3519
Sök

Montera luftmassemätare (volvo 940, -96) Skruvar?

105 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#1
Ska byta lmm till min volvo och tänkte mig att det är enkelt fixat även för en sån som jag. 
Det enda jag funderar på är att på min gamla lmm sitter det en skruv av 2. Den nya jag har fått med har skruvhål men inga skruvar.. Finns det någon mening med att skruva i där? Själva mätaren sitter ju fast mellan en slang och luftfiltret genom "runda klämmor".

http://www.vparts.se/media/catalog/product/cache/3/image/400x400/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/image_3775.jpg
här ser man de guldfärgade gängorna där det tydligen ska sitta skruv?


och här syns hur den är monterad
http://www.volvo940turbo.dk/Bilder/195.jpg


Vad fyller gängorna för funktion och ska jag skruva där eller inte?

Olika
907 Inlägg
13 juni 2012
#2
Ja om du skruvar fast den i de skruvarna kommer du inte behöva byta igen, en LMM med varmtråd skakar snart sönder när den hänger och slänger i bara en slang sådär...

Mvh
Fredrik

105 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#3
fredriq skrev:
Ja om du skruvar fast den i de skruvarna kommer du inte behöva byta igen, en LMM med varmtråd skakar snart sönder när den hänger och slänger i bara en slang sådär...

Okej! Det låter logiskt, då ska jag fixa skruvar smile

Olika
907 Inlägg
13 juni 2012
#4
Lesliey skrev:
fredriq skrev:
Ja om du skruvar fast den i de skruvarna kommer du inte behöva byta igen, en LMM med varmtråd skakar snart sönder när den hänger och slänger i bara en slang sådär...

Okej! Det låter logiskt, då ska jag fixa skruvar smile

Inte bara skruvar, en plåtbit att skruva den mot oxå behövs ju...

Mvh
Fredrik

105 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#5
fredriq skrev:
Lesliey skrev:
fredriq skrev:
Ja om du skruvar fast den i de skruvarna kommer du inte behöva byta igen, en LMM med varmtråd skakar snart sönder när den hänger och slänger i bara en slang sådär...

Okej! Det låter logiskt, då ska jag fixa skruvar smile

Inte bara skruvar, en plåtbit att skruva den mot oxå behövs ju...

hmm, hur menar du då? Mätaren ligger ju löst mellan luftfiltret och slangen, finns ju ingen del i huven att skruva den mot. På bilder jag ser på 940s i samma utförande är den inte fastskruvad i någon plåt?

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
13 juni 2012
#6
Lesliey skrev:
fredriq skrev:
Lesliey skrev:

Okej! Det låter logiskt, då ska jag fixa skruvar smile

Inte bara skruvar, en plåtbit att skruva den mot oxå behövs ju...

hmm, hur menar du då? Mätaren ligger ju löst mellan luftfiltret och slangen, finns ju ingen del i huven att skruva den mot. På bilder jag ser på 940s i samma utförande är den inte fastskruvad i någon plåt?

Bygg en egen liten plåt att fästa den i.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Olika
907 Inlägg
13 juni 2012
#7
Lesliey skrev:
fredriq skrev:
Lesliey skrev:

Okej! Det låter logiskt, då ska jag fixa skruvar smile

Inte bara skruvar, en plåtbit att skruva den mot oxå behövs ju...

hmm, hur menar du då? Mätaren ligger ju löst mellan luftfiltret och slangen, finns ju ingen del i huven att skruva den mot. På bilder jag ser på 940s i samma utförande är den inte fastskruvad i någon plåt?

Det hjälper ju föga att bara dra i skruvar i hålen...

Original sitter den ju fast i luftburken.

Mvh
Fredrik

Avstängd
195 Inlägg
13 juni 2012
#8
Original sitter den fast i luftburken och slangen till insuget och skruvhålen används inte.... Ska du ta bort luftburken och köra öppet filter är de ju bra, då kan du skruva fast den i en plåtbit

105 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#9
Burrrrner skrev:
Original sitter den fast i luftburken och slangen till insuget och skruvhålen används inte.... Ska du ta bort luftburken och köra öppet filter är de ju bra, då kan du skruva fast den i en plåtbit

Filtret är öppet, ja. Fick felkod 144, lastsignal och misstänker fel på lmm. Har ni några bilder på hur man kan lösa det med en plåt?

242 Inlägg
13 juni 2012
#10
Burrrrner skrev:
Original sitter den fast i luftburken och slangen till insuget och skruvhålen används inte....

Turbo motorer är den fast skruvad, sugmotorer inte!


Avstängd
195 Inlägg
13 juni 2012
#11
namcon skrev:
Burrrrner skrev:
Original sitter den fast i luftburken och slangen till insuget och skruvhålen används inte....

Turbo motorer är den fast skruvad, sugmotorer inte!

Aha, där lärde jag mig nåt nytt smile

Så här gjorde jag, tog en bit aluminium

https://www1.garaget.org/archive/171/170453/273179/273179-2765434.jpg

105 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
#12
Tack för bilden! Det där ska jag nog kunna ordna på något vis. smile

629 Inlägg
13 juni 2012
#13
Självborrande plåtskruv + plåtbit så är det fixat wink
Senast redigerat av Dagge88 (13 juni 2012)

Mröh


Sök