3194
Sök

Nissan s13 problem vid uppstart efter ombyggnad

303 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
#22
jo jag vet jag har ju den manualen! rev den kamrem å satte dit igen å är 100% säker att den sitter rätt nu! dit med cas startar å ställer tändningen å de går bra men har konstig gång. testar byta till original lmm å då går den KANON! varvar fint å allt men nu har jag ett nytt problem................tongue

kommer massor med olja i avgasröret så den ryker som F**N har kollat i tryckroret från turbon å där e de snustorrt men i avgasröret rinner det nästan lite. vad kan det bero på nudå? blir tokig! läcker inge olja nånstans eller så komptestade med å ligger på prick 8 i alla 4.

oljetillförseln till turbo är samma som orginal. turbon  är en kopia av garrets t28r tror ja den heter å är köpt från J-spec kan det ha med oljereturen att göra kanske? den är lite ombyggd så det är inte fall hela vägen på den utan halva går vertikalt typ. så halva vägen rakt ner från turbon sen böj å 8-10 cm rakt in i tråget


766 Inlägg
12 maj 2012
#23
_blitz_ skrev:
jo jag vet jag har ju den manualen! rev den kamrem å satte dit igen å är 100% säker att den sitter rätt nu! dit med cas startar å ställer tändningen å de går bra men har konstig gång. testar byta till original lmm å då går den KANON! varvar fint å allt men nu har jag ett nytt problem................tongue

kommer massor med olja i avgasröret så den ryker som F**N har kollat i tryckroret från turbon å där e de snustorrt men i avgasröret rinner det nästan lite. vad kan det bero på nudå? blir tokig! läcker inge olja nånstans eller så komptestade med å ligger på prick 8 i alla 4.

oljetillförseln till turbo är samma som orginal. turbon  är en kopia av garrets t28r tror ja den heter å är köpt från J-spec kan det ha med oljereturen att göra kanske? den är lite ombyggd så det är inte fall hela vägen på den utan halva går vertikalt typ. så halva vägen rakt ner från turbon sen böj å 8-10 cm rakt in i tråget

returen måste gå rakt ner annars blir de tryck i och de gillar inte tätningarna i turbon

303 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#24
kan visa en fin bild jag gjorde hur det ser ut ungefär med oljereturen.
sett bakifrån motorn då alltså

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93351/93351-3bd1e218a583645cf02394f9f79bfe87.jpg


funkar inte det? kan det vara det som är felet? nån tätning som gått då för att returen är dålig?

ska tilläggas att turbon var helt ny från fabrik när jag köpte den
Senast redigerat av _blitz_ (13 maj 2012)


766 Inlägg
13 maj 2012
#25
_blitz_ skrev:
kan visa en fin bild jag gjorde hur det ser ut ungefär med oljereturen.
sett bakifrån motorn då alltså

http://www1.garaget.org/gallery/images/94/93351/93351-3bd1e218a583645cf02394f9f79bfe87.jpg


funkar inte det? kan det vara det som är felet? nån tätning som gått då för att returen är dålig?

ska tilläggas att turbon var helt ny från fabrik när jag köpte den

vänstra ser ut att kunna funka den högra blir de nog för dåligt rinn med=) har du otur kan tätningarna ha gått sönder men efter som du inte kört så mycke så har ja svårt att tro de=)

303 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#26
ska ner snart å lossa downpipen ock kolla hur de ser ut i avgashuset. hoppas inte den stuckit=/ har inte råd att köpa ny turbo! kan man kolla på nåt sett hur tätningarna mår eller måste man plocka isär turbon?


oseriös medlem
239 Inlägg
13 maj 2012
#27
Turbo kopior är ofta bara mög, många har havererat sin bara efter några mil.

303 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#28
mjo.. känns trist dock att den kostade 5 papp så pajar den direkt... de e ju 5000 i sjön de


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
13 maj 2012
#29
Har du ingen garanti på turbon då? t.o.m på ebay får du 1 års garanti på 2.000:- (inkl frakt) turbos (liknande "skit" som j-spec säljer men till mindre än halva priset).

