3514
Sök

Köpråd: Saab 9-5 aero 250hk nav -05

961 Inlägg
13 juni 2012
Andromeda skrev:
KBAragger skrev:
Andromeda skrev:

Den är 5 år äldre och har gått dubbelt så långt. Den drar 2 dl mer blandat per mil och är zigenarstylad.

Varför är en v70 mindre familje/gubb-kombi än en 9-5?

nämen bilen var ju bara en som jag tog för att visa effekt å sånt inte just den bilen smile sedan så tycker jag inte att mil tal är något viktigt.

sedan så är ju en saab bara en saab (tycker jag) men ser man en volvo med r fälgar och r emblemet så lyfter man (eller jag iaf) på ögonbrynen men inte så värst om man ser en saab earo (helt ärlig så ser jag inte så stor skillnad på 2000 tals saabarna, mest bara åldern och vilken 9a den tillhör) men du kanske tycker 9-5 är snyggare men det är ju din ensak smile

Jag tycker inte att någon av dom "står ut" om man säger så. Jag ser inte skillnad på en vanlig sänkt V70 med 17" och vinge och en V70R, och precis som du säger är det rätt liten skillnad på t ex en Aero och en Vector.

Det är ju en jäkla skillnad på en bil som gått 10k mil på 7 år och en som gått 20k mil på 12 år om inte den första är jäkligt vanskött.

jo det är ju delvis också sant, fast jag har nog kanske ett lite mer slipat öga för Volvo tongue så skillnad ser jag faktiskt big_smile fast kanske inte andra... men sedan iof så går det att få en vanlig v70 rätt lik r till utseendet genom valen man gör när man ska designa bilen på nätet.... genom rätt fälgar, strålkastare, vinge etc. men det man inte får är små detaljer, motor, emblemen och interriör, men som sagt så går det att får den lik... men däremot så tycker jag faktiskt saaben är snyggare än volvon, men allt annat vinner volvon med (enligt mig)

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

Saab älskare!
4 597 Inlägg
13 juni 2012
KBAragger skrev:
Funkiee skrev:
KBAragger skrev:

nämen bilen var ju bara en som jag tog för att visa effekt å sånt inte just den bilen smile sedan så tycker jag inte att mil tal är något viktigt.

sedan så är ju en saab bara en saab (tycker jag) men ser man en volvo med r fälgar och r emblemet så lyfter man (eller jag iaf) på ögonbrynen men inte så värst om man ser en saab earo (helt ärlig så ser jag inte så stor skillnad på 2000 tals saabarna, mest bara åldern och vilken 9a den tillhör) men du kanske tycker 9-5 är snyggare men det är ju din ensak smile

men v70 r är ju o jämföras med saab 9-5 hirsh, o kommer de en hirsh då höjer man ögonen smile

jaja en hirsh är ju en helt annan sak, som att jämföra med s60 polestar smile

Alla tidningar o tv program jämför ju v70r mot hirsh tongue dels för väghållning men även för effekten osv

961 Inlägg
13 juni 2012
Funkiee skrev:
KBAragger skrev:
Funkiee skrev:
men v70 r är ju o jämföras med saab 9-5 hirsh, o kommer de en hirsh då höjer man ögonen smile

jaja en hirsh är ju en helt annan sak, som att jämföra med s60 polestar smile

Alla tidningar o tv program jämför ju v70r mot hirsh tongue dels för väghållning men även för effekten osv

tänkte mer på att hirch inte (enligt mig) riktigt är saab precis som polestar för volvo och cosworth för ford, fast polestar har dem gjort några bilar för allmänheten än? de har kanske bara gjort koncept än.. sedan så är ju s60 sedan och visades nyligen, http://www.teknikensvarld.se/2012/06/07 … snart-har/   men det är sant det du skriver angående effekt etc. men tror nog polestar konceptet är aningen vassare(?) tongue

edit: kollade upp nu polestar konceptet har 400+ hk tongue såg det i galleriet jag länkade till smile
Senast redigerat av KBAragger (13 juni 2012)

-danskt ordspråk

10 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
Själv tycker jag saab slår volvo med hästlängder. men jag är inte ute efter en sport bil eller en fin stylad volvo r, vill bara ha en bil som är hyfsat ung till milen och som inte är allt för dyr.

