3493
Sök

Ge sig in i "trim-världen". Bra att veta?

9 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
#1
Tjena!

Första inlägget här på Garaget och hoppas få upplysande svar. Så till frågan.

(Tycker tråden passade i Avancerad motorteknik då frågan angår just avancerad motorteknik och mer komplicerad kunskap. Flytta tråden gärna ifall ni inte tycker den passar in här.)


-Har ett stort bilintresse och gillar motor och racing. För mig är allt intressant, både rakt fram och i svängarna.
Sugen på att förverkliga mina drömmar om att äga en schysst kärra, t.ex. Nissan Skyline, Toyota Supra, Mitsubishi Evo eller kanske en turboladdad Mustang av något slag.

Frågan är dock, är de verkligen en bra idé att inköpa en Skyline för typ 80 000 - 130 000kr och direkt börja skruva ner den i tusen bitar för att sedan inte fatta ett skit hur man ska skruva ihop allting?

Har såhär långt förstått att mindre uppgraderingar, BPU t.ex, oftast inte kräver några inre modifikationer i motorn men när man väl kommer till 500+ siffrorna och de är dags att börja uppgradera kolvar, stakar, vev, lager, ventiler etc. hur svårt är de egentligen?

-Hur tog ni er tillväga när ni började mecka era bilar? Finns de sprängskissar etc att få tag på? Eller har alla som äger bilar på över 500häst gått ett fordonsprogram på gymnasiet?

Kan ni inte berätta lite hur ni gick ifrån att trimma moppe till att kunna plocka ur en (ex.) Skyline RB26a och skruva ner den för att uppgradera till värre internals?

Edit: Hur många av er lämnar in era motorer hos t.ex. JRM Racing, PB-z etc och i så fall, hur mycket av arbetet gör ni själva?



Mvh Danne
Senast redigerat av ounze (6 maj 2012)

360 Inlägg
6 maj 2012
#2
Bästa är väl att börja skruva och skruva hela dagarna så lär man sig med tiden. Jag har det inom mitt arbete så skruvar en del om man säger så.
Börja med någon billigare bil då och skruva och läs massor på internet/hitta några böcker osv.

Hur mycket man lämnar in motorerna är väl inviduellt vad man har för verktyg/kunskap osv.
Om jag ska renovera en motor så plockar jag ju isär allting och plockar ur delarna som jag vill ha slipade/balanserade/borrade eller vad det nu kan vara och sedan ihop med allting igen.


Sothora <3
1 201 Inlägg
6 maj 2012
#3
Learning by doing, så körde jag. Plus en massa folk i närheten som man kunde snacka med om de krångla.

Men tips är att läsa på om hur motorn fungerar och är uppbyggd! Kan du det kan du laga/fixa/trimma en motor.

Är egentligen lika på allt mekaniskt. Bara man förstår hur det funkar och vad saker gör så kan man laga det!

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Vestfold chiptuning Stockholm
2 405 Inlägg
7 maj 2012
#4
Säger som dom andra, de mesta lär man sig genom att testa. Har du några motor kunniga vänner är de ett plus annars kan man alltid fråga här smile

Första gången du plockar ner något rekommenderar jag dig att lägga upp alla delar snyggt och prydligt så du vet vad som är vad samt att ta bilder på hur allt sitter. Har du plockat isär en motor ett par gånger så blir man rätt säker på de och då brukar man hoppa alla säkerhet saker som bilder mm smile

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden
Vestfold chiptuning Stockholm

360 Inlägg
7 maj 2012
#5
Du kan ju alltid köpa dig typ en gammal Volvo 240 eller 740 och börja med att skruva isär dom motorerna och förstå hur dom funkar och sedan börja trimma dom, då dom är billiga att köpa in och finns billiga delar ifall man skulle klanta sig helt smile


925 Inlägg
8 maj 2012
#6
Hur lär man sig hur en motor fungerar?
Hur lära man sig hur man trimmar en motor?

Jag har gått Fordonstekniskt. För snart 30 år sedan. När man "Muckade" trodde man att man kunde allt om bilar och lastbilar. man var ju utbildad. NU inser jag hur lite man egentligen hade lärt sig i skolan. Men man ska ändå inte föringa skoltiden. Man lärde sig att ta tag i bildelarna, verktygen, man tvingades att ta tag i dom tråkiga ämnena. El var ju otroligt tråkigt i skolan. Men man fick en grundkunskap trots allt.
Om jag inte gått på fordon hade säker vägen varit längre till kunskapen jag har i dag. Även om jag idag anser mig ha mer kvar att lära än vad jag hadde för 30 år sedan. Ödmjukhet om sin kunskap är det bästa sättet att lära sig. Tror man att man kan allt så tar lärandet slut.

Självklart kan man lära sig mycket genom att mecka VOLVO 240. Men det är en längre och svårare väg än att "Skola sig". Faktiskt är det otroligt många duktiga mekaniker som inte gått skola, eller den typen av skola.
Hur det än är så måste man läsa väldigt mycket för att förstå hur grejerna fungerar. Visst kan man lära sig via mun mot mun metoden, men jag tror att det är svårare att komma ihåg allting på det sättet.

Ska man lära sig mer om motorer och fordon, så bör man nog gå en teknisk utbildning.
Visst kan man montera ihop en motor genom tydliga "IKEA" instruktioner.  Men man bör ha betydligt mycket mer förståelse i grunderna av mekanik och fysik om man ska ge sig in på trimning.

