4364
Sök

Köpråd: Den ultimata bilen för 12 mils motorvägspendling?

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
13 maj 2012
#21

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

huh?
10 427 Inlägg
13 maj 2012
#22
I detta testet  http://www.teknikensvarld.se/Handlers/P … x?id=20810 mätte Teknikens Värld
upp 0,64 liter/mil vid 110hkm/h förbrukning på V70 D5 (gamla 163hk 2002).
Snålast men segast jämfört med BMW 525dA och SAAB 9-5 3,0TID


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
13 maj 2012
#24
eftersom jag har en arosa med stora motorn (1.4l 60hk) så vet jag inte riktigt hur dieslarna är men att ligga i 120 är verkligen inte ansträngade för bilen och den är stadig och känns stabil på alla sätt

den känns betydligt mer välskruvad än polon tex
dessutom känns den betydligt större än vad den ser ut som

jag kan med lätthet sitta fram och gå och sätta mig bakom samma stol jag just setat i
är 183lång visst det är inte gott om plats bak men då är stolen endå lägst bak
jag och polarn testade att sätta oss bak och vi är inte speciellt smala eller nått och det fungerar nog lätt för 4st som är runt 170 är man lite längre ska man bara sitta fram vid längre sträckor

provkör en innan du avfärdar den
är ganska säker att en sänkning av farten på våran ihop med lite miljömuppskörning så är man lätt under 0.6 iallfall en diesel borde inte dra mer än högst 0.45 under bra förutsättningar

Kör fort så hinner inget hända...

1 171 Inlägg
13 maj 2012
#25
steifan skrev:
I detta testet  http://www.teknikensvarld.se/Handlers/P … x?id=20810 mätte Teknikens Värld
upp 0,64 liter/mil vid 110hkm/h förbrukning på V70 D5 (gamla 163hk 2002).
Snålast men segast jämfört med BMW 525dA och SAAB 9-5 3,0TID

Tycker dom är för törstiga, och skatten(!). 320dA:n jag kör drar ca. 0,47 i 110 på motorväg. En Toyota avensis bensin drar 0,69 i 110.

A4:an och 320d E46 verkar något bättre men inte så att det är i nivå med de nyare dieslarna som finns. Tror man måste ner på en Octavia eller liknande om man ska ha i närheten av 3000kr/år i skatt. Den har även hög driftssäkerhet.


Handledare
1 481 Inlägg
13 maj 2012
#26
Growe skrev:
eftersom jag har en arosa med stora motorn (1.4l 60hk) så vet jag inte riktigt hur dieslarna är men att ligga i 120 är verkligen inte ansträngade för bilen och den är stadig och känns stabil på alla sätt

den känns betydligt mer välskruvad än polon tex
dessutom känns den betydligt större än vad den ser ut som

jag kan med lätthet sitta fram och gå och sätta mig bakom samma stol jag just setat i
är 183lång visst det är inte gott om plats bak men då är stolen endå lägst bak
jag och polarn testade att sätta oss bak och vi är inte speciellt smala eller nått och det fungerar nog lätt för 4st som är runt 170 är man lite längre ska man bara sitta fram vid längre sträckor

provkör en innan du avfärdar den
är ganska säker att en sänkning av farten på våran ihop med lite miljömuppskörning så är man lätt under 0.6 iallfall en diesel borde inte dra mer än högst 0.45 under bra förutsättningar

Jo kan så vara. Men att sitta och pendla 12 mil på landsväg i en pyttebil känns inte bra. Krocksäkerheten är väl inte direkt på topp i en Lupo eller Arosa. Därför jag åker 9-5:a i tjänsten. Senast i Torsdags morse fick jag ställa mig på bromsen för en Älg som ville kliva över vägen framför mig.



Sök