5x7" i hatthyllan orginal, dom högtalare jag har hittat har rund magnet medans hålen i Volvo 850 orginal är lite ovala, ser jäkla fult ut utan högtalare där men vad jag förstått gör dom ingen ljudskillnad för mig som förare där fram? Är det värt att införskaffa sig ett par JBL GTO 5x7" då kablar är draget & för att det ser snyggare ut tro? kostar ju inte speciellt mycket ändå så.

I bagageluckan har jag en ganska stor låda, kan inte exakta måtten men det är en färdigbyggd låda med 2st 12" Xzound tror jag högtalar märket är, 2st 12", det är separata utgångar för högtalarna dom är inte bryggade med andra ord. Till det har jag ett 1000w Mutant steg med inställningar, level, sonic boost (LP), bass boost.

Huvudenheten är en Pioneer "xxxx" mosfet 4x50w kan inte modell namn på rak arm, har 1st lågnivå utgång, går ej ställa in till sub läge heller, men hade inte pengarna & tidigare hade jag bara något jula skit, när pengarna räcker till blir det en med separat sub lågnivå + extra utgång så man ev kan sätta framsystem på steg också.

Har ni några tips & ideér till mig vänligen skriv smile

782 Inlägg
5 maj 2012
Jag hade köpt mig ett begagnat 4 kanals steg med line out (till mutant steget) och vettiga filter så du kan ställa hp olika för 5,25" o 3,5", dämpat dörrarna med lite asfaltsmatta/butylmatta samt satt fast högtalarna stabilt o utan läckor runt högtalarna.

Här finns adapter till 5,25" o ev till 3,5": http://www.brc.se/monteringsmaterial/hogtalaradaptrar/ troligtvis kan du fixa till det minst lika bra själv men med en adapter kommer det iaf bli bättre än vad det är nu.

Ang högtalare i hatthyllan så är det nog så att du får in bastrycket genom dom tomma hålen för 5x7" o täpper du igen dom så riskerar du att basa sönder högtalarena samt få sämre bastryck annars är det ju inget fel med lite ljud till kompisarna i baksätet.

243 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Ok, tack för svar! Det var visst ett Magnat steg jag hade, 2st kanaler, kan ju kolla över ett med 4st kanaler, men hur fungerar det om jag har bas & framsystem steg på samma lågnivå går det? har ju bara ett lågnivå uttag på stereon tyvärr =/

Tänkte  på om man ska skaffa 1 vägs 5.25" till framdörrar, sätta skrikare i kopp med dubbelhäftande tejp eller annan monteringsanordning på insidan där speglarna är om du vet hur jag menar? och sen köra med dom 3,5" som jag har på instrumentpanelen?

När jag dämpar, fäster jag dämpningen på insidan  utav dörren eller på plåten där innanför? Är dämpningsmattorna förberedda med klister på ena sidan tro?

Tror förra ägaren redan pillat för mycket med fästena till högtalarna så osäker på om man får dit adapter, men ska kolla över läget kan ju inte vara så svårt med lite tid till det att få det tätt runt om högtalarna annars.

243 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
En fråga till gällande bas i Volvo 850, ska man ha med elementen innåt bilen, eller ut med bagageluckan? vad ska vara bäst, då jag har utblåsen på lådan uppåt så att säga, kicker comp 2x12" som jag hade förut hade jag elementen innåt bilen för bästa effekt, men då va utblåset på sidan utav lådan.

243 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Eftersom hela bagageluckan skakar sönder när man spelar, kanske bättre att sätta en 8" eller 10" vid passagerar sätets fot plats? Är ju ändå ingen familje bil & den som sitter där får väll sitta lite obekvämt smile

782 Inlägg
7 maj 2012
Ang att du bara har en lågnivå så blir det ju inte helt optimalt men det funkar. Dels finns det lågnivåsplitters att köpa o många steg har lågnivåutgång så det är lätt att koppla vidare till nästa steg.

Anledningen att jag rekomenderade ett 4-kanals steg till dina framhögtalare va att 3,5" inte kommer låta bra om du delar den så lågt som 80hz där man brukar dela basen men igt är det nog onödigt med både 3,5" o 5,25" o hade jag haft dina saker så hade jag satsat på bara 5,25" i dörrarna drivet på magnatsteget (förutsatt att det har hp filter) o köpt mig ett nytt (el beg) monosteg till basarna.

Dämpningsmattorna sätter du på plåten inne i dörren (ytterplåten) men du kan sätta den lite överallt där du tycker plåten är lite vek o det är klister på baksidan av mattorna.

Finns inget bästa sätt som funkar jämt ang placering av baslådan, flytta runt den tills du tycker det är bäst. Vanligast är att ha basarna spelandes bakåt.

Varför har du en 850 om du inte har den som familjebil? Passa på att köp något roligare innan du fixar en tjatande fru o 3 ungar, tex en gammal porsche :-) det du är ute efter är en frontsub o det går att få till snyggt med rätt mycket jobb, placera en liten baslåda vid fötterna är så tattigt att det skulle funka bättre o se coolare ut med en pa-sub i baksätet.
Vill du slippa skallret i bagaget så är en av lösningarna att bygga en bandpasslåda en annan är att dämpa bort det mesta skallret o lägga tex delar av en tvättsvamp bakom regskylten.

243 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Hehe många bra tips där tack! smile
Jo kan verka lite tattigt men med arbetslöshet & en arbetsförmedlare som gör livet svårt för en + ingen A-kassa så har man inte råd hehe.

Det kommer i framtiden, just nu vill jag bara ha till det så det är "okej", i framtiden kommer troligtvis bra ljud i bil få göra jobbet med lite custom byggen osv i en "nyare" bil.

Jo en kompis har ju frontsub i sin Audi A4, en liten bastub som är någon special som dom har på bra ljud i bil, låter väldigt cleant men kostar allt som allt ca 6-7k att få in den också, dom pengarna har jag ju inte och ta lån är jag inte så förtjust i.

Men som sagt tack för svaren, ska nog iallafall dämpa & täta lite, får testa göra något åt bagageluckan se om man lyckas smile

Sök