3582
Sök

BMW 523 iA -99 växlar mindre bra... Men ok manuellt! (LÖST!)

Forummoderator
18 011 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
#1
Så jag fick morsans BMW... Varför? Jo, vägrar i automatläget att växla högre än 2:an på den 5-petade lådan. Lägger man den i manuellt läge och puttar spaken framåt när det är dags så växlar den snällt till 5:an. Lägger man tillbaka spaken i läge "D" då så går den på femman tills man måste bromsa eller står på så den växlar ner. Den växlar inte upp igen... Lådan växlar perfekt annars. Gäller alla växlar.

"Hjälp" helt enkelt. Ska jag lämna in den eller ska jag växla manuellt tills dess att skiten rasar och se glad ut? Känns ju som felet är elektriskt snarare än mekaniskt då den växlar silkeslent när man kör manuellt.

Min känsla av att en BMW är en överreklamerad skitbil som krånglar har ju inte direkt minskat. Inga felkoder typ "Getribeprogram" visas... ca 22900 mil. 2 ägare innan oss. Full bok.

Tittar på en Citroen C5 V6 till morsan nu. Den kan ju inte vara sämre!!!
Senast redigerat av Dieselsmurfen (22 maj 2012)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
18 maj 2012
#2
Åk och läs av felkoderna, känns ju som du säger att det är något elektriskt bök.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 maj 2012
#3
Bilen ställer sig alltså på varvstoppet i läge D, både när drivlinan är varm och kall? I vilket skick är bilens batteri?
Senast redigerat av Rquired (18 maj 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 011 Inlägg
18 maj 2012
Trådstartare
#4
Rquired skrev:
Bilen ställer sig alltså på varvstoppet i läge D, både när drivlinan är varm och kall? I vilket skick är bilens batteri?

Den växlar från ettan till tvåan. men inte mer. Batteri ok. Används dagligen. När man stannar växlar den ner till ettan som vanligt oxå.

Går helt som den ska förutom att lådan blivit 2-petad i läge D

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 938 Inlägg
18 maj 2012
#5
Läs av felkoderna som sagt, enda "problemet" me e39 innan 02 e att dom har den stora runda kontaktstycket för felkodsläsning, passar inte med den vanliga typiska obd2-kontakten.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
18 maj 2012
#6
Dieselsmurfen skrev:
Så jag fick morsans BMW... Varför? Jo, vägrar i automatläget att växla högre än 2:an på den 5-petade lådan. Lägger man den i manuellt läge och puttar spaken framåt när det är dags så växlar den snällt till 5:an. Lägger man tillbaka spaken i läge "D" då så går den på femman tills man måste bromsa eller står på så den växlar ner. Den växlar inte upp igen... Lådan växlar perfekt annars. Gäller alla växlar.

"Hjälp" helt enkelt. Ska jag lämna in den eller ska jag växla manuellt tills dess att skiten rasar och se glad ut? Känns ju som felet är elektriskt snarare än mekaniskt då den växlar silkeslent när man kör manuellt.

Min känsla av att en BMW är en överreklamerad skitbil som krånglar har ju inte direkt minskat. Inga felkoder typ "Getribeprogram" visas... ca 22900 mil. 2 ägare innan oss. Full bok.

Tittar på en Citroen C5 V6 till morsan nu. Den kan ju inte vara sämre!!!

kan inte annat än och hålla med


Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 maj 2012
#7
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Bilen ställer sig alltså på varvstoppet i läge D, både när drivlinan är varm och kall? I vilket skick är bilens batteri?

Den växlar från ettan till tvåan. men inte mer. Batteri ok. Används dagligen. När man stannar växlar den ner till ettan som vanligt oxå.

Går helt som den ska förutom att lådan blivit 2-petad i läge D

Jag har för mig att du var elektriker och då bör du kunna dina saker när du skriver att batteriet är ok, om oljenivån i lådan är för låg eller om något gett vika borde lådan inte fungera normalt utan slira och slå i växlarna även i andra lägen. Men man vet aldrig, är det fuktigt av olja under bilen eller det kanske är filtret som är i behov av byte?

