3600
Sök

AC problem på SAAB 9-3 2008! TIPS!

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
Tjo!
Vänder mig till er för lite tips...
Problemet är den att min AC i bilen inte fungerar. Kompressorn slår till och allt, men gasen läcker ut. Haft den på felsökning hos en kille på verstad här i närheten, men han hittar ingen läcka. Hittade en liten vid påfyllningen, men det hjälpte inte att fixa den. Ringde han nyss och han sa att vi skulle "testa" byta kondensorn. För den såg visst lite si sådär vid nederkanten, men ändå hittade han ingen läcka där när han felsökte.. Ska jag lägga massa pengar på att byta kondensorn och hoppas på att det är felet eller ska jag vända mig till en annan verkstad som kanske hittar läckan? Saken är den att den har stått utan ac i 1.5 år, så vet inte om det kanske kan vara några o-ringar eller liknande som är otäta på ställen som han inte kommer åt att felsöka...?

Peace!

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 juli 2012
Öh...Fyllde han på med "spårvätska"? Om gasen läcker ut som du skriver så har du ju ett läckage, sen att han inte hittar den bero på att han inte har de rätta "läcksökningsverktygen". Låt en annan firma kolla är mitt råd.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

629 Inlägg
4 juli 2012
Jobbar som kyltekniker, och det finns flertalet andra komponenter som kan läcka , så mitt råd är gå till en annan verkstad som kan sina grejer, för man kan inte "chansa" på att en komponent läcker....
Hur länge håller sig gasen efter den blivit fylld?

Mröh

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
@ Dagge88: Kände också att det är lite smått drygt att betala för ett kondensatorbyte och sen att det inte är det., Han hittade ju ändå ingen läcka där. Men den såg inte jätte fräsh ut sa han. Gasen håller sig kanske 1 vecka till 1,5 vecka. Så det är inte länge ;( Men det räcker kanske att det bara är en jätte liten läcka för att det ska läcka ut på den tiden!?

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

4 474 Inlägg
4 juli 2012
Du lär ju ha ett lägsta tryck som krävs för att kompressorn skall gå...Du har kanske ett läck som är av sådan art att det läcker när systemet är nyfyllt, men slutar läcka när trycket blivit lågt nog? Oavsett så måste systemet tätas. Att ett AC-system inte är 100% tätt är fullt normalt (diffusion genom slangarna osv), men då pratar vi om ett tapp på absolut max 5% av köldmedium/år, dvs gasen "räcker" i regel i 7-8 år.
Senast redigerat av dawwe (4 juli 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
@ Dawwe: Kanske är som du säger. Men det kyler inte alls, så antar att allt läcker ut... nu hör jag typ bara ett pysande ur fläktarna....

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

4 474 Inlägg
4 juli 2012
Kompressorn slår inte till när trycket nått ett "lägsta värde för tillslag", dvs du kan mycket väl ha gas kvar, men alldeles för lite...Med andra ord ett rätt bra läckage iom att det sker på ca 2 v. Vanliga ställen det  läcker på är: kondensor, vid "kopplingar" samt kompressoraxel-tätningen

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
Ska invänta en offert från killen som felsökte bilen på ett kondensorbyte... sen ska jag ringa en annan kylservice och be dom felsöka och antigen bekräfta ett kondensorbyte eller hitta läckan.

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

629 Inlägg
4 juli 2012
Läcker det ut på 2 veckor har du ett stort läckage.. Borde räcka för killen att svepa över kondensorn med en läcksökare, så borde han få utslag direkt, (om det är kondensorn som läcker dvs).

Mröh

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
@ Dagge: Bode han inte gjort detta istället för att "tro" att det är där läckan är...? Eller han kanske inte har dom vertygen eller kompetensen smile Känner att jag iallafall borde ringa en anna kylverkstad och be dom titta på den. Killen som jag lämnade bilen hos verkar ju annars seriös och pålitlig.. känner han delvis då vi har våra jobbilar hos honom också... Men som sagt, ska ringa en anna kylverkstad och be dom titta på den! Vill ju inte betala 6-7k eller vad det kostar för något som han tror kan vara felet... Men känner att jag måste fåd etta löst snabbt, för både jag och barnen kan ju inte använda bilen när det är varm ute... köra med TD (TvärDrag) är ju inte så bra för barnen...

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

629 Inlägg
4 juli 2012
NeOx skrev:
@ Dagge: Bode han inte gjort detta istället för att "tro" att det är där läckan är...? Eller han kanske inte har dom vertygen eller kompetensen smile Känner att jag iallafall borde ringa en anna kylverkstad och be dom titta på den. Killen som jag lämnade bilen hos verkar ju annars seriös och pålitlig.. känner han delvis då vi har våra jobbilar hos honom också... Men som sagt, ska ringa en anna kylverkstad och be dom titta på den! Vill ju inte betala 6-7k eller vad det kostar för något som han tror kan vara felet... Men känner att jag måste fåd etta löst snabbt, för både jag och barnen kan ju inte använda bilen när det är varm ute... köra med TD (TvärDrag) är ju inte så bra för barnen...

