3309
Sök

Att bli bättre på att ta kort. =)

136 Inlägg
22 september 2006
Trådstartare
Nån som vet om det finns några kurser eller liknande så man blir bättre på att fota inte bara bilar utan allt möjligt. smile Eller får man gå och köpa böcker på BOKIA.
/OSkar

/Köszönöm

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
22 september 2006
jag drog igång en tråd och fick fina svar smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=12258

man lever bara en gång så lev väl!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
22 september 2006
Några tps:
Fotografera endast objektet (endast objektet i sökaren / bildfönster) som ska fotograferas(vid t.ex. bilfoto & om inte effektfull bakgrund eller så önskas), enklast foto i medljus, men om man har tur kan man få till en effektfull bild även i motljus.
Undvik att fotografera med skuggkastande objekt i närheten.
Kommer inte på mer just nu..

111 Inlägg
22 september 2006
Har du läst fotosidans kurs? suverän för nybörjare!

http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Lite tips från mig då...försök fånga objektet från andra vinklar än framifrån, bakifrån och sidan...studera motivet och testa, de är fördelen med digitalt att du kan pröva dig fram!

Försök att undvika blixt så mycket du kan innan du kan hantera fotandet utan blixt ordentligt, SEN kan du börja experimentera med blixt.

en bra kamera är ju a-o i fotandet, det är i grund och botten du som fotograf som blir avgörande för hur pass bra bilden kommer bli, men det är kameran som bestämmer om du får förutsättningarna för att kunna göra den bilden du "ser".

Ta din tid, stressa inte!

Studera andra bilder och försök att se dig in i situationen, vad såg fotografen? varför har han valt den vinkeln? hur tänkte han? ju mer du tittar, desto mer lär du dig!
Senast redigerat av Dj_Aleks (22 september 2006)

Audi A4 1.8T - Black Pearl
Power is nothing without control
Bildator.se - Ultimate Styling - AleksPhoto

Glassbåtsingengör
207 Inlägg
22 september 2006
Bästa tipset jag kan bidra med är: Fota, fota, fota. Ta dig tid och kolla på dina foton, va gillar du med dom och vad kan förbättras. Ett bra kort i den ena personens ögon kan vara dåligt i en annans så utgå ifrån vad du tycker om dom.

Signaturtext kan du vara själv!

194 Inlägg
22 september 2006
Något annat som kan rekommenderas är att gå med i en fotoförening. Det brukar inte kosta särskilt mycket per år, och man har enorma möjligheter att utveckla sitt fotande. Dessutom får man rabatter på nästan allt som har med fotovärlden att göra smile I och för sig olika sorters rabatter, med olika villkor, men ändå smile

Mycket beror som sagt på vad du själv tycker, men det kan vara jättebra att få igång en diskussion med någon annan om olika idéer och dylikt. Jag vet att jag själv har lärt mig massor när jag börjat prata med andra foto-intresserade. Om du har några frågor eller funderingar är du väldigt välkommen att skicka bilder/funderingar/m.m, så kan vi ta en diskussion smile Detta gäller självklart även er andra som är fotointresserade - bara att skriva nåt.

Lycka till med fotandet!

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

SSS -12
3 217 Inlägg
22 september 2006
Eller så går man Fotohögskolan om man vill göra det seriöst... Heter kanske inte direkt fotohögskolan...

Läser endast foto upp till C-kurs i gymnasiet! smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

111 Inlägg
22 september 2006
Fuckface skrev:
Eller så går man Fotohögskolan om man vill göra det seriöst... Heter kanske inte direkt fotohögskolan...

Att bli en bra fotograf lär du dig inte direkt i skolan, det handlar om bildseende framförallt...de kan man inte lära sig, man måste träna, träna och åter träna..
Det du kan lära dig i skolan är tekniker och hjälpmedel på vägen...

SSS -12
3 217 Inlägg
22 september 2006
Dj_Aleks skrev:
Fuckface skrev:

Att bli en bra fotograf lär du dig inte direkt i skolan, det handlar om bildseende framförallt...de kan man inte lära sig, man måste träna, träna och åter träna..

Du tror inte att den delen med att fotografera mycket kommer med utbildningen? :S Det var nog dagens... Det var nog inte ens ett halvår sedan jag la mörkerrummet bakom mig och började med digitalt, när man ska gå den långa vägen, tror du inte att man måste veta vad man sysslar med då om man ska få betyg på det?

Ett bildseende kan man träna upp så snacka inte som att du visste, sådant lär man sig med tiden!
Men som du säger, man måste lära sig krypa innan man lär sig gå!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

111 Inlägg
22 september 2006
Fuckface skrev:
Dj_Aleks skrev:
Fuckface skrev:

Du tror inte att den delen med att fotografera mycket kommer med utbildningen? :S Det var nog dagens... Det var nog inte ens ett halvår sedan jag la mörkerrummet bakom mig och började med digitalt, när man ska gå den långa vägen, tror du inte att man måste veta vad man sysslar med då om man ska få betyg på det?

Ett bildseende kan man träna upp så snacka inte som att du visste, sådant lär man sig med tiden!
Men som du säger, man måste lära sig krypa innan man lär sig gå!

Eh jo, men att utbilda sig på högskola för att man gillar fotografering som hobby är kanske aningens i överkant eller vad säger du?
Vad har du för nytta av betyg i de här sammanhanget om ja får fråga? tror du att du blir en bättre fotograf för att det stå MVG på ett papper än om du hade tränat och lärt dig själv?

läste du ens vad ja skrev om bildseende? läs igen vettja!

SSS -12
3 217 Inlägg
22 september 2006
Träna, träna, träna? Ett bildseende är inte medfött lille vän!

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
22 september 2006
nar jag ska fota bilen så tar jag och rensar kameran, bilderna på min sida är 12 lyckade utav kanske hundra kort! så ta en jäklans massa kort och sen rensar du ut dom dåliga.

man lever bara en gång så lev väl!

111 Inlägg
22 september 2006
Fuckface skrev:
Träna, träna, träna? Ett bildseende är inte medfött lille vän!

Nej precis, varför tror du då man ska TRÄNA upp det?! jösses...

Sök