Jag tycker det lutar åt något elektriskt jag med, vad som kan orsaka detta felet vet jag däremot inte. Vid en kallstart går automatlådan i sportläge per automatik för att värma upp drivlina och avgasrening fortare, då kan den undvika femte växeln och ligga kvar på lägre växlar längre. Om då temperaturgivaren till lådan går sönder kan bilen gå i det läget konstant, men något som hindrar bilen att växla upp från andra växeln borde inte hänga ihop med den givaren.

Pröva att koppla bort batteriet ungefär en timme och låt elektroniken nollställa sig, växellådan är även adaptiv och lär sig förarens körstil, också det återgår till fabriksinställningar efter en tid utan batteri.

Till sist gnager något långt bak i huvudet på mig, jag kommer inte ihåg det helt men det handlade om en BMW Steptronic där spaken i sig krånglade. Även om spaken låg i D och skärmen visade ett D så var lådan i läge S, det vill säga sportläget där man växlar själv, vilket man såg när man kopplade upp sig mot bilen.

Min teori är då att bilen växlar själv upp från ettan för att spara på drivlinan och undvika att föraren försöker sig på barnsligheter med hjulspinn och dylikt, men längre än andra växeln går den inte själv utan väntar på att föraren skall växla upp.

Om du ställer en fråga på Autopower.se kanske du får fler svar, och eftersom du bor i närheten av en större stad som Göteborg finns möjligheten att någon som har diagnosutrustning kan tänka sig att ställa upp? Mer än teorier kan jag inte komma med tyvärr, lycka till!
Senast redigerat av Rquired (19 maj 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

240 Inlägg
19 maj 2012
#8
Min bror hade liknande symtom på sin 7serie när han åkte på ett reservhjul, då trodde bilen att han svängde och växlade därför inte, för att växla upp fick han svänga gör att kompensera eller växla manuellt. Det kanske är någon sådan givare som är kaputt? Iaf så borde någon på autopower.se kunna hjälpa dig läsa av felkoderna som Required säger.

Street Knight

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
19 maj 2012
#9
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Rquired skrev:
Bilen ställer sig alltså på varvstoppet i läge D, både när drivlinan är varm och kall? I vilket skick är bilens batteri?

Den växlar från ettan till tvåan. men inte mer. Batteri ok. Används dagligen. När man stannar växlar den ner till ettan som vanligt oxå.

Går helt som den ska förutom att lådan blivit 2-petad i läge D

Jag har för mig att du var elektriker och då bör du kunna dina saker när du skriver att batteriet är ok, om oljenivån i lådan är för låg eller om något gett vika borde lådan inte fungera normalt utan slira och slå i växlarna även i andra lägen. Men man vet aldrig, är det fuktigt av olja under bilen eller det kanske är filtret som är i behov av byte?

Jag tycker det lutar åt något elektriskt jag med, vad som kan orsaka detta felet vet jag däremot inte. Vid en kallstart går automatlådan i sportläge per automatik för att värma upp drivlina och avgasrening fortare, då kan den undvika femte växeln och ligga kvar på lägre växlar längre. Om då temperaturgivaren till lådan går sönder kan bilen gå i det läget konstant, men något som hindrar bilen att växla upp från andra växeln borde inte hänga ihop med den givaren.

Pröva att koppla bort batteriet ungefär en timme och låt elektroniken nollställa sig, växellådan är även adaptiv och lär sig förarens körstil, också det återgår till fabriksinställningar efter en tid utan batteri.

Till sist gnager något långt bak i huvudet på mig, jag kommer inte ihåg det helt men det handlade om en BMW Steptronic där spaken i sig krånglade. Även om spaken låg i D och skärmen visade ett D så var lådan i läge S, det vill säga sportläget där man växlar själv, vilket man såg när man kopplade upp sig mot bilen.