Som sagt, om han misstänkte att det var kondensorn tycker jag iallafall han kunde plockat upp läcksökaren och kört den över kondensorn, den ger utslag för mkt små gasläckage.
Det kan ju iofs vara mycket jobb att komma åt kondensorn på en så ny bil , kanske måste demonteras en del grejer vad vet jag?
Tycker det låter udda också att kondensorn läcker på en såpass ny bil, men saltet på våra vägar är ju bra aggresivt...

Mröh

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
4 juli 2012
Trådstartare
Man måste nog ta bort fronten för att kunna felsöka kondensorn riktigt, men vafan trodde dom gjorde det också. Jo bilen är väl inte allt för gammal, men den har rullat 16.000 mil... och kondensorn tar ju all skit med den placeringen. Jag har iallafall kontaktat en anna kille som ska felsöka bilen på söndag, så få se vad han hittar för fel. Kollade med kusinen som är bilmekaniker nyss och han tyckte kondensorn såg väldigt blöt ut på ett ställe, så han trodde det kunde vara där läckan var, men var inte helt 100% på de... men lägger in en kommentar sen när jag vet vad den andra killen säger på söndag!

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

629 Inlägg
4 juli 2012
NeOx skrev:
Man måste nog ta bort fronten för att kunna felsöka kondensorn riktigt, men vafan trodde dom gjorde det också. Jo bilen är väl inte allt för gammal, men den har rullat 16.000 mil... och kondensorn tar ju all skit med den placeringen. Jag har iallafall kontaktat en anna kille som ska felsöka bilen på söndag, så få se vad han hittar för fel. Kollade med kusinen som är bilmekaniker nyss och han tyckte kondensorn såg väldigt blöt ut på ett ställe, så han trodde det kunde vara där läckan var, men var inte helt 100% på de... men lägger in en kommentar sen när jag vet vad den andra killen säger på söndag!

Ok, det blöta kan vara olja om det är så (vilket indikerar läckage).
Lycka till!

Mröh

1 624 Inlägg
4 juli 2012
Garanterat kondensorn, säljer ett par kondensorer i veckan till den bilen :]

1 122 Inlägg
4 juli 2012
låter som exakt samma ställe som på min 900 när man åkte på att byta kondensorn

gasa nu foer faen!

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
Var nere hos min kompis som jobbar som bilmekaniker. Han Lyste runt lite med uv-lampan i motorutrymmet utan att hitta nåt.. när han väl lyste på kondensorn så trodde jag att jag omedveten hade kört på en Kawasaki som fortfarande satt fast... Den blöta fläcken som jag tidigare har nämnt lös verkligen grönt hur mycket som helst.. så ny kondensor är beställd och ska bytas på lördag... återkommer lite senare med resultat...  någon som vet om det räcker att ta bort fronten för att byta kondensorn, eller måste krockbalkar och liknande saker också bort?
Peace

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

1 624 Inlägg
10 juli 2012
NeOx skrev:
Var nere hos min kompis som jobbar som bilmekaniker. Han Lyste runt lite med uv-lampan i motorutrymmet utan att hitta nåt.. när han väl lyste på kondensorn så trodde jag att jag omedveten hade kört på en Kawasaki som fortfarande satt fast... Den blöta fläcken som jag tidigare har nämnt lös verkligen grönt hur mycket som helst.. så ny kondensor är beställd och ska bytas på lördag... återkommer lite senare med resultat...  någon som vet om det räcker att ta bort fronten för att byta kondensorn, eller måste krockbalkar och liknande saker också bort?
Peace

Kondensor från ? smile

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
Autoexperten.. kompisen har ju rabatt där också genom sitt jobb... plus att jag tyckte dom hade ett bra pris... finns det billigare alt. eller? wink

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

1 624 Inlägg
10 juli 2012
NeOx skrev:
Autoexperten.. kompisen har ju rabatt där också genom sitt jobb... plus att jag tyckte dom hade ett bra pris... finns det billigare alt. eller? wink

Beror på vad du betalade :] Våran ligger för 2222:- + moms ut..
Fick du nått art.nr?

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
careau skrev:
NeOx skrev:

Beror på vad du betalade :] Våran ligger för 2222:- + moms ut..
Fick du nått art.nr?

Art.nr.:NR-35516   : 2370kr

Antar att det hamnar på 2000kr om inte mindre med hans rabatt... Plus att han gör jobbet åt mig + fixat en kille som fyller svart! Så kommer undan rätt billigt ändå.. thank god! wink

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Sök