Xytoo skrev:
där sitter någon slang ovanför kall starten (röd/svart) och den sitter inte fast och det är hål på slangen, någon som vet vad det är till ? ser inte riktigt vart slangen leder när jag försökte följa den !
Den går ner till någon typ av förgrening, där en större slang går vidare till plastkåpan under luftmängdmätaren. Jag har ingen bra koll på vad det rör sig om, men jag kollade nyss hur motorn beter sig om man drar ur slangen uppe vid insugningsröret.
Vid kall motor hände just ingenting när jag drog loss slangen, blockerade jag luftnippeln på insugningsröret (tryckte dit ett finger) så sänktes dock motorvarvet aningen. När motorn blev varmare så höjdes varvet litegrann om jag drog loss slangen och nu märktes också betydligt mer skillnad när luftnippeln blockerades, motorn ville i princip dö. Varvet sänktes ordentligt och motorn gick ojämnt.
Den här motorn är ju enormt känslig för luftläckage i vakumslangarna, det är viktigt att allting är tätt och sitter ordentligt. Har dock inte skruvat i min motor speciellt mycket och kan ganska lite om hur alla saker fungerar ihop med varandra.
Det syns inte på bilden, men även min röd/svarta slang är lite otät. Finns en spricka precis där den sitter på luftnippeln.
För att kolla om kallstartsventilen alls fungerar så kan man skruva loss den och ha en flaska/burk under, sedan köra startmotorn och se om ventilen sprutar ut soppa. Kom ihåg att ventilens jordkabel ska vara ansluten och motorn ska vara helt "kall", sedan får man plocka bort tex pluskablarna på tändspolen så att inte motorn startar.
För att vara helt säker på att motorn enligt insprutningen ska anses som kall så kan man bygla kontakterna inuti termotidgivaren, men för att bara snabbtesta ventilen är det väl lite onödigt att göra så.