Min teori är då att bilen växlar själv upp från ettan för att spara på drivlinan och undvika att föraren försöker sig på barnsligheter med hjulspinn och dylikt, men längre än andra växeln går den inte själv utan väntar på att föraren skall växla upp.

Om du ställer en fråga på Autopower.se kanske du får fler svar, och eftersom du bor i närheten av en större stad som Göteborg finns möjligheten att någon som har diagnosutrustning kan tänka sig att ställa upp? Mer än teorier kan jag inte komma med tyvärr, lycka till!

De sista du skrev var en bra ide. Men på e39 med steptronic kan man inte nå varvstoppet även om man växlar manuellt. Bilen växlar upp själv när man närmar sig varvstoppet oavsett om det är på 1,2,3,4 eller 5e växeln.
Så även om lådan är i manuellt läge fast spaken står på "D" så ska den växla själv bara man varvar tillräckligt mycket.
På e34 där emot kan man köra på varvstoppet om man lägger i t.ex 2an manuellt.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (19 maj 2012)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Forummoderator
18 011 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
#10
marwin_of_sweden skrev:
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Den växlar från ettan till tvåan. men inte mer. Batteri ok. Används dagligen. När man stannar växlar den ner till ettan som vanligt oxå.

Går helt som den ska förutom att lådan blivit 2-petad i läge D

Jag har för mig att du var elektriker och då bör du kunna dina saker när du skriver att batteriet är ok, om oljenivån i lådan är för låg eller om något gett vika borde lådan inte fungera normalt utan slira och slå i växlarna även i andra lägen. Men man vet aldrig, är det fuktigt av olja under bilen eller det kanske är filtret som är i behov av byte?

Jag tycker det lutar åt något elektriskt jag med, vad som kan orsaka detta felet vet jag däremot inte. Vid en kallstart går automatlådan i sportläge per automatik för att värma upp drivlina och avgasrening fortare, då kan den undvika femte växeln och ligga kvar på lägre växlar längre. Om då temperaturgivaren till lådan går sönder kan bilen gå i det läget konstant, men något som hindrar bilen att växla upp från andra växeln borde inte hänga ihop med den givaren.

Pröva att koppla bort batteriet ungefär en timme och låt elektroniken nollställa sig, växellådan är även adaptiv och lär sig förarens körstil, också det återgår till fabriksinställningar efter en tid utan batteri.

Till sist gnager något långt bak i huvudet på mig, jag kommer inte ihåg det helt men det handlade om en BMW Steptronic där spaken i sig krånglade. Även om spaken låg i D och skärmen visade ett D så var lådan i läge S, det vill säga sportläget där man växlar själv, vilket man såg när man kopplade upp sig mot bilen.

Min teori är då att bilen växlar själv upp från ettan för att spara på drivlinan och undvika att föraren försöker sig på barnsligheter med hjulspinn och dylikt, men längre än andra växeln går den inte själv utan väntar på att föraren skall växla upp.

Om du ställer en fråga på Autopower.se kanske du får fler svar, och eftersom du bor i närheten av en större stad som Göteborg finns möjligheten att någon som har diagnosutrustning kan tänka sig att ställa upp? Mer än teorier kan jag inte komma med tyvärr, lycka till!

De sista du skrev var en bra ide. Men på e39 med steptronic kan man inte nå varvstoppet även om man växlar manuellt. Bilen växlar upp själv när man närmar sig varvstoppet oavsett om det är på 1,2,3,4 eller 5e växeln.
Så även om lådan är i manuellt läge fast spaken står på "D" så ska den växla själv bara man varvar tillräckligt mycket.
På e34 där emot kan man köra på varvstoppet om man lägger i t.ex 2an manuellt.