Har juh kört saab senaste tiden och är nöjd med den, förutom att den dricker kylarvätska så jag får fylla på vart tredje dag. Dock inga synliga läckage, har haft den inne tre ggr för undersökning men utan resultat. Fyllt på tätningsvätska men inget funkar. Så bil firman vill ha 5-15 tusen för att lyfta ut motorn och kanske hitta felet. inte värt det på en saab 9-5 2,0t från 99 som gått 22tusen mil.

562 Inlägg
13 juni 2012
lundagrabb skrev:
Själv tycker jag saab slår volvo med hästlängder. men jag är inte ute efter en sport bil eller en fin stylad volvo r, vill bara ha en bil som är hyfsat ung till milen och som inte är allt för dyr.

Har juh kört saab senaste tiden och är nöjd med den, förutom att den dricker kylarvätska så jag får fylla på vart tredje dag. Dock inga synliga läckage, har haft den inne tre ggr för undersökning men utan resultat. Fyllt på tätningsvätska men inget funkar. Så bil firman vill ha 5-15 tusen för att lyfta ut motorn och kanske hitta felet. inte värt det på en saab 9-5 2,0t från 99 som gått 22tusen mil.

Om det försvinner utan yttre synliga läckage så kan det ju vara topplockspackning eller i värsta fall topplock... har de testat CO i avgaserna? Förekommer att topplockspackningar går på T7 motorerrna på det här sättet det lilla jag har sett, det man kan göra är ju även att dra ur stiften och lysa ner på kolvtopparna för att se om någon är "ren/polerad" så att säga... Om det mesta pekar på topplock/topplockspackning så ska det ju räcka med att slita av toppen, men din verkstad kanske har sett något annat eftersom det föreslår att riva ur hela motorn?

9-5 Aero Sedan -05

412 Inlägg
13 juni 2012
careau skrev:
KennethL skrev:
Jag hade nog också köpt en Saab, dom är ju inte värd nånting i stort sett så man får ju en nyare och finare bil för pengarna. Tycker du gör helt rätt faktiskt. smile

wtf, en som äger två volvos och ber en köpa saab före volvo, GRYMT!

I dagsläget får man en fin Saab för en femma och ett äpple så det vore ju inget annat än dumt att låta bli om man är ute efter en lite snabbare Svensson bil.
Har en Saab 9-5 2.0T också, är väl ingen direkt kvalitets känsla kanske men bortsett från ett turbo och vevhus ras så har den bara gått och gått. Bilen är ju helt orginal så man åker ju skönt dessutom.
Enda nackdelen är väl att det är den där vidriga ljusgröna färgen så man skäms för att åka i den haha.

Och sen tycker jag att det bara är så fruktansvärt löjligt det där med märkeskrigen, folk som tror att ett emblem på huven avgör om en bil är bra eller dålig. Sånna dagar tycker jag att det skjuts för lite folk. big_smile
Senast redigerat av KennethL (13 juni 2012)

135
├┼┼
24 R

961 Inlägg
14 juni 2012
KennethL skrev:
careau skrev:
KennethL skrev:
Jag hade nog också köpt en Saab, dom är ju inte värd nånting i stort sett så man får ju en nyare och finare bil för pengarna. Tycker du gör helt rätt faktiskt. smile

wtf, en som äger två volvos och ber en köpa saab före volvo, GRYMT!

I dagsläget får man en fin Saab för en femma och ett äpple så det vore ju inget annat än dumt att låta bli om man är ute efter en lite snabbare Svensson bil.
Har en Saab 9-5 2.0T också, är väl ingen direkt kvalitets känsla kanske men bortsett från ett turbo och vevhus ras så har den bara gått och gått. Bilen är ju helt orginal så man åker ju skönt dessutom.
Enda nackdelen är väl att det är den där vidriga ljusgröna färgen så man skäms för att åka i den haha.

