3494
Sök

Volvo 740 turbo PROBLEM MED SPRIDARE OCH SOPPAPUMPAR

23 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Tjena!

Har en volvo 740 turbo årsmodell 85.

Mitt problem är att jag håller på med elen och lyckas varken få pumparna eller spridarna att lira. Det verkar inte gå signaler från boxen till spridarna när man vrider runt, och dessutom går inte bränslepumparna som de ska. hmm

Kan säga såhär långt att jag har testat båda pumparna med konstant plus pch båda lirade som de skulle. Hade inget relä i bilen så jag tog ett från en vanlig 740 gl års 90. skiljer sig reläna på de årsgångarna? neutral Kan det vara bränsleboxen? Väldigt speciell box på denna årsmodell då den har en separat i motorrummet. BILD: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=19385795

Hoppas på tips, alla kompetenta svar uppskattas! Mvh: Sulan
Senast redigerat av Otto-sson (7 maj 2012)

23 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Vill också lägga till att jag har motronic boxen med nummer 261 200 022 om det gör nån nytta!

1 008 Inlägg
7 maj 2012
Det är Motronic sprut på din 740, viket fanns mellan 85-88 på dessa.
022 box = B230ET med externt spridarmotstånd = boxen ovanför batteriet.
bränslepumpsrelät skall vara vitt, precis som till nyare 7/900 med F motorn.

Du har 2st givare som läser av svänghjulet, har du kollat upp dessa och kablage/kontaktstyckena?
En positions och en varvtalsgivare sitter det där.

Har du kollat om du har gnista och ström till tändspolen vid tändning På och startförsök?

23 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
all sånt är trstaqt, dubbla lägesgivarna är inget fel på. om man sprutar in startgast in i insuget putrar motorn igång nån sekund, så tändning är det inget fel på..  hmm

23 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
testat*

17 Inlägg
8 maj 2012
Tänkte på hallgivarn i fördelan, men har du gnista så är de inte den, har du jordkablarna på plats dom som sitter me samma skruvar som spridarbryggan? är lite osäker på hur de är me dom gamla 740, men ja gissar på att de är nå sånt

23 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
har dubbelkollat jordkablar osv, de du nämnde med spridarbryggan har jag också kollat. Men är det någon som vet ifall bränsle boxen är den som sitter i motorrummet eller den som sitter inne i bilen som det står "motronic" på? är lite osäker men är nästan 100 på att det är bränsleboxen det är fel på då jag har gått igenom hela elsystemet..

Hjultomte
1 500 Inlägg
13 maj 2012
Motorn stått ett tag?

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

23 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
helt nyrenoverad

10 Inlägg
17 juni 2012
jag har precis samma fel på min, motor är nyrenoverad. Får ingen ström till spridarna. Men gnista inget fel på för startar med gas.

23 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
löste problemet på min. Började med att byta min bränslebox som sitter i motorrummet på vänster sida vid batteriet. Va jävligt noga med att slipa upp ytor för att få bra jord, efter detta fick jag konstant plus på alla fyra spridare. Pumparna ska tydligen bara gå när generatorn laddar, " motronic systemet " som jag har. sen började allt lira eftersom! Tack för all hjälp

10 Inlägg
17 juni 2012
har du plus på stift 18 och 35 till motronic boxen? för jag saknar stift 18 på mitt elsystem så jag tror nått är fel

Sök