Den växlar upp i samma sekund som man når varvstoppet. Kunde bara prova till 3:an. Sen går det på tok för fort. Vi ska lämna in den och kolla felkoder på måndag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 maj 2012
#11
Dieselsmurfen skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Rquired skrev:

Jag har för mig att du var elektriker och då bör du kunna dina saker när du skriver att batteriet är ok, om oljenivån i lådan är för låg eller om något gett vika borde lådan inte fungera normalt utan slira och slå i växlarna även i andra lägen. Men man vet aldrig, är det fuktigt av olja under bilen eller det kanske är filtret som är i behov av byte?

Jag tycker det lutar åt något elektriskt jag med, vad som kan orsaka detta felet vet jag däremot inte. Vid en kallstart går automatlådan i sportläge per automatik för att värma upp drivlina och avgasrening fortare, då kan den undvika femte växeln och ligga kvar på lägre växlar längre. Om då temperaturgivaren till lådan går sönder kan bilen gå i det läget konstant, men något som hindrar bilen att växla upp från andra växeln borde inte hänga ihop med den givaren.

Pröva att koppla bort batteriet ungefär en timme och låt elektroniken nollställa sig, växellådan är även adaptiv och lär sig förarens körstil, också det återgår till fabriksinställningar efter en tid utan batteri.

Till sist gnager något långt bak i huvudet på mig, jag kommer inte ihåg det helt men det handlade om en BMW Steptronic där spaken i sig krånglade. Även om spaken låg i D och skärmen visade ett D så var lådan i läge S, det vill säga sportläget där man växlar själv, vilket man såg när man kopplade upp sig mot bilen.

Min teori är då att bilen växlar själv upp från ettan för att spara på drivlinan och undvika att föraren försöker sig på barnsligheter med hjulspinn och dylikt, men längre än andra växeln går den inte själv utan väntar på att föraren skall växla upp.

Om du ställer en fråga på Autopower.se kanske du får fler svar, och eftersom du bor i närheten av en större stad som Göteborg finns möjligheten att någon som har diagnosutrustning kan tänka sig att ställa upp? Mer än teorier kan jag inte komma med tyvärr, lycka till!

De sista du skrev var en bra ide. Men på e39 med steptronic kan man inte nå varvstoppet även om man växlar manuellt. Bilen växlar upp själv när man närmar sig varvstoppet oavsett om det är på 1,2,3,4 eller 5e växeln.
Så även om lådan är i manuellt läge fast spaken står på "D" så ska den växla själv bara man varvar tillräckligt mycket.
På e34 där emot kan man köra på varvstoppet om man lägger i t.ex 2an manuellt.

Den växlar upp i samma sekund som man når varvstoppet. Kunde bara prova till 3:an. Sen går det på tok för fort. Vi ska lämna in den och kolla felkoder på måndag.

Jaså, den växlar upp om den når varvstoppet trots allt? Jag var nämligen inte helt säker på det "Marwin_of_sweden" anmärkte på, men om den växlar upp i det läget kanske spaken kan vara orsaken trots allt?

En annan teori, åter igen inte mer än en gissning, jag kom på efter att ha läst dom två senaste inläggen om vi bortser från ditt Dieselmsurfen är hur däck, tryck och rullomkrets ser ut?

Dessa bilar inhämtar information från mängder av olika givare och sensorer, och från denna bestämmer både automatiken och den adaptiva funktionen när lådan skall växla och försöker avgöra hur föraren vill att bilen skall växla. Om det då exempelvis skiljer i rullomkrets kan bilen antingen tro att den svänger eller att den exempelvis spinner lite lätt och därmed strunta i att växla upp. "Hjulspinnet" (Skillnaden i rullomkrets) behöver inte vara tillräckligt mycket för att ASC (Antispinn) skall gripa in för att lådan skall vänta med att växla upp om det systemet finns tillgängligt, kom problemet i samband med byte till sommardäck kan det kanske vara värt att se över däcken?

Mycket teorier finns, men en koll efter felkoder ger förmodligen mer definitiva svar! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 011 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
#12
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:
marwin_of_sweden skrev:

De sista du skrev var en bra ide. Men på e39 med steptronic kan man inte nå varvstoppet även om man växlar manuellt. Bilen växlar upp själv när man närmar sig varvstoppet oavsett om det är på 1,2,3,4 eller 5e växeln.
Så även om lådan är i manuellt läge fast spaken står på "D" så ska den växla själv bara man varvar tillräckligt mycket.
På e34 där emot kan man köra på varvstoppet om man lägger i t.ex 2an manuellt.

