3037
Sök

Alpine 117ri inkopplings hjälp!

171 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#1
Har köpt en alpine 117ri till min opel astra h,
köpte även iso kablage som jag kopplade in,
sedan kontakten till högtalarna,
den andra kontakten kopplade jag in med .
Nu till problemet, svart = minus som går direkt in i stereon från iso kablaget så där ska det inte vara några problem,
provade att koppla gul på gul men inget hände, stereon är helt död och säkringen är hel ( prova den i orginal stereon för säkerhets skull och den funka )
prova även med den röda kabeln som också är plus matad ( som är till tändningen men det funkade inte där heller utan hu är fortfarande stendöd, vad gör jag för fel ? kopplat efter hur det står i manualen men det funkar fortfarande inte konstigt nog....... har en orange, rosa svart, blå vit , röd som inte är inkopplade någon stans nu utan endast gul på gul och båda kontakterna,
och som jag läste på vissa bilmodeller så skall röd kopplas på + istället för gul men ingen skillnad där, vad är det för fel ? ska röd och gul vara inkopplade samtidigt på + ?


138 Inlägg
30 maj 2012
#2
Du kan koppla både röd och gul på plus men då får du komma ihåg att stänga av stereon för den stängs inte av när du vrider av bilen (tändningen),är ju bra om du vill spela nån gång utan att ha tändningen på..(jag har båda på batteriplus)..smile
Stereon går inte igång om inte båda har ström samtidigt.
Röd (ignition) Gul (memory) står det så på kablarna så släng båda på batteriplus inte tändningsplus för då tappar HU minnet.
Ska du ha det riktigt riktigt så ska röd vara på tändning och gul (kan även vara orange?)*kolla så det står memory* på batteri men man gör ju som man vill.


171 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#3
tack så mycket :)skall prova detta imorgon, kan vara förklaringen till varför jag inte fick igång stereon alls, blev nästan rädd för att stereon skulle vara trasig men eftersom att säkringarna är hela så kan ju inte så vara fallet smile
skall prova detta imorgon och hoppas på att det funkar


302 Inlägg
30 maj 2012
#4
Röd är ström till stereo, gul är minne.

Gul ska direkt till ström 12v, röd kopplas antingen direkt till ström. (då får du starta och stänga av stereon själv)
Annars kan röd kopplas till tändningsläge, då startar stereon när nyckeln vrids om till "radio läge".

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

171 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
#5
Får tacka för hjälpen ! :-) funkar hur bra som helst nu


138 Inlägg
31 maj 2012
#6
Härligt..smile


108 Inlägg
31 maj 2012
#7
Tänk på att den drar upp till 1A fast den är avstängd om du har permanent ström på (spelar ingen roll om du kör bilen varje dag men koppla bort om du åker utomlands etc.)

Peter smile

171 Inlägg
1 juni 2012
Trådstartare
#8
är detta märkbart om man har en generator som laddar som den ska och ett friskt batteri ?


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
1 juni 2012
#9
n1k391 skrev:
är detta märkbart om man har en generator som laddar som den ska och ett friskt batteri ?

Knappt

C H E V R O L E T <3

108 Inlägg
1 juni 2012
#10
Children-Of-Bodom skrev:
n1k391 skrev:
är detta märkbart om man har en generator som laddar som den ska och ett friskt batteri ?

Knappt

1A/h X 72h = 72Ah.
Beror på hur stor din batteribank är.

Kör du dagligen är det inget problem.
Senast redigerat av wolw (1 juni 2012)

21 761 Inlägg
1 juni 2012
#11
Nja, det beror på totala körtiden också. Att dra ur batteriet med kanske 10-12 Ah (över natten) varje dag är ganska mycket, då gäller det verkligen att laddspänningen är korrekt och att körtiden är lång. smile


Sök