2970
Sök

Injusterning mekansiska lyftare volvo S60

74 Inlägg
21 juni 2012
Trådstartare
#1
Någon som har erfarenhet och kan utföra detta på B5244T3 motorn. Har haft kontakt med volvo Stockholm. Volvo själva verkar inte kunna, fick svaret att de var hydraliska och samtliga mekaniker på den verkstan, bad dom kolla upp det på vida, efter en halv timma får jag svaret,
-Oj, det är visst mekaniska i dom motorerna.
Man börjar ju undra...
Dom skulle sedan höra av sig om pris på jobbet efter ngn halvtimma till. De var 2 dagar sen nu!!

Därför kollar jag här nu istället, så om det finns någon i sthlm området som kan detta vore jag väldigt intresserad.

//Dennis


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
24 juni 2012
#2
Vad har du för fel-symptom ?

Är det ett ganska högt tickande så är det mycket troligt att det är spridarna som låter, alltså inget att oroa sig för.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Smålänning
7 883 Inlägg
24 juni 2012
#3
Det är hydrauliska på de motorerna. Att göra som dom gjorde är ett av många sätt att avsluta samtal med "en besvärlig kund".

Byt olja är tipset jag kan ge dig. Kan även vara spridarna som låter, som föregående skribent nämde.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
24 juni 2012
#4
twin_cam skrev:
Det är hydrauliska på de motorerna. Att göra som dom gjorde är ett av många sätt att avsluta samtal med "en besvärlig kund".

Byt olja är tipset jag kan ge dig. Kan även vara spridarna som låter, som föregående skribent nämde.

+1 på den.

S60 är alldeles för ny för att köra fasta tryckare tycker jag. Vid ovanligt tick är olja ett bra ställe att börja!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

* Voff voff *
10 622 Inlägg
24 juni 2012
#5
twin_cam skrev:
Det är hydrauliska på de motorerna. Att göra som dom gjorde är ett av många sätt att avsluta samtal med "en besvärlig kund".

Byt olja är tipset jag kan ge dig. Kan även vara spridarna som låter, som föregående skribent nämde.

Nej, det är inte hydrauliska på S60/V70N/S80. Tidigare bilar som 960, 850 och en del x70 hade dock det.

//Brådhis

EDIT: Hittade en tråd om justering: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=51825
Senast redigerat av Brådhis (24 juni 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

74 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#6
Dansken- skrev:
Det är fasta tryckare. Du mäter upp ventilspelet med ett bladmått. Sen mäter du höjden på tryckaren med en mikrometerskruv. Du addera felet du mätte upp med bladmåttet med höjden på tryckaren, och då vet du höjden på den nya tryckare du behöver. Gör det för alla 20 ventiler.
När du har fått de nya tryckare, plocket du ut kamaxlarna och byter tryckarna. Sätt tillbaka kamaxlarna igen och kolla att spelet blev rätt med bladmåttet.
Alltså inget 5 minuters jobb, och du behöver en del specialvektyg.

Om du ändå ska göra detta stora jobbet, kan du ju passa på att lägga i lite roligare kamaxlar samtidigt. Då får du ju lite glädja av all meckjobbet. AutoTech i Trollhättan har erfarenhet med sånt.

Tackar för det svaret. Har talat med Autotech som svara samma som dig och även fått lite mer kött på benen från dom me. Ska till Volvo imorron och träffa en mek där som ska lyssna på motorn.


74 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#7
twin_cam skrev:
Det är hydrauliska på de motorerna. Att göra som dom gjorde är ett av många sätt att avsluta samtal med "en besvärlig kund".

Byt olja är tipset jag kan ge dig. Kan även vara spridarna som låter, som föregående skribent nämde.

Samma svar som många många andra men rätt ??? 1000mil intervall på oljan, sprdarna låter men inte dom som tickar!


74 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#8
Brådhis skrev:
twin_cam skrev:
Det är hydrauliska på de motorerna. Att göra som dom gjorde är ett av många sätt att avsluta samtal med "en besvärlig kund".

Byt olja är tipset jag kan ge dig. Kan även vara spridarna som låter, som föregående skribent nämde.

Nej, det är inte hydrauliska på S60/V70N/S80. Tidigare bilar som 960, 850 och en del x70 hade dock det.

//Brådhis

EDIT: Hittade en tråd om justering: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=51825

Synd att man inte kan trycka på Gilla/ogilla knappen här på gorg, skulle behöva tysta ner dessa som bara trycker ur sig utan kunskap här. Tack för svar (Gillar)


904 Inlägg
27 juni 2012
#9
Nu är det väll så att kamaxeln ligger direkt över lyftare och ventil. Det som sker med tiden är att ventilen sätter sig i sätet och ventilspelet minskar. Därför skall man kontrollera spelet i vissa intervaller precis som de flesta fyrtakts crossar med mera. Men som sagt. Spelet minskar med tiden inte ökar så har du ett tickande ljud tror inte jag det beror på ventil spelet.