Den växlar upp i samma sekund som man når varvstoppet. Kunde bara prova till 3:an. Sen går det på tok för fort. Vi ska lämna in den och kolla felkoder på måndag.

Jaså, den växlar upp om den når varvstoppet trots allt? Jag var nämligen inte helt säker på det "Marwin_of_sweden" anmärkte på, men om den växlar upp i det läget kanske spaken kan vara orsaken trots allt?

En annan teori, åter igen inte mer än en gissning, jag kom på efter att ha läst dom två senaste inläggen om vi bortser från ditt Dieselmsurfen är hur däck, tryck och rullomkrets ser ut?

Dessa bilar inhämtar information från mängder av olika givare och sensorer, och från denna bestämmer både automatiken och den adaptiva funktionen när lådan skall växla och försöker avgöra hur föraren vill att bilen skall växla. Om det då exempelvis skiljer i rullomkrets kan bilen antingen tro att den svänger eller att den exempelvis spinner lite lätt och därmed strunta i att växla upp. "Hjulspinnet" (Skillnaden i rullomkrets) behöver inte vara tillräckligt mycket för att ASC (Antispinn) skall gripa in för att lådan skall vänta med att växla upp om det systemet finns tillgängligt, kom problemet i samband med byte till sommardäck kan det kanske vara värt att se över däcken?

Mycket teorier finns, men en koll efter felkoder ger förmodligen mer definitiva svar! smile

Jupp. Däcken är av samma sort och dessutom relativt nya. MEN! Antispinn/ABS tänds nästan hela tiden man kör! 1-2 minuter så tänds den lampan/lamporna. Har funderat lite på det... Jag vet inte hur jag bar mig åt men igår så  drog jag tillbaka spaken i läge "D" efter lite buskörning och den växlade då omedelbart upp till 5:an i ca 95 km/h. Lyckades inte upprepa denna bragd... Kommer åter på måndag-tisdag med felkoder/åtgärd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
19 maj 2012
#13
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:
marwin_of_sweden skrev:

De sista du skrev var en bra ide. Men på e39 med steptronic kan man inte nå varvstoppet även om man växlar manuellt. Bilen växlar upp själv när man närmar sig varvstoppet oavsett om det är på 1,2,3,4 eller 5e växeln.
Så även om lådan är i manuellt läge fast spaken står på "D" så ska den växla själv bara man varvar tillräckligt mycket.
På e34 där emot kan man köra på varvstoppet om man lägger i t.ex 2an manuellt.

Den växlar upp i samma sekund som man når varvstoppet. Kunde bara prova till 3:an. Sen går det på tok för fort. Vi ska lämna in den och kolla felkoder på måndag.

Jaså, den växlar upp om den når varvstoppet trots allt? Jag var nämligen inte helt säker på det "Marwin_of_sweden" anmärkte på, men om den växlar upp i det läget kanske spaken kan vara orsaken trots allt?

En annan teori, åter igen inte mer än en gissning, jag kom på efter att ha läst dom två senaste inläggen om vi bortser från ditt Dieselmsurfen är hur däck, tryck och rullomkrets ser ut?

Dessa bilar inhämtar information från mängder av olika givare och sensorer, och från denna bestämmer både automatiken och den adaptiva funktionen när lådan skall växla och försöker avgöra hur föraren vill att bilen skall växla. Om det då exempelvis skiljer i rullomkrets kan bilen antingen tro att den svänger eller att den exempelvis spinner lite lätt och därmed strunta i att växla upp. "Hjulspinnet" (Skillnaden i rullomkrets) behöver inte vara tillräckligt mycket för att ASC (Antispinn) skall gripa in för att lådan skall vänta med att växla upp om det systemet finns tillgängligt, kom problemet i samband med byte till sommardäck kan det kanske vara värt att se över däcken?

Mycket teorier finns, men en koll efter felkoder ger förmodligen mer definitiva svar! smile

Åter igen måste jag tyvärr utesluta din teori.(sorry!)
Det borde väl fungera som på 540 e39?
Hade en 540 med steptronic och med helt öppen diff.
Och om man spann på ett hjul så växlade den upp ändå.
Lika så om man åkte och sladdade på 2an, rätt som det var om man varvade för mycket så skickade den i 3an, vilket gjorde den väldigt läskig att sladda med.
Och om den trodde att den slirade lite på ett hjul så borde väl anti spinn systemet reagera? Dom reagerar ju väldigt fort på e39.

Men som sagts tidigare, felkods läsning ger nog ett svar.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 maj 2012
#14
marwin_of_sweden skrev:
Rquired skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Den växlar upp i samma sekund som man når varvstoppet. Kunde bara prova till 3:an. Sen går det på tok för fort. Vi ska lämna in den och kolla felkoder på måndag.

Jaså, den växlar upp om den når varvstoppet trots allt? Jag var nämligen inte helt säker på det "Marwin_of_sweden" anmärkte på, men om den växlar upp i det läget kanske spaken kan vara orsaken trots allt?

En annan teori, åter igen inte mer än en gissning, jag kom på efter att ha läst dom två senaste inläggen om vi bortser från ditt Dieselmsurfen är hur däck, tryck och rullomkrets ser ut?

Dessa bilar inhämtar information från mängder av olika givare och sensorer, och från denna bestämmer både automatiken och den adaptiva funktionen när lådan skall växla och försöker avgöra hur föraren vill att bilen skall växla. Om det då exempelvis skiljer i rullomkrets kan bilen antingen tro att den svänger eller att den exempelvis spinner lite lätt och därmed strunta i att växla upp. "Hjulspinnet" (Skillnaden i rullomkrets) behöver inte vara tillräckligt mycket för att ASC (Antispinn) skall gripa in för att lådan skall vänta med att växla upp om det systemet finns tillgängligt, kom problemet i samband med byte till sommardäck kan det kanske vara värt att se över däcken?

Mycket teorier finns, men en koll efter felkoder ger förmodligen mer definitiva svar! smile

Åter igen måste jag tyvärr utesluta din teori.(sorry!)
Det borde väl fungera som på 540 e39?
Hade en 540 med steptronic och med helt öppen diff.
Och om man spann på ett hjul så växlade den upp ändå.
Lika så om man åkte och sladdade på 2an, rätt som det var om man varvade för mycket så skickade den i 3an, vilket gjorde den väldigt läskig att sladda med.
Och om den trodde att den slirade lite på ett hjul så borde väl anti spinn systemet reagera? Dom reagerar ju väldigt fort på e39.

Men som sagts tidigare, felkods läsning ger nog ett svar.

Nja, om man pratar om små skillnader i hastigheten på respektive hjulaxel tillåter ASC det. Om du monterar på hjul med fel rullomkrets kan du exempelvis köra helt normalt i lägre farter men märka att ASC griper in på till exempel motorväg när du nått en viss fart. Systemet tillåter en viss skillnad alltså, och även om ASC inte griper in för ens du nått högre farter kan du i den situationen få problem med automatlådan.

I teorin skulle din 540i inte växla upp i det läget du beskriver däremot utan ligga kvar på andra växeln så länge du inte hamnar på varvstoppet, men teori och praktik är inte alltid samma sak. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
19 maj 2012
#15
Rquired skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Rquired skrev:
Jaså, den växlar upp om den når varvstoppet trots allt? Jag var nämligen inte helt säker på det "Marwin_of_sweden" anmärkte på, men om den växlar upp i det läget kanske spaken kan vara orsaken trots allt?

