2657
Sök

Köpråd ang Ford Mondeo ST220

411 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#1
en 2004 som har rullat ca 20 000mil

endast 4 ägare

http://www.blocket.se/orebro/Ford_Monde … =7&w=3


vet att man ska kolla dörrar,huv,baklucka efter rost

mer?


11 Inlägg
17 maj 2012
#2
hjullager, handbroms som inte tar, bromsok samt skivor brukar vara de vanliga, plus centrallåset som brukar krångla..


411 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
#3
okej har lagt handpenning på den redan, finns bild i fotoalbumet, det verkade bra, kanske lite oljud från ett hjullager men kan ha varit däcken för dom var slitna bak?


11 Inlägg
19 maj 2012
#4
Är förmodligen ett hjullager. Se upp för lagerras i motorn för delarna finns inte att köpa nya!


411 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
#5
okej nej det blir ju dyrt isåfall, men den var helt knäpptyst i motorn inget tick eller knack när man varva upp den smile


904 Inlägg
19 maj 2012
#6
du inte får montera dragkrok så du vet

AUTOTECH S60 power

11 Inlägg
411 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
#8
okej nej jag vet att man inte får ha dragkrok på dom smile


6 633 Inlägg
19 maj 2012
#9
Blyfot_Racing skrev:
du inte får montera dragkrok så du vet

Jo..men måste köpa eftermarknads krok som typ Thule eller något kinestjafs.

http://img838.imageshack.us/img838/795/ … 900001.jpg

Pix, it did happened.

----

Missljudet är hjullager..standard fel.
2.5L V6orna lider mer av spruckna slangar vilket gör att motorlampan tänds.

De/Dem

15 Inlägg
1 juni 2012
#10
Av det jag läst måste man regga om bilen som lätt lastbil för att få montera krok då chassit på ST220 räknas som Sport-Chassi.
Hjullager är inget man ska rycka på axlarna åt, jag har själv bytt båda mina bak och dem kostar runt 2500kr/st, fram är mycket billigare men mycket svårare att byta då man måste pressa in dem. Akta ABS-sensorn när du byter bak, plasten på kontakterna är riktigt dålig och spricker lätt.

Nånting du måste kolla är spruckna vakumslangar, enklast är att koppla in en bredbandslambda eller försöka spruta startgas på alla slangar och lyssna efter varvtalsökning. Dom är billiga, så är du osäker byt dem direkt, 3st slangar orsakar mest problem. Du har en stor som sitter på baksidan av insuget, sen har du en som går från den bakre ventilkåpan och en som går från den främre.
Tomgångsmotorn, om det är fel på den orsakar det stigande tomgång som kan gå över 1500rpm.
Hjulinställningar är nått du måste kolla, vanligtvis äter dessa bilar upp bakdäckens innersida.
Bussningar, kolla om det låter konstigt från bakvagnen när du kör.
Krängningshämmare, är den svampig när du svänger så måste dem bytas, köp inte det billigaste då dom billigare går fort sönder igen.
Dämpare bak på kombi, kolla ifall dem läcker och om dämparna dämpar som dom ska, gunga lite i Rails:en eller stå och gunga lite i trösklarna vid bakdörrarna.
Tickar motorn när du gasar, om den gör det så köp den inte då det kan tyda på lager-ras. Dock finns det en "EGR"-ventil som kan ticka lite, den hänger på högra sidan av insuget, sätt handen på den så känner du om det är den som låter.

Det finns vissa modeller som har lite rost bakom kofångaren bak, det kan du se om du rycker bort nedre listerna till bagageluckan, då ser du om det finns rost där.
Några modeller har problem med dränering av vatten i framdörrarna vilket orsakar svår rost, det är lite svårare att upptäcka men har bilen servats på Ford så kan du känna dig trygg då dem kollar efter såna saker.

Mer än så lär det bara vara det vanliga, tändstift, misständning, Xeon-lamporna, servovätska, etc smile

Edit: Kom på att svänghjul är nått som kan ryka på dessa, enklast att kolla det är att sätta foten på kopplingen och låta den vila. Se till att inte trycka in den nog långt för att den ska börja släppa, men inte heller längst ut.
Sen gasar du, känner du kraftiga vibrationer genom kopplingen kan det tyda på att svänghjulet är på väg att ge sig.
Senast redigerat av PomST (1 juni 2012)


3 354 Inlägg
1 juni 2012
#11
Malheus skrev:
Blyfot_Racing skrev:
du inte får montera dragkrok så du vet

Jo..men måste köpa eftermarknads krok som typ Thule eller något kinestjafs.

http://img838.imageshack.us/img838/795/ … 900001.jpg

Pix, it did happened.

----

Missljudet är hjullager..standard fel.
2.5L V6orna lider mer av spruckna slangar vilket gör att motorlampan tänds.

st220 e 3,0L

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

6 633 Inlägg
1 juni 2012
#12
Seth skrev:
Malheus skrev:
Blyfot_Racing skrev:
du inte får montera dragkrok så du vet

Jo..men måste köpa eftermarknads krok som typ Thule eller något kinestjafs.

http://img838.imageshack.us/img838/795/ … 900001.jpg

Pix, it did happened.

----

Missljudet är hjullager..standard fel.
2.5L V6orna lider mer av spruckna slangar vilket gör att motorlampan tänds.

st220 e 3,0L

You dont say..

Menade att 2.5Liters motorn från vanliga mondeo lider mer utav spruckna slangar än 3liters
Och hostiga/huttriga tomgångsljud än vanligare på 3liters pga tomgångsmotorn ger upp

De/Dem

3 354 Inlägg
1 juni 2012
#13
ah oki

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra


Sök