3445
Sök

Bonneville 65:a / Batteri elr Generator ?

107 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#1
Halloj. 

i helgen var jag iväg en sväng med min Pontiac Bonneville 65:a, vi åkte ca: 5Mil och allt funkade perfekt dit vi skulle. Men när vi skulle därifrån så var batteriet helt slut knackade bara lite i startmotorn mer var det inte.
-
Så vi fick starthjälp och lyckades ta oss därifrån. Ca: 5km därifrån så fick vi stop igen.
Samma fel då batteriet var helt slut, fick starthjälp ännu en gång och lyckades ta oss halvvägs hem.
Och samma fel 1 gång till. smile 

Då fick vi starthjälp ännu en gång och då struntade vi i att ha igång lyset på bilen resten av vägen hem..
Så vi kom hem utan bekymmer.

Alltså felet är att om man har igång lyset så suger de ut allt batteri och bilen dör.
Utan lyse går bilen hur länge som helst.
Har man bilen uppe på varv så lyser lamporna starkare typ som på en "moped" smile
Generatorn laddar enligt laddmätaren inne i bilen.

Kan det vara batteriet som är slut eller vad tror ni kan vara fel?
Bilen skulle väll inte gå alls knappt om generatorn var kass? 

MvH // VTEx

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
6 juni 2012
#2
VTEx skrev:
Halloj. 

i helgen var jag iväg en sväng med min Pontiac Bonneville 65:a, vi åkte ca: 5Mil och allt funkade perfekt dit vi skulle. Men när vi skulle därifrån så var batteriet helt slut knackade bara lite i startmotorn mer var det inte.
-
Så vi fick starthjälp och lyckades ta oss därifrån. Ca: 5km därifrån så fick vi stop igen.
Samma fel då batteriet var helt slut, fick starthjälp ännu en gång och lyckades ta oss halvvägs hem.
Och samma fel 1 gång till. smile 

Då fick vi starthjälp ännu en gång och då struntade vi i att ha igång lyset på bilen resten av vägen hem..
Så vi kom hem utan bekymmer.

Alltså felet är att om man har igång lyset så suger de ut allt batteri och bilen dör.
Utan lyse går bilen hur länge som helst.
Har man bilen uppe på varv så lyser lamporna starkare typ som på en "moped" smile
Generatorn laddar enligt laddmätaren inne i bilen.

Kan det vara batteriet som är slut eller vad tror ni kan vara fel?
Bilen skulle väll inte gå alls knappt om generatorn var kass? 

MvH // VTEx

Detta var precis samma saker som hände min Volvo förra veckan, man startade med startkablar och kom en bit sen dog den. Det blev c:a 5-6 stopp på den milen det var hem. Jag laddade batteriet med CTEK:s recondladdare men det var inget fel på batteriet. Startade bilen och det var ingen skillnad på voltstyrkan på batteriet oavsett om motorn var igång eller inte. Efter en stund så började batteriet ladda ur. Tog isär laddningsregulatorn i generatorn och kolen var sopslut, men med ny regulator och nya kol så laddade den igen. Ett tips...kolla generatorkolen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

107 Inlägg
6 juni 2012
Trådstartare
#3
Okej. smile 

De tråkiga är att kolen sitter inne i denna generatorn smile 
Men jag får väll ta å skruva isär den får jag se :p

Det har ju vart så tidigare att ljuset har blekat när man kör.  starkare / Svagare långsamt pulserande.

Men ska ta en titt smile 

Tackar för svar. :p
Senast redigerat av VTEx (6 juni 2012)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
6 juni 2012
#4
VTEx skrev:
Okej. smile 

De tråkiga är att kolen sitter inne i denna generatorn smile 
Men jag får väll ta å skruva isär den får jag se :p

Det har ju vart så tidigare att ljuset har blekat när man kör.  starkare / Svagare långsamt pulserande.

Men ska ta en titt smile 

Tackar för svar. :p

Generatorkolen är ju det billigaste, så man hoppas ju på det!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Cadillac_The_King
6 juni 2012
#5
Hej har haft samma fel på min Cadillac  nåt likande i jallafall  det visade sig att genearotn va sönder  och batteriet dåligt trodde jag men när vi hade bytt allt  så visade sig att ena sladden till genarotn hade brunit  så fixade vi det så funkade allt igen  kul att det inte var fel på generatorn utan en kabel som man inte tänkte på när man hade monterat dit allt nya så mitt tips är kolla alla kablar så inte nån har brunnit kan vara jätte änkelt fel eller svårt smile lycka till

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
6 juni 2012
#6
Chevrolet_v8 skrev:
Hej har haft samma fel på min Cadillac  nåt likande i jallafall  det visade sig att genearotn va sönder  och batteriet dåligt trodde jag men när vi hade bytt allt  så visade sig att ena sladden till genarotn hade brunit  så fixade vi det så funkade allt igen  kul att det inte var fel på generatorn utan en kabel som man inte tänkte på när man hade monterat dit allt nya så mitt tips är kolla alla kablar så inte nån har brunnit kan vara jätte änkelt fel eller svårt smile lycka till

Ja, det är så in i helvete lurigt med elfel i vissa fall. Ibland funkar det, ibland inte. Lurigt att hitta kan det vara iaf.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Cadillac_The_King
6 juni 2012
#7
Vettemannen skrev:
Chevrolet_v8 skrev:
Hej har haft samma fel på min Cadillac  nåt likande i jallafall  det visade sig att genearotn va sönder  och batteriet dåligt trodde jag men när vi hade bytt allt  så visade sig att ena sladden till genarotn hade brunit  så fixade vi det så funkade allt igen  kul att det inte var fel på generatorn utan en kabel som man inte tänkte på när man hade monterat dit allt nya så mitt tips är kolla alla kablar så inte nån har brunnit kan vara jätte änkelt fel eller svårt smile lycka till

Ja, det är så in i helvete lurigt med elfel i vissa fall. Ibland funkar det, ibland inte. Lurigt att hitta kan det vara iaf.

/Benny

Jo det kan ju det ush som tur var det enkelt fel på min endå  men skönt att nästan all el funkar för mig nu  bara hoppas på han med pontiacen löser sitt fel på sin bil=)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juni 2012
#8
Kan vara slirande rem också, vill inte gärna erkänna men halva Eskilstunas expertis gick bet på min kusins GP -63. Den laddade skitbra ända tills man belastade den, då sjönk spänningen. Remmen var så jävla hård & hal så att den slirade vid belastning helt ljudlöst, den var dessutom spänd som en jävla pianosträng.
Enklaste felet i historien, vi bytte generator, kablar osv innan vi såg det av en ren tillfällighet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
6 juni 2012
#9
RD_87 skrev:
Kan vara slirande rem också, vill inte gärna erkänna men halva Eskilstunas expertis gick bet på min kusins GP -63. Den laddade skitbra ända tills man belastade den, då sjönk spänningen. Remmen var så jävla hård & hal så att den slirade vid belastning helt ljudlöst, den var dessutom spänd som en jävla pianosträng.
Enklaste felet i historien, vi bytte generator, kablar osv innan vi såg det av en ren tillfällighet.

Jaha, så kan det tydligen oxå vara!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juni 2012
#10
Vettemannen skrev:
RD_87 skrev:
Kan vara slirande rem också, vill inte gärna erkänna men halva Eskilstunas expertis gick bet på min kusins GP -63. Den laddade skitbra ända tills man belastade den, då sjönk spänningen. Remmen var så jävla hård & hal så att den slirade vid belastning helt ljudlöst, den var dessutom spänd som en jävla pianosträng.
Enklaste felet i historien, vi bytte generator, kablar osv innan vi såg det av en ren tillfällighet.

Jaha, så kan det tydligen oxå vara!!