Och sen tycker jag att det bara är så fruktansvärt löjligt det där med märkeskrigen, folk som tror att ett emblem på huven avgör om en bil är bra eller dålig. Sånna dagar tycker jag att det skjuts för lite folk. big_smile

vet inte om du syftade på mig men jag skulle kunna tänka mig äga en äldre Saab inget ont om det fast volvo är bättre i komfort etc. annars är det bara kul att diskutera bil och detta är ju ett intressant ämne smile
fast de äldre saabarna är grymt fräcka de bästa var mellan modellerna 96 - 9000 smile

-danskt ordspråk

Saab älskare!
4 597 Inlägg
14 juni 2012
håller med er! har en polare som bara älskar volvo, sen gillar han bimmer, men han HATAR saab o då menar jag verligen HATAR, idioten valde bilmärke före vänskapen... då har det gått för långt

961 Inlägg
14 juni 2012
Funkiee skrev:
håller med er! har en polare som bara älskar volvo, sen gillar han bimmer, men han HATAR saab o då menar jag verligen HATAR, idioten valde bilmärke före vänskapen... då har det gått för långt

allvarligt!? då är man ju dum tongue

-danskt ordspråk

Saab älskare!
4 597 Inlägg
15 juni 2012
ahha, ja det är sjukt xD

10 Inlägg
16 juni 2012
Trådstartare
det blev en opel vectra 06 med v6a turbo

961 Inlägg
16 juni 2012
lundagrabb skrev:

ja, det låter ju inte så pjåkigt om jag får säga det själv smile

-danskt ordspråk

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
16 juni 2012
lundagrabb skrev:

Köp en Opel bli belåten, se naturen genom plåten! tongue Hehe, men Opeln var fräck! Bara ta en runda i Skåneland! big_smile
Senast redigerat av FordRSC (16 juni 2012)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

10 Inlägg
17 juni 2012
Trådstartare
ska uppååt i sommar, åka inlandsbanan och se midnatts sol.

arenwik
17 juni 2012
Haha så här brukar det bli i köprådtrådar när det handlar om Saabar...

Brukar bli att TS köper något annat märke big_smile haha

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 juni 2012
arenwik skrev:

säger han utan bil smile

arenwik
17 juni 2012
Funkiee skrev:
arenwik skrev:

säger han utan bil smile

Hur vet du att jag inte har bil ? roll

Har två, finbilen och en brukis smile

U mad bro ? cool
Senast redigerat av arenwik (17 juni 2012)

961 Inlägg
17 juni 2012
arenwik skrev:
Funkiee skrev:
arenwik skrev:

säger han utan bil smile

U mad bro ? cool

no, he no madd, me madd! mad   bro...

-danskt ordspråk

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 juni 2012
arenwik skrev:
Funkiee skrev:
arenwik skrev:

säger han utan bil smile

U mad bro ? cool

Volvo förmodar jag? wink

Att en del orkar bry sig så mycket om andra bilmärken. Bara löjligt att försöka bygga upp någon märkesrivalitet.

arenwik
17 juni 2012
Andromeda skrev:
arenwik skrev:
Funkiee skrev:
säger han utan bil smile

U mad bro ? cool

Volvo förmodar jag? wink

Att en del orkar bry sig så mycket om andra bilmärken. Bara löjligt att försöka bygga upp någon märkesrivalitet.

Nej smile

Jag förespråkar inget märke direkt. ´

Men det finns ju ett ganska stort Saab-hat inom bilvärlden. Inte helt utan anledning...

Dom som inte tycker illa om Saab är oftast fanatiker som blir skitförbannade så fort man säger något negativt om dom ( Bilarna alltså) .. Typ herren som hoppade på mig här längre upp:)

Dessa brukar även vara uppväxta med Saab inom familjen...
Senast redigerat av arenwik (17 juni 2012)

Sök