Opel Kadett Caravaner är inte lätta att hitta och när jag äntligen hittar ett exemplar visar det sig att det är en 1500!
Enligt rykten finns det bara 14 st kvar i hela sverige! 1500 betyder att det är den stora motorn på 1,5 liter som sitter i bilen. Med detta kommer att den har den stora bakaxeln, stora kardantunneln och annan front. Detta är alltså exakt samma som på rallyen. 1500:an mosar ut hela 48kw men det går alltså att stoppa ned vilken cih-motor som helst! Jag har dock inte bestämt om jag vill ha den hundra procent original ännu.
Till att börja med går motorn otroligt dåligt och vid demontering av fördelaren följde olja med som var så klumpig att jag misstänker att motorn har blivit misshandlad - typ gått varm.
I övrigt så är den ganska så dålig.
Se bilder:
Här stod den utomhus. Sitter en 2.2 ventilkåpa på men det är original 1500 som sitter i.
Ägaren innan hade tänkt renovera den men flertalet andra projekt hade tillkommit. Han var egentligen inte så sugen på att sälja men efter lite diskussion så förstod han att den skulle hamna i goda händer.
Bättre än att den stod kvar och rostade.
Den klarade inte dörrtestet... Det betyder att man öppnar dörren och vickar den lite försiktigt. Rör sig dörren mycket mer än bilen är bilen inte värd att rädda. Hade det inte varit en 1500 så hade den blivit reservdelar.
Nu hämtades den istället: