2778
Sök

Volvo 745 gle 88b svår startad och hoppig kall !

146 Inlägg
19 maj 2012
Trådstartare
#1
Köpte en volvo 745 gle 88b (b230e) för någon vecka sen och börjat bli irriterande att den är så svår startad kall och att den hoppar på tomgång ! men den startar hur lätt som helst när den är varm och den hoppar inte när den är varm !

Så vill gärna få rätt på detta behöver snabba svar då jag ska ut och skruva imorgon smile där sitter någon slang ovanför kall starten (röd/svart) och den sitter inte fast och det är hål på slangen, någon som vet vad det är till ? ser inte riktigt vart slangen leder när jag försökte följa den !

video 1 (start)
http://www.youtube.com/watch?v=JTuVaj9MZDE

video 2 (hoppande)
http://www.youtube.com/watch?v=tg0cs8mG1sE

tack på förhand// Martin

Har bara skruvat på en bil ett fåtal gånger och är helt färsk vad gäller bilar !

ska byta stift imorgon och spruta startgas runt insuget och se om det läcker smile


292 Inlägg
19 maj 2012
#2
kallstartsgivaren sitter under insuget antagligen den som bråkar med dig.


146 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#3
RobbanForsell skrev:
kallstartsgivaren sitter under insuget antagligen den som bråkar med dig.

sitter inte den på ovan sidan av insprutet ? en blå/svart kontakt som går ner i in sprutet ?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/861146_fugfeb.jpg

den inringad i rött ? men har ni någon aning hur man kollar om den är hel ? prata med en kompis han sa att jag skulle koppla ur den och slå på tändningen och sen trycka på kabeln och om jag hör ett klick funkar den ? är detta sant ? smile


292 Inlägg
20 maj 2012
#4
Sorry läste lite fort o missade att det va en "E" motor. smile


21 761 Inlägg
20 maj 2012
#5
Xytoo skrev:
där sitter någon slang ovanför kall starten (röd/svart) och den sitter inte fast och det är hål på slangen, någon som vet vad det är till ? ser inte riktigt vart slangen leder när jag försökte följa den !

Den går ner till någon typ av förgrening, där en större slang går vidare till plastkåpan under luftmängdmätaren. Jag har ingen bra koll på vad det rör sig om, men jag kollade nyss hur motorn beter sig om man drar ur slangen uppe vid insugningsröret.

Vid kall motor hände just ingenting när jag drog loss slangen, blockerade jag luftnippeln på insugningsröret (tryckte dit ett finger) så sänktes dock motorvarvet aningen. När motorn blev varmare så höjdes varvet litegrann om jag drog loss slangen och nu märktes också betydligt mer skillnad när luftnippeln blockerades, motorn ville i princip dö. Varvet sänktes ordentligt och motorn gick ojämnt. smile

Den här motorn är ju enormt känslig för luftläckage i vakumslangarna, det är viktigt att allting är tätt och sitter ordentligt. Har dock inte skruvat i min motor speciellt mycket och kan ganska lite om hur alla saker fungerar ihop med varandra.

Det syns inte på bilden, men även min röd/svarta slang är lite otät. Finns en spricka precis där den sitter på luftnippeln. smile

För att kolla om kallstartsventilen alls fungerar så kan man skruva loss den och ha en flaska/burk under, sedan köra startmotorn och se om ventilen sprutar ut soppa. Kom ihåg att ventilens jordkabel ska vara ansluten och motorn ska vara helt "kall", sedan får man plocka bort tex pluskablarna på tändspolen så att inte motorn startar.

För att vara helt säker på att motorn enligt insprutningen ska anses som kall så kan man bygla kontakterna inuti termotidgivaren, men för att bara snabbtesta ventilen är det väl lite onödigt att göra så.
Senast redigerat av Drönirettab (20 maj 2012)

146 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#6
RobbanForsell skrev:
Sorry läste lite fort o missade att det va en "E" motor. smile

aha smile

Drönirettab skrev:
Xytoo skrev:
där sitter någon slang ovanför kall starten (röd/svart) och den sitter inte fast och det är hål på slangen, någon som vet vad det är till ? ser inte riktigt vart slangen leder när jag försökte följa den !

Den går ner till någon typ av förgrening, där en större slang går vidare till plastkåpan under luftmängdmätaren. Jag har ingen bra koll på vad det rör sig om, men jag kollade nyss hur motorn beter sig om man drar ur slangen uppe vid insugningsröret.

Vid kall motor hände just ingenting när jag drog loss slangen, blockerade jag luftnippeln på insugningsröret (tryckte dit ett finger) så sänktes dock motorvarvet aningen. När motorn blev varmare så höjdes varvet litegrann om jag drog loss slangen och nu märktes också betydligt mer skillnad när luftnippeln blockerades, motorn ville i princip dö. Varvet sänktes ordentligt och motorn gick ojämnt. smile

Den här motorn är ju enormt känslig för luftläckage i vakumslangarna, det är viktigt att allting är tätt och sitter ordentligt. Har dock inte skruvat i min motor speciellt mycket och kan ganska lite om hur alla saker fungerar ihop med varandra.

Det syns inte på bilden, men även min röd/svarta slang är lite otät. Finns en spricka precis där den sitter på luftnippeln. smile

Okej, då bror det nog inte på den, för som du ser på videon så är den väldigt lustig kall! och den blir ännu konstigare innan den når temp,

kall = lite hackande och svårstartad
mellan = mycket hackande men lätt startad
varm = ynka lite hackande (märks knappt) och så lätt startad som den ska va !

ska snart ut och kolla stift och spruta startgas runt insuget och se om jag blir något smartare smile

återkommer när jag har gjort det !


