Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Bilen ställer sig alltså på varvstoppet i läge D, både när drivlinan är varm och kall? I vilket skick är bilens batteri?
Den växlar från ettan till tvåan. men inte mer. Batteri ok. Används dagligen. När man stannar växlar den ner till ettan som vanligt oxå.
Går helt som den ska förutom att lådan blivit 2-petad i läge D
Jag har för mig att du var elektriker och då bör du kunna dina saker när du skriver att batteriet är ok, om oljenivån i lådan är för låg eller om något gett vika borde lådan inte fungera normalt utan slira och slå i växlarna även i andra lägen. Men man vet aldrig, är det fuktigt av olja under bilen eller det kanske är filtret som är i behov av byte?
Jag tycker det lutar åt något elektriskt jag med, vad som kan orsaka detta felet vet jag däremot inte. Vid en kallstart går automatlådan i sportläge per automatik för att värma upp drivlina och avgasrening fortare, då kan den undvika femte växeln och ligga kvar på lägre växlar längre. Om då temperaturgivaren till lådan går sönder kan bilen gå i det läget konstant, men något som hindrar bilen att växla upp från andra växeln borde inte hänga ihop med den givaren.
Pröva att koppla bort batteriet ungefär en timme och låt elektroniken nollställa sig, växellådan är även adaptiv och lär sig förarens körstil, också det återgår till fabriksinställningar efter en tid utan batteri.
Till sist gnager något långt bak i huvudet på mig, jag kommer inte ihåg det helt men det handlade om en BMW Steptronic där spaken i sig krånglade. Även om spaken låg i D och skärmen visade ett D så var lådan i läge S, det vill säga sportläget där man växlar själv, vilket man såg när man kopplade upp sig mot bilen.
Min teori är då att bilen växlar själv upp från ettan för att spara på drivlinan och undvika att föraren försöker sig på barnsligheter med hjulspinn och dylikt, men längre än andra växeln går den inte själv utan väntar på att föraren skall växla upp.
Om du ställer en fråga på Autopower.se kanske du får fler svar, och eftersom du bor i närheten av en större stad som Göteborg finns möjligheten att någon som har diagnosutrustning kan tänka sig att ställa upp? Mer än teorier kan jag inte komma med tyvärr, lycka till!