/Benny

Jo visst, lätt att börja i fel ände! Minst 20 mer eller mindre vana killar tittade på felet, vi fick syn på det när vi var förbi larssons motor för att fråga experten.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
6 juni 2012
#11
RD_87 skrev:
Vettemannen skrev:
RD_87 skrev:
Kan vara slirande rem också, vill inte gärna erkänna men halva Eskilstunas expertis gick bet på min kusins GP -63. Den laddade skitbra ända tills man belastade den, då sjönk spänningen. Remmen var så jävla hård & hal så att den slirade vid belastning helt ljudlöst, den var dessutom spänd som en jävla pianosträng.
Enklaste felet i historien, vi bytte generator, kablar osv innan vi såg det av en ren tillfällighet.

Jaha, så kan det tydligen oxå vara!!

/Benny

Jo visst, lätt att börja i fel ände! Minst 20 mer eller mindre vana killar tittade på felet, vi fick syn på det när vi var förbi larssons motor för att fråga experten.

Inte är det gamle gubben Larsson som jobbar fortfarande?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juni 2012
#12
Vettemannen skrev:
RD_87 skrev:
Vettemannen skrev:

Jaha, så kan det tydligen oxå vara!!

/Benny

Jo visst, lätt att börja i fel ände! Minst 20 mer eller mindre vana killar tittade på felet, vi fick syn på det när vi var förbi larssons motor för att fråga experten.

Inte är det gamle gubben Larsson som jobbar fortfarande?

/Benny

För ett halvår sedan iaf. Min morfar jobbade åt honom för 50 år sedan typ. Gubben är en bra bit över 80 men vet fanimej allt som är värt att veta om gamla elsystem & dieslar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

107 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#13
Tackar för alla svar smile 

Jag har mätt nu med multimeter från generatorn och det visar 11.50 - 12v lite svajigt så där.
Men generatorn ska väll ligga på närmare 15 när man mäter på den? Elr har jag helt fel?  smile 

Den laddar ju högre när man håller upp bilen på lite varv, så remmen tror jag inte är felet.

Ska ge mig ut nu och skruva bort generatorn och ta mig en titt på kolen.
Gick igenom alla kontaktstycken och kablar å jordpunkter igår och rengjorde å gjorde fint :p
Men hitta inget fel på kablagen, allt såg fint ut smile

Återkommer om jag har mer problem eller om jag får ordning på't smile 

Tack igen för all hjälp.

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
7 juni 2012
#14
VTEx skrev:
Tackar för alla svar smile 

Jag har mätt nu med multimeter från generatorn och det visar 11.50 - 12v lite svajigt så där.
Men generatorn ska väll ligga på närmare 15 när man mäter på den? Elr har jag helt fel?  smile 

Den laddar ju högre när man håller upp bilen på lite varv, så remmen tror jag inte är felet.

Ska ge mig ut nu och skruva bort generatorn och ta mig en titt på kolen.
Gick igenom alla kontaktstycken och kablar å jordpunkter igår och rengjorde å gjorde fint :p
Men hitta inget fel på kablagen, allt såg fint ut smile

Återkommer om jag har mer problem eller om jag får ordning på't smile 

Tack igen för all hjälp.

När jag fick min generator att ladda så mätte jag upp mellan 13 och 14 volt vid batteriet med motorn igång.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

107 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#15
Vettemannen skrev:
VTEx skrev:
Tackar för alla svar smile 

Jag har mätt nu med multimeter från generatorn och det visar 11.50 - 12v lite svajigt så där.
Men generatorn ska väll ligga på närmare 15 när man mäter på den? Elr har jag helt fel?  smile 

Den laddar ju högre när man håller upp bilen på lite varv, så remmen tror jag inte är felet.

Ska ge mig ut nu och skruva bort generatorn och ta mig en titt på kolen.
Gick igenom alla kontaktstycken och kablar å jordpunkter igår och rengjorde å gjorde fint :p
Men hitta inget fel på kablagen, allt såg fint ut smile

Återkommer om jag har mer problem eller om jag får ordning på't smile 

Tack igen för all hjälp.

När jag fick min generator att ladda så mätte jag upp mellan 13 och 14 volt vid batteriet med motorn igång.

