3051
Sök

Problem med inkoppling av stereo..

137 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
Hej, får inte igång min nya kenwood stereo..
Det var fel kontakter så tänkte skarva ihop rätt kablar, har skarvat ihop plus och minus, svart och röd som det står 12v på.. Och vrider man om så surrar den till i någon sekund, men startar inte..

Finns någon till sladd som kanske behövs? Har en grön från bilen som fet står memory på, och vad menas med det?
Samt en grå som det står light på?

Resten är högtalarna och två vit/blåa som är antenna, vilket är den man ska koppla till remotekabeln till steget väl?

Väldigt tacksam för svar.

Forummoderator
26 351 Inlägg
11 maj 2012
..Varför köpte du inte ett passande iso-kablage och besparade dig alla dessa funderingar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 562 Inlägg
11 maj 2012
mät, memory är minneström

137 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
Okej, men bör den inte starta med plus och jorden? Den surrar ju när man vrider nyckeln..

1 562 Inlägg
12 maj 2012
jo om du kopplat dem på rätt. du är säker på att det är plus och minus du har där?
att den fungerar? att du kopplat rätt sladd på rätt?

1 122 Inlägg
12 maj 2012
gul konstant 12v (minne) brukar normalt sett vara gul
röd(tändning)
svart(jord)

vissa startar inte utan "minnet"

Och ja remote till steget
Senast redigerat av ValP2k (12 maj 2012)

gasa nu foer faen!

137 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
Nu är den gröna memory, men så jord ska på jord, plus ska på 12v, och memory på den som heter battery kanske?
Har även en som heter light ju, från bilen. Men den nya stereonhar bara fyra kablar, red ignotion, yellow battery, blue/white power control och black earth.

1 122 Inlägg
12 maj 2012
kimme_94 skrev:
Nu är den gröna memory, men så jord ska på jord, plus ska på 12v, och memory på den som heter battery kanske?
Har även en som heter light ju, från bilen. Men den nya stereonhar bara fyra kablar, red ignotion, yellow battery, blue/white power control och black earth.

Nu pratar vi om den NYA stereon. Röd och gul kan du montera på 12volt direkt ström men då måste du slå av å på stereon själv. Eller om du stoppar gula på tändningström så stängs den av och på med tändning. Blå vita ska till slutsteget och svarta till jorden!

gasa nu foer faen!

137 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare

137 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
ValP2k skrev:
kimme_94 skrev:

Nu pratar vi om den NYA stereon. Röd och gul kan du montera på 12volt direkt ström men då måste du slå av å på stereon själv. Eller om du stoppar gula på tändningström så stängs den av och på med tändning. Blå vita ska till slutsteget och svarta till jorden!

Det är så det är kopplat, och stereon surrar till när jag vrider på tändning, men den lyser inte..

1 122 Inlägg
12 maj 2012
även om du kör röd och gul på samma 12volt? konstant ström?

gasa nu foer faen!

137 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
ValP2k skrev:

Så har jag gjort nu, och det funkar, men memory kabeln från bilen, är ju inte kopplat till något.
Stänger man av och på bilen så startar ju stereon i demo läge samt har glömt alla inställningar...

Tycker även att det låter ganska så skrälligt..

146 Inlägg
12 maj 2012
kimme_94 skrev:
ValP2k skrev:

Så har jag gjort nu, och det funkar, men memory kabeln från bilen, är ju inte kopplat till något.
Stänger man av och på bilen så startar ju stereon i demo läge samt har glömt alla inställningar...

Tycker även att det låter ganska så skrälligt..

Om den tappar inställningarna så bryts strömmen till memory ju ! koppla memory till konstant ström smile
Senast redigerat av Xytoo (12 maj 2012)

16 197 Inlägg
12 maj 2012
var är de för stereo du har?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

137 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
Grejen är att kag vet inte vilken som är memory, antar att det kan vara den gyla från stereon, som det står battery constant på. Som ska på den gröna från bilen som det står memory på, men tar jag bort den gula från 12v så låter bara stereon, men lyser inte..

Det är en kenwood 3054UR. Bilen är en e36a 97a

21 761 Inlägg
12 maj 2012
Mät om det finns drygt 12 V i den gröna kabeln när tändningen är helt avslagen, i så fall borde den kabeln kopplas till stereons gula kabel. smile

146 Inlägg
12 maj 2012
kimme_94 skrev:
Grejen är att kag vet inte vilken som är memory, antar att det kan vara den gyla från stereon, som det står battery constant på. Som ska på den gröna från bilen som det står memory på, men tar jag bort den gula från 12v så låter bara stereon, men lyser inte..

den gula brukar vara memory smile och det säger sig själv om det står så på den ju ?

ja men du måste ha alla inkopplade dvs gul, röd och svart för att den ska funka, du ska koppla röd på tändningen, gul på konstant ström och svart på jord, du kan inte snåla och bara koppla röd och gul på tändningen för då raderas allt när du slår av tändningen !

137 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
Xytoo skrev:
kimme_94 skrev:

den gula brukar vara memory smile och det säger sig själv om det står så på den ju ?

ja men du måste ha alla inkopplade dvs gul, röd och svart för att den ska funka, du ska koppla röd på tändningen, gul på konstant ström och svart på jord, du kan inte snåla och bara koppla röd och gul på tändningen för då raderas allt när du slår av tändningen !

Okej, men har inte tillgång till multimeter under helgen, men grejen är om man tar bort den gula från stereon, så surrar den ju igång. Men lyser ej.. Men den lyser om den gula går på samma,12v. Sätter man gul på gröna från bilen som det står memory på, så lyser displayen inte..

21 761 Inlägg
12 maj 2012
Så när stereons gula kabel kopplas till bilens gröna kabel händer alltså samma sak (dvs displayen lyser inte) som när du inte ansluter stereons gula kabel alls?

Det borde ju innebära att bilens gröna kabel inte har någon spänning och att du får undersöka orsaken. Det där kan du lätt kolla upp när du får tillgång till multimetern, en sån är mycket värdefull vid exempelvis såna här saker. Annars blir det bara gissningar. smile

137 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
Jo jag antog nästan det, eftersom den lyaer och funkar när den är kopplad på samma som plusen är kopplad på, till tändningen. Får kolla upp det, men kan de låta illa pga min. Installation, har iso kabel från steteon, mellan iso kontakten och bilens stora sockerbit med kablar, har jag skarvat, alltså skarvat på en lös isokontakt jag köpte idag.
Höjer man lite så ser man att texten på displayen dämpas lite varje gång det basar i högtalarna.

Sök