- Time Attack -

oseriös medlem
239 Inlägg
13 maj 2012
#30
_blitz_ skrev:
mjo.. känns trist dock att den kostade 5 papp så pajar den direkt... de e ju 5000 i sjön de

Jag har fått lära mig att sånna "viktiga" motor delar ska man inte snåla med, lika bra att köpa bra grejor från början för det biter en i röven senare och man blir ännu fattigare.

oseriös medlem
239 Inlägg
13 maj 2012
#31
E säker på att det är olja och inte bara kondens??
Ser du på oljestickan att oljenivån sjunker??
Senast redigerat av Hyperhead (13 maj 2012)

303 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
#32
jag vet inte om garantin. har ju slarvat bort kvittot=/  men ska ringa j-spec imorn.
ne skulle köpt en garret på en gång tror jag.
ja e 100 på att de e olja. rinner i avgasröret i tjock konsistens eller jag har bara downpipen monterad så rinner ut där och oljenivån sjunker.
avgashuset är helt kladdigt med:(


303 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#33
ok nu böjar jag bli gråtfärdig på riktigt....
skulle få en ny turbo skickad iaf inga konstigheter så jag åkte ner i garaget å skulle skruva av gamla snurran. upptäcker då att det är kladdigt med olja från andra cylindern framifrån räknat och ner genom grenröret i turbon å ut i avgassystemet.
lossar å kollar kammarna om man ser nåt konstigt där
hittar inget som verkar fel så har lossat toppen kollat om ventilerna e täta mot förbränningsrummet vilket dom är, till och med plockat ut ventilerna både insug å avgas på nr 2 å inget konstigt, raka och fina osv. topp packningen verkar ha hållt tätt runtom överallt verkar inte va nån spricka från nån oljekanal, kolvringarna verkar fräscha, (komptestade också för nån dag sen och alla cylindrar låg på 8 bar prick) syntes ingen bränd olja eller liknande på kolven utan var helt blank och fin osvosvosv.

så kort å gott har jag rivit mer än halva motorn å hittar inget fel?!?!?!
VAD F*N KAN DET VARA!?!?! blir så ledsen å besviken på dehär!!!!

kan det ha nå med att slangen till vevhusventilationen som går till insugsröret inte var ikopplad när den var igång?

har ett oljefilter förflyttarkit installerat och då sitter det en kloss med 2 AN10 på där filtret sitter orginal som det står IN och OUT på, då har jag dragit från out till oljekylarekylare, från kylaren till nästa block som filtret sitter på där satte jag den på IN sen från OUT på filterblocket till IN på klossen vid blocket. är det felkopplat?

när bilen var igång låt oljetrycket på 4,2-4,5 vid 1500 rpm

upptäckte även vad jag tror ha blivit en spikning på 1:ans cylinder om nu kammen stått en kugg fel då när tändningen var åt helvete.
såhär såg det ut https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93351/93351-8473c3196476b1777999c40399fe5cec.jpg lika dant i toppen

men det kan ju knappast ha nån betydelse att den spottar ut olja i cylinder 2?

verkar inte va nåt fel nånstans förutom märkena..

snälla hjälp mej vänner...börja tappa hoppet.
MVH//Johan
Senast redigerat av _blitz_ (14 maj 2012)


Sothora <3
1 201 Inlägg
15 maj 2012
#34
öhm, du vet att de kanske ligger lite väl mycket olja där va? Sen ser det nästan ut som "bankmärken" o inte spikporer...

Är du verkligen helt hundra på att toppen är ok??

Bildemonterare samt egen verkstad. !

303 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#35
jo jag vet men jag har hällt dit den själv i efterhand för att kolla om kolvringarna är täta:P
jo jag tycher det ser skumt ut är likadant på toppen men endast i 1:ans cylinder
nej 100 är jag inte har bara kollat tätheten på ventilerna just idag annars är den orörd, men det blir nog en annan topp som jag ska ha in på provtryck å byta tätningar osv just in case
Mercedesturbodiesel skrev:
öhm, du vet att de kanske ligger lite väl mycket olja där va? Sen ser det nästan ut som "bankmärken" o inte spikporer...

Är du verkligen helt hundra på att toppen är ok??


Sothora <3
1 201 Inlägg
15 maj 2012
#36
var de på 1ans cyl den bommade med?

Bildemonterare samt egen verkstad. !

303 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#37
1:ans cylinder va knack/spikmärkena i och 2:ans kom oljan ur



Sök