Vad som passar Dig kan inte jag svara på. Men min rekomendation är att läsa så mycket du kan av klistrade trimningstrådar som brukar finnas i Motorforum. Ofta står det väldigt mycket skit på Forum, men i klistrade trådar brukar det oftast vara lita högre kvalite på informationen.
I början är det nog väldigt tråkigt att sitta och läsa, man vill hellre sätta igång och skruva. Men skruvandet "Ger mer" men lite teoretisk kunskap.
När man plöjt det mesta på Forum får man sätta igång och läsa böcker. Finns en hel del som handlar om trimning.

Så sätt igång nu!

Mats

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 maj 2012
#7
Mycket bra som sagts redan men värt att nämna är att det finns mycket bra böcker till populära modeller både när det gäller reparation & trimning.
Att börja med en "simpel" bil är aldrig fel & de som byggt 500hk på det första objektet är ganska lätträknade, kostar lite mer att göra fel på en 500hk turbomotor än på en 250hk Volvo... smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

9 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#8
Känner mig mer säker på att ge mig in i detta! smile

2 nya frågor!

-Vad finns de för bilar som är kända för att vara bra "första bilar" att börja mecka på? Bra övnings objekt
-Finns de någon här på G.org som inte gick fordon som lärde sig själv?

Sothora <3
1 201 Inlägg
9 maj 2012
#9
fordons programmen brukar man inte lära sig mycket på.. Dom är delbytare inte mekaniker. 


Alltså steg 1 läs på om en 4 takts förbränningsmotor. Hur den fungerar vad som gör vad osv

Bildemonterare samt egen verkstad. !

9 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#10
Mercedesturbodiesel skrev:
fordons programmen brukar man inte lära sig mycket på.. Dom är delbytare inte mekaniker. 


Alltså steg 1 läs på om en 4 takts förbränningsmotor. Hur den fungerar vad som gör vad osv

De vet jag redan hur den fungerar smile Har meckat 2 takt hela moppe åldern..

Vet hur olika motorblock ser ut och fungerar.. Rad motorer, V motorer, boxer och har även sett hur wankel fungerar..

4 takt funkar på sådant sätt att kammen har en roterande oval.. när den stora biten slår ner i valven så öppnas den.. när den är öppen suger motorn ner luft.. valven stängs i takt som kammen roterar.. kolven går upp.. komp bildas.. bränsle sprids i cylindrarna som ska antändas.. tändstift ger gnista.. förbränningen startar.. kolven går ner.. vevaxeln roterar tack vare detta.. kolven går upp.. då är utblås ventil(erna) öppna.. avgasen trycks ut.. valven stängs.. och processen sker om igen.. smile

Dieselmotorer använder inte tändstift.. där är de kompet som antänder bränslet.. Dieselmotorer har oftast mindre borrning men längre slaglängd vilket bidrar till högre vridmoment..

Låte sådant kan jag.. Förstår hur 4takts principen fungerar.. smile Sett på youtube

Vw trimmare
2 995 Inlägg
9 maj 2012
#11
ounze skrev:
Känner mig mer säker på att ge mig in i detta! smile

2 nya frågor!

-Vad finns de för bilar som är kända för att vara bra "första bilar" att börja mecka på? Bra övnings objekt
-Finns de någon här på G.org som inte gick fordon som lärde sig själv?

Majoriteten gick nog inte fordon, det ar bara skruva man lar sig efter vagen ska du trimma kommer saker alltid ga sonder sa ar det bara...


Bilar tja borja med en simpel turbo motor som inte kostar for mycket?


925 Inlägg
9 maj 2012
#12
ounze skrev:
Mercedesturbodiesel skrev:
fordons programmen brukar man inte lära sig mycket på.. Dom är delbytare inte mekaniker. 


Alltså steg 1 läs på om en 4 takts förbränningsmotor. Hur den fungerar vad som gör vad osv

De vet jag redan hur den fungerar smile Har meckat 2 takt hela moppe åldern..

Dieselmotorer använder inte tändstift.. där är de kompet som antänder bränslet.. Dieselmotorer har oftast mindre borrning men längre slaglängd vilket bidrar till högre vridmoment..

Låte sådant kan jag.. Förstår hur 4takts principen fungerar.. smile Sett på youtube

Vridmomentet har ingenting med slaglängden att göra, det är direkt relaterat till cylindervolymen.
Däremot har slaglängden att göra med vilket varvtal man kan förväntas få ut max vridmoment-


Det första man ska lära sig vad det gäller trimning är hur fysiken i insugsröret fungerar. FÖrstå trögheten av luftens massa, gashastighet, pulser. DÅ börjar man kunna förstå varför kammaxeln jobbar som den gör.

Lämpligt objekt är väl en VOlvo B23. Det är nog det billigaste man kan skruva med, om man vill att det ska gå att starta efter en demontering.

Mats

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 maj 2012
#13
Lämpliga bilar att börja med är de som redan har trimmats en massa då delar & lösningar redan finns att få tag i, dessutom brukar det vara billigare.

Volvo, Cheva SB & de vanligaste turbobilarna från japan t.ex 200sx är väl några vettiga alternativ.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
10 maj 2012
#14
Jag har lärt mig det jag kan mestadels via nätet, förra året när jag skulle skaffa moppe visste jag inte hur en förgasare fungerade, jag registrerade mig på ett moppeforum och nu snart två år senare så kan jag "lite" mera roll

Sen tröttnade jag på moppar och började forska kring bilar istället, har lärt mig mycket på Garaget dom få månader jag har varit här, jag lånade farsans Haynes-bok till sin Mercedes och läste den från pärm till pärm, läste guider på nätet, frågade kompisar och sånt


Sök