Har en Volvo 343 GLS -82 med en B19a motor i. förgasaren är något felinställd och bidrar till att CO-halten är något för hög. Tänkte att detta skulle kunna gå att åtgärda med en liten lambdasond + mätare. Så jag ser vad som händer när jag skruvar på den äckliga förgasaren. Är ganska säker på att det finns billigare alternativ att fixa det på men hade planer på att byta topp och förgasare, eventuellt block senare och då kan det vara gött att ha en lambda att bestycka emot.
Hursomhelst så funderar jag på hur biltemas grejor är? Dom har en analog mätare som visar mager-optimal-fet . Litar dock inte hundra på den så tänkte nog mäta med en multimeter när det gäller men mätare är alltid roligt. Funderar vilken lambda man bör ha till den. 1,2,3 eller 4 trådig? Står ju ingenting och när man säker för man upp en miljon trådar med folk som ska byta sond bara.
Nu gick tydligen biltemas hemsida ner för mig. Iallafall länken till mätaren.
Tänk på att kalibrera ofta om du ska köra lambda på förgasarmotor! Minns inte exakt vad det står i min manual (Bosch Motorsport), men har för mig att de rekommenderar kalibrering var tionde minut eller nåt i den stilen.
Tänk på att kalibrera ofta om du ska köra lambda på förgasarmotor! Minns inte exakt vad det står i min manual (Bosch Motorsport), men har för mig att de rekommenderar kalibrering var tionde minut eller nåt i den stilen.
menar du att man ska kalibrera bredbandslambdan var 10e minut? hur ska du då kunna köra bilen? och kommer ju ta evigheter om man ska ur å i med den hela tiden då man ställer in bilen.
menar du att man ska kalibrera bredbandslambdan var 10e minut? hur ska du då kunna köra bilen? och kommer ju ta evigheter om man ska ur å i med den hela tiden då man ställer in bilen.
Det är vad Bosch rekommenderar vid inställning av förgasarmotor. 10 minuter drifttid är det alltså.
menar du att man ska kalibrera bredbandslambdan var 10e minut? hur ska du då kunna köra bilen? och kommer ju ta evigheter om man ska ur å i med den hela tiden då man ställer in bilen.
Det är vad Bosch rekommenderar vid inställning av förgasarmotor. 10 minuter drifttid är det alltså.
humm okej, ja säger du det så, lät jävligt kort bara står det varför? bara nyfiken
menar du att man ska kalibrera bredbandslambdan var 10e minut? hur ska du då kunna köra bilen? och kommer ju ta evigheter om man ska ur å i med den hela tiden då man ställer in bilen.
Det är vad Bosch rekommenderar vid inställning av förgasarmotor. 10 minuter drifttid är det alltså.
humm okej, ja säger du det så, lät jävligt kort bara står det varför? bara nyfiken
Antagligen så har du en skruv i botten på förgasaren, ta en 8mm hylsa och dra in skruven helt. Sen skruvar du ut skruven 1 tredjedels varv, så ska du se att CO minskar och bilen går mycket snålare. Funkar inte det, så byt eller renovera förgasaren för då är den slut......
Antagligen så har du en skruv i botten på förgasaren, ta en 8mm hylsa och dra in skruven helt. Sen skruvar du ut skruven 1 tredjedels varv, så ska du se att CO minskar och bilen går mycket snålare. Funkar inte det, så byt eller renovera förgasaren för då är den slut......
Sitter ingen skruv alls under tyvärr. Finns en spårskruv på sidan bredvid gasreglaget, kan den göra något? Enda skruven som finns att justera med.
Antagligen så har du en skruv i botten på förgasaren, ta en 8mm hylsa och dra in skruven helt. Sen skruvar du ut skruven 1 tredjedels varv, så ska du se att CO minskar och bilen går mycket snålare. Funkar inte det, så byt eller renovera förgasaren för då är den slut......
Sitter ingen skruv alls under tyvärr. Finns en spårskruv på sidan bredvid gasreglaget, kan den göra något? Enda skruven som finns att justera med.
Kan vara möjligt. Kan du inte ta en bild på förgasaren så man ser vilken det är?
Billigast o bäst borde väl vara att åka till en verkstad med CO-mätare och med någon äldre mekaniker som kan sina förgasare som kan göra en inställning åt dig?
Sitter ingen skruv alls under tyvärr. Finns en spårskruv på sidan bredvid gasreglaget, kan den göra något? Enda skruven som finns att justera med.
Nu var det 100 år sedan jag höll på med förgasare på bilar men jag tror inte Putteliten menar under utanpå förgasaren utan innuti Är det innuti du kollat?
Billigast o bäst borde väl vara att åka till en verkstad med CO-mätare och med någon äldre mekaniker som kan sina förgasare som kan göra en inställning åt dig?
Sitter ingen skruv alls under tyvärr. Finns en spårskruv på sidan bredvid gasreglaget, kan den göra något? Enda skruven som finns att justera med.
Nu var det 100 år sedan jag höll på med förgasare på bilar men jag tror inte Putteliten menar under utanpå förgasaren utan innuti Är det innuti du kollat?
Nae under utanpå menar jag. Vet inte om jag blandat ihop den med Pierburg, men dom ska vara ganska lika uppbyggda dom 2 i alla fall.
Billigast o bäst borde väl vara att åka till en verkstad med CO-mätare och med någon äldre mekaniker som kan sina förgasare som kan göra en inställning åt dig?
Sitter ingen skruv alls under tyvärr. Finns en spårskruv på sidan bredvid gasreglaget, kan den göra något? Enda skruven som finns att justera med.
Nu var det 100 år sedan jag höll på med förgasare på bilar men jag tror inte Putteliten menar under utanpå förgasaren utan innuti Är det innuti du kollat?
Nae under utanpå menar jag. Vet inte om jag blandat ihop den med Pierburg, men dom ska vara ganska lika uppbyggda dom 2 i alla fall.
Prova annars att skruva på den skruven vid gasreglaget. Kolla om du kan skruva 1-1,5 varv på den, kom ihåg hur mycket du skruvar på den. Känns bilen slöare än innan så är det ok, känns den piggare än innan så skruva åt andra hållet. Kan hända att du får choka mycket när bilen är kall, men då kan du va säker på att CO halten är låg.
Mästaren har svaret! Troligen så är den där av den typen som man justerar inifrån med specialverktyg. Verktyget fanns iaf på biltema förr & jag har en. Den verkar tyvärr ha utgått men jag kan ta en bild om jag kommer ihåg. Hursomhelst funkar den så att du skruvar trottelnålen upp & ner för att få rätt blandning. Jag tror att det alla med blå kork.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...