En annan teori, åter igen inte mer än en gissning, jag kom på efter att ha läst dom två senaste inläggen om vi bortser från ditt Dieselmsurfen är hur däck, tryck och rullomkrets ser ut?

Dessa bilar inhämtar information från mängder av olika givare och sensorer, och från denna bestämmer både automatiken och den adaptiva funktionen när lådan skall växla och försöker avgöra hur föraren vill att bilen skall växla. Om det då exempelvis skiljer i rullomkrets kan bilen antingen tro att den svänger eller att den exempelvis spinner lite lätt och därmed strunta i att växla upp. "Hjulspinnet" (Skillnaden i rullomkrets) behöver inte vara tillräckligt mycket för att ASC (Antispinn) skall gripa in för att lådan skall vänta med att växla upp om det systemet finns tillgängligt, kom problemet i samband med byte till sommardäck kan det kanske vara värt att se över däcken?

Mycket teorier finns, men en koll efter felkoder ger förmodligen mer definitiva svar! smile

Åter igen måste jag tyvärr utesluta din teori.(sorry!)
Det borde väl fungera som på 540 e39?
Hade en 540 med steptronic och med helt öppen diff.
Och om man spann på ett hjul så växlade den upp ändå.
Lika så om man åkte och sladdade på 2an, rätt som det var om man varvade för mycket så skickade den i 3an, vilket gjorde den väldigt läskig att sladda med.
Och om den trodde att den slirade lite på ett hjul så borde väl anti spinn systemet reagera? Dom reagerar ju väldigt fort på e39.

Men som sagts tidigare, felkods läsning ger nog ett svar.

Nja, om man pratar om små skillnader i hastigheten på respektive hjulaxel tillåter ASC det. Om du monterar på hjul med fel rullomkrets kan du exempelvis köra helt normalt i lägre farter men märka att ASC griper in på till exempel motorväg när du nått en viss fart. Systemet tillåter en viss skillnad alltså, och även om ASC inte griper in för ens du nått högre farter kan du i den situationen få problem med automatlådan.

I teorin skulle din 540i inte växla upp i det läget du beskriver däremot utan ligga kvar på andra växeln så länge du inte hamnar på varvstoppet, men teori och praktik är inte alltid samma sak. smile

Ja det har du rätt i, man kan ju köra med reservhjul och liknande.
540n jag hade och de andra e39 jag har haft med steptronic har aldrig gått att nå varvstoppet med, de har alltid växlat upp i manuellt läge ca 50-100varv innan varvstoppet hur man än har provocerat dem.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (19 maj 2012)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 938 Inlägg
19 maj 2012
#16
Får väl peta in att jag körde 245 40 18" på ena sidan bak och 205 55 16" på andra sidan (reservhjul) utan problem med antispinnet på min e39 i säkert 10 mil.

Forummoderator
18 011 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#17
"Stenskott" någonting har förstört en givare i höjd med vä främre hjulhus. Kostnad: 1000:- på verkstad... imorgon är den ok igen :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
22 maj 2012
#18
Dieselsmurfen skrev:
"Stenskott" någonting har förstört en givare i höjd med vä främre hjulhus. Kostnad: 1000:- på verkstad... imorgon är den ok igen :-)

Va skönt:) titta vilket enkelt fel det var när den överreklamerade skitbilen krånglade;)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Forummoderator
18 011 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
#19
marwin_of_sweden skrev:
Dieselsmurfen skrev:
"Stenskott" någonting har förstört en givare i höjd med vä främre hjulhus. Kostnad: 1000:- på verkstad... imorgon är den ok igen :-)

Va skönt:) titta vilket enkelt fel det var när den överreklamerade skitbilen krånglade;)

Det är fortfarande en pissbil :-) Fler mindre fel som inte är av betydelse men är ett irritationsmoment finns... Kupéfläkt som inte kan bestämma sig om den ska dra fullt eller inte i sommarvärme som exempel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 938 Inlägg
22 maj 2012
#20
Vandrar fläktens hastighet upp och ner under gång, eller vadå?


Sök