3546
Sök

Får inte tillbaka beläggen :(

533 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
Hejsan! Det började gnissla som satan när jag körde, så tänkte att det kanske var kolven som fastnat. Mycket riktigt så var det de. Men nu får jag inte tillbaka bromsbeläggen igen:O det är som clips, som man ska trycka in beläggen i så de låser sig, men det verkar vara totalt omöjligt. Gör jag rätt?
Bilen är en Honda Civic 1.3 1994 coupè.

KHRacing
23 maj 2012
Fismumriken skrev:
Hejsan! Det började gnissla som satan när jag körde, så tänkte att det kanske var kolven som fastnat. Mycket riktigt så var det de. Men nu får jag inte tillbaka bromsbeläggen igen:O det är som clips, som man ska trycka in beläggen i så de låser sig, men det verkar vara totalt omöjligt. Gör jag rätt?

de små "clipsen" monterar jag aldrig :-9

533 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
KHRacing skrev:
Fismumriken skrev:

de små "clipsen" monterar jag aldrig :-9

Sitter dom fast ändå?

533 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
Jag lyckades få tillbaka dem, men jag fick slipa av kanterna med vinkelslipen, samt smörja in dem med fett. Sen var det våld som gällde. Så jag kan lika gärna strunta i clipsen, eller vad man nu ska kalla dem?

1 422 Inlägg
24 maj 2012
Var kolven helt i botten? Det ska inte behövas våld för att få dit. Såg du till att allt var riktigt gjort?

533 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
Kolven var helt i botten. Såg på en video, att man kanske behövde slipa av kanterna lite, då clipsen byts vid beläggbyte. Våld ock våld, jag orkade väl klämma dit dem, men man blev nog högröd i ansiktet.

Nu har kolven låst sig lite igen tror jag. Börjar tjuta lite efter att jag bromsar. Ska testa motionera den mer sen, och även smörja in den ordentligt:)

1 422 Inlägg
24 maj 2012
Låter som du skulle behöva renovera dina ok lite. Slipa bort lite rost och använd kopparpasta för att få dit beläggen. De glider lättare samt att de minskar risken för att det ska rosta fast.

376 Inlägg
24 maj 2012
Har du rengjort under clipsen då? man ska ALDRIG vålda dit belägg. Krävs det stor kraft att få dit dom så kärvar dom med anliggning som följd. Slipa, Rengör riktigt och nöj dig inte förens beläggen går lätt på plats.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

533 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
Jorsten skrev:
Har du rengjort under clipsen då? man ska ALDRIG vålda dit belägg. Krävs det stor kraft att få dit dom så kärvar dom med anliggning som följd. Slipa, Rengör riktigt och nöj dig inte förens beläggen går lätt på plats.

Våld och våld, fick ta i rättare sagt. Men om dom går för lätt, så sitter dom väl inte ordentligt? Får man med nya clips när man köper belägg? Måste man byta dem isf? Såg krångligt ut.

1 319 Inlägg
25 maj 2012
Fismumriken skrev:
Jorsten skrev:

Våld och våld, fick ta i rättare sagt. Men om dom går för lätt, så sitter dom väl inte ordentligt? Får man med nya clips när man köper belägg? Måste man byta dem isf? Såg krångligt ut.

Monteringssats brukar det kallas. Brukar inte följa med.

_----------'

533 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
sleepyoh skrev:
Fismumriken skrev:
Jorsten skrev:

Okej, behöver man ens någon? Nån skrev tidigare att han inte brukade montera dem... Kan den befintliga annars sitta kvar?

KHRacing
25 maj 2012
Fismumriken skrev:
sleepyoh skrev:
Fismumriken skrev:

Okej, behöver man ens någon? Nån skrev tidigare att han inte brukade montera dem... Kan den befintliga annars sitta kvar?

Om mina bilar har skrikdämpningsplattor så monterar jag aldrig dem, enkelt o bekvämt, dock "KAN" beläggen slamra rätt så mkt om man har lite otur.
Monteringskittet med ev: fjädrar o så skall man alltid sätta dit.

533 Inlägg
25 maj 2012
Trådstartare
Fjädrar såg jag inga. Bara små metallklips som trycker beläggen till rätta.

KHRacing
25 maj 2012
Fismumriken skrev:
Fjädrar såg jag inga. Bara små metallklips som trycker beläggen till rätta.

MIn personliga tanke är att skita i dem :-)

533 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
Så jag slipar ned beläggen runt kanterna lite tills de går i med ett lätt tryck? De ska inte va trånga?

Sök