2632
Sök

Montera Japan grenrör på 740 T5a men mitt laddtryck skönk.

1 028 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
#1
Tja slängde på ett Japan grenrör "688" på min 740 T5 idag. Förut satt de ett org t5 grenrör på. Med org ladda jag 1kg men efter jag monterat Japan så skönk mitt ladd till 0,6 fattar inte varför? Kan även säga att de finns ingen laddtrycks styrning så vet ni de. Bara för man monterar ett grenrör med bättre flöde bör laddtrycket inte sjunka 0,4 bar väl? Visst luften kommer ut snabbare än med ett med kasst flöde å då skiktet väl insugstrycket men de låter mycket? Måste man kompensera med att höja laddet när man får bättre flöde? Iochmed att wg är spänd till 1kg med dåligt flöde.?

Tacksam för hjälp! Annars får man väl testa byta till org igen å se om trycke ökar till 1 kg igen å i sin tur slänga på Japan å höja laddet...?

Har inget å skriva ännu

Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
15 maj 2012
#2
hade du kopplat in laddtryckstyrningen som den skulle vara så hade det inte varit ett problem ;-)

bara att dra lite sladdar och montera dom mesta missar dom kablarna när dom rensar t5 härvan

när flödet ändras så kan trycket sjunka..misstänker att den går lika bra som innan fast med lägre ladd?

Kör fort så hinner inget hända...

904 Inlägg
15 maj 2012
#3
Läste en annan tråd nu på kvällen han hade bytt till sånt gren rör på sin 850 turbo å laddet hade sjunkit med 0.5

AUTOTECH S60 power

1 028 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
#4
Growe skrev:
hade du kopplat in laddtryckstyrningen som den skulle vara så hade det inte varit ett problem ;-)

bara att dra lite sladdar och montera dom mesta missar dom kablarna när dom rensar t5 härvan

när flödet ändras så kan trycket sjunka..misstänker att den går lika bra som innan fast med lägre ladd?

Vill inte ha laddtrycks styrning kört utan de alla andra år. Lite sämre går den trots allt 4 hg lägre ladd ju...?

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
#5
Blyfot_Racing skrev:
Läste en annan tråd nu på kvällen han hade bytt till sånt gren rör på sin 850 turbo å laddet hade sjunkit med 0.5

Vem var de?dr va inte jag som hade varit inne å kommenterat?

Har inget å skriva ännu

101 Inlägg
16 maj 2012
#6
Bytta min dump en gång i tiden. de sänkte mitt ladd 0,3. så de va bara att få en ny mjukvara.
vet inte hur de e med äldre bilar men på nya så måste bytad hårdvara ha en anpassad mjukvara för att gå bra!
Ändrar man en hårdvara så brukar mjukvara reagera på det.
Kan vara så i ditt fall med

1 028 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
#7
D_C skrev:
Bytta min dump en gång i tiden. de sänkte mitt ladd 0,3. så de va bara att få en ny mjukvara.
vet inte hur de e med äldre bilar men på nya så måste bytad hårdvara ha en anpassad mjukvara för att gå bra!
Ändrar man en hårdvara så brukar mjukvara reagera på det.
Kan vara så i ditt fall med

Delvis rätt men inte nu tror ja:)

Har inget å skriva ännu

272 Inlägg
16 maj 2012
#8
Byte dump och laddet sjönk.. haha då är den inte tät big_smile Dummaste jag har hört smile

Growe: En magnetventil är förprogrammerad med laster. Den kompenserar inte upp laddtryck om något annat kompenserar ner det, som i detta fall - grenröret.

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

101 Inlägg
17 maj 2012
#9
jip skrev:
Byte dump och laddet sjönk.. haha då är den inte tät big_smile Dummaste jag har hört smile

Growe: En magnetventil är förprogrammerad med laster. Den kompenserar inte upp laddtryck om något annat kompenserar ner det, som i detta fall - grenröret.

Nej precis den va inte tät, därför byta jag. Men du verkar veta vad som hände med min gammla bil mer än va ja vet så jag säger inte imot. Okej laddet sjunk inte efter dump bytet! De hitta jag bara på för skoj skull ; )
Senast redigerat av D_C (17 maj 2012)

7 Inlägg
17 maj 2012
#10
är det bara inte så helt enkelt att det är sämre flöde i japan grenröret? så det inte blir samma snurr på turbon som med de andra röret? är de sämre flöde så att turbon minskar i varv så säger det ju sig självt att laddet minskar? enda förklaringen jag kan tänka mig.


1 028 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
#11
_hubbe_ skrev:
är det bara inte så helt enkelt att det är sämre flöde i japan grenröret? så det inte blir samma snurr på turbon som med de andra röret? är de sämre flöde så att turbon minskar i varv så säger det ju sig självt att laddet minskar? enda förklaringen jag kan tänka mig.

E bättre flöde i Japan

Har inget å skriva ännu

191 Inlägg
18 maj 2012
#12
jag har för mig att det har med mottrycket att göra, i ett grenrör med bättre flöde får du mindre mottryck och då bättre,stabilare gång och  snällare mot turbon.
skruva lite på wastegaten så ska det nog bli rätt igen..

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt

1 938 Inlägg
18 maj 2012
#13
jip skrev:
Byte dump och laddet sjönk.. haha då är den inte tät big_smile Dummaste jag har hört smile

Growe: En magnetventil är förprogrammerad med laster. Den kompenserar inte upp laddtryck om något annat kompenserar ner det, som i detta fall - grenröret.

Vissa bilar kan bara ändra så laddtrycket bibehålls till 0.8 om det blir en liten läcka nånstans så kan magnetventilen korrigera upp det.

Vissa system e så ordentliga att dom till å me känner av lufttrycksskillnader vid höjd för att kunna korrigera den sämre syremängden och höjer laddtrycket för att få in mer luft.

1 028 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
#14
saabludde skrev:
jag har för mig att det har med mottrycket att göra, i ett grenrör med bättre flöde får du mindre mottryck och då bättre,stabilare gång och  snällare mot turbon.
skruva lite på wastegaten så ska det nog bli rätt igen..

Jo de e vad jag me tror men skruva 6 varv på wg å fick upp laddet till 0,8 å min wg e sten hård att dra ut

Har inget å skriva ännu


Sök