/Benny

Aa de ska vara mellan 13-15 där nånstans smile

Hade isär generatorn "vilket var ett rent ((PiiP))" :p
Kolen var ju 1cm kvar på, rengjorde ytorna och satte ihop.. Mitt uppe i detta börjar de på att spöregna.
å man har ju 1,5km te de stora garaget, så hopsättningen får vänta smile

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

21 761 Inlägg
7 juni 2012
#16
En generator med någorlunda modern och frisk regulator ska kunna ge 14-14,4 V med motorn på tomgång och endast halvljuset tänt, men där kan det dock vara lite knepigt med tex gamla jänkare som har automatlåda eftersom tomgången ofta är ordentligt låg så att generatorn inte orkar hålla stabil spänning.

Ger generatorn 13 V så laddas inte batteriet alls och ger den 15 V så är det lite i överkant om det handlar om sommartemperaturer, att säga att den ska ladda 13-15 V är alltså inte riktigt rätt. Mer noggrann än så får man vara. smile

107 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#17
Så där..
Generatorn är på plats igen, har laddat batteriet under natten och det har tagit emot laddning.
Startade fin fint och generatorn laddar nu på tomgång: 12.5 - 12.7volt .
Laddmätaren inne i bilen står på mitten vilket är 12v ungefär.
Tänder jag halvljus så sjunker den till ungefär 11.5v  och slår jag på heljus och bromsar samtidigt så sjunker den rejält..
Laddningen ökar inte speciellt mycket om man håller den på lite tomgångs varv.

Kan det vara generatorn ändå som är kass? hmm 
Så typiskt bilen ska ju användas till brorsans student som är nu på Lördag smile

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
7 juni 2012
#18
VTEx skrev:
Så där..
Generatorn är på plats igen, har laddat batteriet under natten och det har tagit emot laddning.
Startade fin fint och generatorn laddar nu på tomgång: 12.5 - 12.7volt .
Laddmätaren inne i bilen står på mitten vilket är 12v ungefär.
Tänder jag halvljus så sjunker den till ungefär 11.5v  och slår jag på heljus och bromsar samtidigt så sjunker den rejält..
Laddningen ökar inte speciellt mycket om man håller den på lite tomgångs varv.

Kan det vara generatorn ändå som är kass? hmm 
Så typiskt bilen ska ju användas till brorsans student som är nu på Lördag smile

Förmodligen nåt med generatorn, antingen att kolen inte räcker fram till kollektorn eller så är det själv generatorhuset. Det är iaf. vad jag tror.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

21 761 Inlägg
7 juni 2012
#19
Lyser det någon typ av batterilampa när du vrider på tändningen (motorn avslagen alltså)?

Hur det är med batterilampa på den bilen vet jag inte, det kanske är en liten lampa i laddmätaren som ska lysa eller så. hmm

107 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#20
Vettemannen skrev:
VTEx skrev:
Så där..
Generatorn är på plats igen, har laddat batteriet under natten och det har tagit emot laddning.
Startade fin fint och generatorn laddar nu på tomgång: 12.5 - 12.7volt .
Laddmätaren inne i bilen står på mitten vilket är 12v ungefär.
Tänder jag halvljus så sjunker den till ungefär 11.5v  och slår jag på heljus och bromsar samtidigt så sjunker den rejält..
Laddningen ökar inte speciellt mycket om man håller den på lite tomgångs varv.

Kan det vara generatorn ändå som är kass? hmm 
Så typiskt bilen ska ju användas till brorsans student som är nu på Lördag smile

Förmodligen nåt med generatorn, antingen att kolen inte räcker fram till kollektorn eller så är det själv generatorhuset. Det är iaf. vad jag tror.

/Benny

Mjoo nått är det som inte stämmer, jag är nästan 100 på att kolen ligger emot som dom ska.
Spände ut fjädrarna lite för att vara på säkra sidan, och som sagt det var mycket kvar på dom också.

Ska testa och se om en volvo 740 generator inte passar, och se om de blir någon ändring smile

Tackar för all hjälp cool
Senast redigerat av VTEx (7 juni 2012)

Varför åka skidor när man kan åka spark?
Va ska man upp i backar för när de finns plan mark?


Sök