292 Inlägg
20 maj 2012
#7
vad har du för veck på slangen? den som sitter där du har ritat rött, precis under på kabeln som har en röd markering.. ?


146 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#8
RobbanForsell skrev:
vad har du för veck på slangen? den som sitter där du har ritat rött, precis under på kabeln som har en röd markering.. ?

oj glömde till lägga det att jag bara tog denna bilden från google !

kan ta bild på min motor när jag ändå är ute och ladda upp här smile


21 761 Inlägg
20 maj 2012
#9
Ja, min motor beter sig inte på det där sättet. Den behöver iof något extra varv på startmotorn när den är kall, men så länge yttertemperaturen inte är lägre än typ 20-25 minusgrader så behöver jag aldrig starta om den som du var tvungen att göra.

"Remljudet" är dock likadant på min. wink

Remmen till servopumpen går lite snett, sedan har min bil även AC (lite ovanligt på 240) och den remmen går också snett.

Den bilden du visade är min motor.
Senast redigerat av Drönirettab (20 maj 2012)

146 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Ja, min motor beter sig inte på det där sättet. Den behöver iof något extra varv på startmotorn när den är kall, men så länge yttertemperaturen inte är lägre än typ 20-25 minusgrader så behöver jag aldrig starta om den som du var tvungen att göra.

"Remljudet" är dock likadant på min. wink

Remmen till servopumpen går lite snett, sedan har min bil även AC (lite ovanligt på 240) och den remmen går också snett.

Den bilden du visade är min motor.

aha smile haha ja rem ljudet är lite irriterande wink måste fixa det någon gång smile


6 738 Inlägg
4 augusti 2012
#11
Hur går det? smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

146 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
#12
Henkix skrev:
Hur går det? smile

inte så bra smile det gick hål på tryckregulatorn för någon vecka sen så trodde den va kass men hjälpte inte att byta, så byta stift (igen) och tändkablar, och den är fortfarande svårt startad kall och hoppig på tomgång hmm

ska kolla rotor och fördelare när vi får lite finare väder ! smile


221 Inlägg
6 augusti 2012
#13
Prova byt rotor o fördelarlock, alternativt rengör, hade en gle innan som betedde sig ungefär som din gör o de hjälpte att byta rotor o fördelarlock smile


146 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
#14
jetta_mannen skrev:
Prova byt rotor o fördelarlock, alternativt rengör, hade en gle innan som betedde sig ungefär som din gör o de hjälpte att byta rotor o fördelarlock smile

Okej tack får testa att rengöra först ! smile men denna svenska sommaren ger inget vidare väder till att skruva ute..


6 738 Inlägg
7 augusti 2012
#15
skruva gärna bort ett tändstift o kolla vilken färg det är på de, ta gärna en bild o lägg upp. Med hjälp av färgen på stiftet så kan man se om motorn får för mycket eller för lite bensin

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

146 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
#16
Henkix skrev:
skruva gärna bort ett tändstift o kolla vilken färg det är på de, ta gärna en bild o lägg upp. Med hjälp av färgen på stiftet så kan man se om motorn får för mycket eller för lite bensin

Iom att jag har skruvat mycket på moppe så kan jag läsa ett stift, tyvärr vet jag inte om stiften ska va oboy bruna på en mekanisk insprutare med, men om dom ska va det så har vi ett problem för dom är vita ! (för lite bensin i förhållande till luft !)

fick co 0,4 på besiktningen smile

Edit: bild ! http://img831.imageshack.us/img831/5804/20120807160211.jpg
Senast redigerat av Xytoo (7 augusti 2012)


6 738 Inlägg
7 augusti 2012
#17
Grå-bruna ska dom vara, det är normalt, men dock så ska inte isolatorfoten vara så vit som det är på ditt stift tongue Har du testat o byta bensinfilter? Kan ha samlats massa skit i det så att bränsletrycket blir sämre som då gör att den inte får tillräckligt med soppa

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

146 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
#18
Henkix skrev:
Grå-bruna ska dom vara, det är normalt, men dock så ska inte isolatorfoten vara så vit som det är på ditt stift tongue Har du testat o byta bensinfilter? Kan ha samlats massa skit i det så att bränsletrycket blir sämre som då gör att den inte får tillräckligt med soppa

när vi byta bränsletrycks regulator, då byta vi filter och alla slangar, (under sätet) så det är bytt, men kan det va så att den drar tjuvluft ? för den gnisslar men om jag sprutar startgas runt insuget så slutar det gnissla men vet inte om den slutar hoppa då jag inte kan sitta i bilen samtidigt smile


6 738 Inlägg
8 augusti 2012
#19
Xytoo skrev:
Henkix skrev:
Grå-bruna ska dom vara, det är normalt, men dock så ska inte isolatorfoten vara så vit som det är på ditt stift tongue Har du testat o byta bensinfilter? Kan ha samlats massa skit i det så att bränsletrycket blir sämre som då gör att den inte får tillräckligt med soppa

när vi byta bränsletrycks regulator, då byta vi filter och alla slangar, (under sätet) så det är bytt, men kan det va så att den drar tjuvluft ? för den gnisslar men om jag sprutar startgas runt insuget så slutar det gnissla men vet inte om den slutar hoppa då jag inte kan sitta i bilen samtidigt smile

Ja så kan det vara smile för om den drar tjuvluft så får den ju mer luft än vad den egentligen ska ha tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

21 761 Inlägg
8 augusti 2012
#20
E-motorn är väldigt känslig för tjuvluft. Så fort man upptäcker något ställe där det verkar dra in tjuvluft så bör man fixa till det. smile


Sök