De ska va gött å leva

74 Inlägg
27 juni 2012
Trådstartare
#10
Dansken- skrev:
Det är fasta tryckare. Du mäter upp ventilspelet med ett bladmått. Sen mäter du höjden på tryckaren med en mikrometerskruv. Du addera felet du mätte upp med bladmåttet med höjden på tryckaren, och då vet du höjden på den nya tryckare du behöver. Gör det för alla 20 ventiler.
När du har fått de nya tryckare, plocket du ut kamaxlarna och byter tryckarna. Sätt tillbaka kamaxlarna igen och kolla att spelet blev rätt med bladmåttet.
Alltså inget 5 minuters jobb, och du behöver en del specialvektyg.

Om du ändå ska göra detta stora jobbet, kan du ju passa på att lägga i lite roligare kamaxlar samtidigt. Då får du ju lite glädja av all meckjobbet. AutoTech i Trollhättan har erfarenhet med sånt.

Du vet möjligt viss inte hur mycket spelet ska vara mellan kamaxlarna och tryckarna på en sån motor?


272 Inlägg
27 juni 2012
#11
stenko skrev:
Någon som har erfarenhet och kan utföra detta på B5244T3 motorn. Har haft kontakt med volvo Stockholm. Volvo själva verkar inte kunna, fick svaret att de var hydraliska och samtliga mekaniker på den verkstan, bad dom kolla upp det på vida, efter en halv timma får jag svaret,
-Oj, det är visst mekaniska i dom motorerna.
Man börjar ju undra...
Dom skulle sedan höra av sig om pris på jobbet efter ngn halvtimma till. De var 2 dagar sen nu!!

Därför kollar jag här nu istället, så om det finns någon i sthlm området som kan detta vore jag väldigt intresserad.

//Dennis

Service 2.0 - Eller vad är det nu Volvo skryter om..

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!

1 353 Inlägg
28 juni 2012
#12
stenko skrev:
Dansken- skrev:
Det är fasta tryckare. Du mäter upp ventilspelet med ett bladmått. Sen mäter du höjden på tryckaren med en mikrometerskruv. Du addera felet du mätte upp med bladmåttet med höjden på tryckaren, och då vet du höjden på den nya tryckare du behöver. Gör det för alla 20 ventiler.
När du har fått de nya tryckare, plocket du ut kamaxlarna och byter tryckarna. Sätt tillbaka kamaxlarna igen och kolla att spelet blev rätt med bladmåttet.
Alltså inget 5 minuters jobb, och du behöver en del specialvektyg.

Om du ändå ska göra detta stora jobbet, kan du ju passa på att lägga i lite roligare kamaxlar samtidigt. Då får du ju lite glädja av all meckjobbet. AutoTech i Trollhättan har erfarenhet med sånt.

Du vet möjligt viss inte hur mycket spelet ska vara mellan kamaxlarna och tryckarna på en sån motor?

enligt verkstadsprogramet jag har här på jobbet så skall det vara;

Insug 0.20 +- 0.03 mm

Avgas 0.40 +- 0.03 mm

och kan upplysa att jobbet skall ta 7 timmar för 1 cylinder, och sen lägga på  0.6 timmar per cylinder utöver 1 smile

There's no replacement for displacement

604 Inlägg
30 juni 2012
#13
Dansken- skrev:
Det är fasta tryckare. Du mäter upp ventilspelet med ett bladmått. Sen mäter du höjden på tryckaren med en mikrometerskruv. Du addera felet du mätte upp med bladmåttet med höjden på tryckaren, och då vet du höjden på den nya tryckare du behöver. Gör det för alla 20 ventiler.
När du har fått de nya tryckare, plocket du ut kamaxlarna och byter tryckarna. Sätt tillbaka kamaxlarna igen och kolla att spelet blev rätt med bladmåttet.
Alltså inget 5 minuters jobb, och du behöver en del specialvektyg.

Om du ändå ska göra detta stora jobbet, kan du ju passa på att lägga i lite roligare kamaxlar samtidigt. Då får du ju lite glädja av all meckjobbet. AutoTech i Trollhättan har erfarenhet med sånt.

Förtydligande bara, beställer man tryckare med ett visst mått eller???

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juli 2012
#14
bronco_z skrev:
Förtydligande bara, beställer man tryckare med ett visst mått eller???

Det kan man göra, men vanligast är att man svarvar/slipar ner tryckaren om den är för stor eller använder en lashcap om den är för liten.

Att mäta spelet, mäta tryckaren och sedan beställa en tryckare med differensen adderad fungerar i teorin men kass i praktiken tyvärr.

Medan man ändå gör detta hästjobb kan man likväl lossa toppen och slipa in ventilerna, så slipper man göra om jobbet bara för att det låg skit mellan ventil och säte när man gjorde justeringen.

0.35 ut 0.25 in siktar jag på när jag ställer in.


Så här fungerar en lashcap

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/lifter.JPG

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök