3225
Sök

Bensin vs Diesel på en Volvo V70

9 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej, Jag letar efter en V70 modell 02-05
Det finns ju massor att välja på, men en fråga. Vad är det för skillnad på en Bensin och en Diesel bil?
Vilken håller längst?

1 079 Inlägg
5 juli 2012
#2
Per-Ake skrev:
Hej, Jag letar efter en V70 modell 02-05
Det finns ju massor att välja på, men en fråga. Vad är det för skillnad på en Bensin och en Diesel bil?
Vilken håller längst?

Håller själv på att leta v70 i de årgångarna som bruksbil och för mitt bruk passar bensin bättre, jag åker ca: 1500-2000mil per år med bruksbilen och det lönar sig inte mot att köra en diesel, sedan är diesel dyrare att serva med reservdelar, annat är skatten, dieselvärmare har jag inte hört någon volvomeck tala gott om men dieselbilar går långt om de sköts om riktigt och det gör även en bensinare så ren livslängd så tror jag man hinner tröttna på bilen innan det är "färdigåkt" Viktigt är dock att antingen köpa en som nyligen fått "stora servicen" eller pruta upp mot 10k om bilen står på tur för det, på bensinare är det vid 16000mil eller 10år (osäker på åren, kan vara 8år också) vilket som kommer först. tycker det är väldigt lång serviceintervall på kamremmen men det verkar funka, jag bytte på min volvo på 10år och 17000mil, den remmen var inte så vacker så det är nog på håret.

Min v70 årsmodell 2000 har gått 36k och går fint i motorn, säkert många mil kvar. Finns en del annonser med 50k + bilar på blocket så nog går bilarna långt.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

9 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#3
Tack för din input, låter som att det blir en bensinare. Det finns många att välja på, jag provkörde en idag för första gången. Jäklar vilka goa bilar att köra.

1 079 Inlägg
5 juli 2012
#4
Per-Ake skrev:
Tack för din input, låter som att det blir en bensinare. Det finns många att välja på, jag provkörde en idag för första gången. Jäklar vilka goa bilar att köra.

Vill inte påverka ditt val så mkt det är mina reflektioner bara, bästa är att du räknar själv på vad som är lönande, diesel är riktigt fint med bra vrid ibland köper man på känslan mer än ekonomin hehe. Det har jag gjort en gång och det ångrar jag inte aldrig haft så rolig bil. Men bruksbilar är i mitt tycke ett onödigt ont men man måste ha en bil man kan lita på så att säga.

Jag har den absolut tråkigaste modellen av v70 med 140hk och den tar mig dit jag vill billigt blandad körning hamnar jag på runt 0.8, långkörning runt 0,6-0,7 tar igen frustrationen med en slö bil på min skyline istället. smile
Senast redigerat av Madhouse (5 juli 2012)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

2 266 Inlägg
5 juli 2012
#5
Eftersom V70 är en tung modell och har stor skillnad i bränsle förbrukningen bensin vs diesel, Jag ränkade hem förut att de är ett brake even vid drygt 15-1600 mil per år för att dieseln lönar sig. Då jämförde jag en 2,5t mot d5.

Angående dieselvärmaren som ger upp är ju på grund av att folk inte kör dom och bränner ur dom även sommartid.  Finns reservdelar då man byter brännkroppen med fläkt. kosta förut 12-1500kr. Välj gärna en d5 manuell om du vill åka billigt.

svetsdiff !!!

Forummoderator
18 012 Inlägg
5 juli 2012
#6
PMPerformance skrev:
Eftersom V70 är en tung modell och har stor skillnad i bränsle förbrukningen bensin vs diesel, Jag ränkade hem förut att de är ett brake even vid drygt 15-1600 mil per år för att dieseln lönar sig. Då jämförde jag en 2,5t mot d5.

Angående dieselvärmaren som ger upp är ju på grund av att folk inte kör dom och bränner ur dom även sommartid.  Finns reservdelar då man byter brännkroppen med fläkt. kosta förut 12-1500kr. Välj gärna en d5 manuell om du vill åka billigt.

Precis. Break even är närmare än du tror. Men en manuell håller betydligt längre än en automat. Priserna är desamma. Automaten ger upp vid 40-50 tmil. manuell "aldrig" Att sen en automat är trevligare i mitt tycke är en högst personlig uppfattning. En Automat tappar inte turbotryck mellan växlingarna och känns piggare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 401 Inlägg
5 juli 2012
#7
Dieselsmurfen skrev:
PMPerformance skrev:
Eftersom V70 är en tung modell och har stor skillnad i bränsle förbrukningen bensin vs diesel, Jag ränkade hem förut att de är ett brake even vid drygt 15-1600 mil per år för att dieseln lönar sig. Då jämförde jag en 2,5t mot d5.

Angående dieselvärmaren som ger upp är ju på grund av att folk inte kör dom och bränner ur dom även sommartid.  Finns reservdelar då man byter brännkroppen med fläkt. kosta förut 12-1500kr. Välj gärna en d5 manuell om du vill åka billigt.

Precis. Break even är närmare än du tror. Men en manuell håller betydligt längre än en automat. Priserna är desamma. Automaten ger upp vid 40-50 tmil. manuell "aldrig" Att sen en automat är trevligare i mitt tycke är en högst personlig uppfattning. En Automat tappar inte turbotryck mellan växlingarna och känns piggare.

Det är jävligt irriterande när man kör tex min a4 med manuell låda :S  Den laddar väldigt fint ända tills man växlar och då får man vänta ett tag innan laddet kommer igen ^^


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 juli 2012
#8
En bensindriven V70 dricker strax under litern per mil (SM 9.8L/100km) i genomsnitt, då räknat på allt från 2.4 140hk till dom starka versionerna med turbo.

En V70 D5 dricker 7.2L/100km i snitt enligt samma källa, en tysk hemsida där bilägare kan ange vad bilarna dricker (Mätt med antal förbrukade liter/antal körda mil och inte färddatorn, spritmonitor.de). Då bör man absolut ta hänsyn till att vi i Sverige har mycket sämre diesel än Europa eftersom vi tvunget skall blanda i en massa energifattig miljövänlig biodiesel.
Diesel med lägre energiinnehåll = bilen behöver mer diesel för att utföra samma jobb vilket innebär högre förbrukning, så räkna med i alla fall en deciliter per mil mer för samma bilar i Sverige. Jag har upplevt betydligt större skillnader själv så jag antar att det är en rimlig siffra.

Vi räknar på 1.5dl/mil mer för en bensindriven V70, som kostar 2200:- om året i skatt (2.4t med 200hk). En V70 D5 med 163hk kostar 6900:- om året i skatt.

Besparingen i bränsle med en dieselbil blir 2.20:-/mil medan skillnaden i skatt är 4700:-. Du behöver alltså köra 2100mil per år med dieselbilen endast för att köra in den högre skatten. Då har jag inte räknat med högre driftkostnader.

Och jag kan inte se fördelen med D5 om man bara kör "break even" med den, jag hade personligen endast övervägt dieselmotorn om jag kunnat spara mycket pengar med den för jag tycker den är en så mycket sämre motor än Volvo´s bensinmotor.

Bensinfemman (Turbo) låter rätt trevligt och den är tyst, mjuk och diskret. Det är bra med kraft i alla lägen, även på låga varv och en 2.4t eller 2.5t drar ledigt ett tungt släp. D5 bullrar, vibrerar och saknar på alla sätt och vis den gångkultur bensinmotorn har samt den är klen och sävlig jämfört med bensinmotorn. En skillnad på 37-47hk förklarar visserligen det sistnämnda.

Så räkna på det så ser du hur mycket du eventuellt kan spara och om du tycker att det är värt det!
Senast redigerat av Rquired (6 juli 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Avstängd
195 Inlägg
6 juli 2012
#9
Vi kör våran 140hk bensinare v70 på 0,77 l/milen tongue

9 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
#10
Rquired skrev:
En bensindriven V70 dricker strax under litern per mil (SM 9.8L/100km) i genomsnitt, då räknat på allt från 2.4 140hk till dom starka versionerna med turbo.

En V70 D5 dricker 7.2L/100km i snitt enligt samma källa, en tysk hemsida där bilägare kan ange vad bilarna dricker (Mätt med antal förbrukade liter/antal körda mil och inte färddatorn, spritmonitor.de). Då bör man absolut ta hänsyn till att vi i Sverige har mycket sämre diesel än Europa eftersom vi tvunget skall blanda i en massa energifattig miljövänlig biodiesel.
Diesel med lägre energiinnehåll = bilen behöver mer diesel för att utföra samma jobb vilket innebär högre förbrukning, så räkna med i alla fall en deciliter per mil mer för samma bilar i Sverige. Jag har upplevt betydligt större skillnader själv så jag antar att det är en rimlig siffra.

Vi räknar på 1.5dl/mil mer för en bensindriven V70, som kostar 2200:- om året i skatt (2.4t med 200hk). En V70 D5 med 163hk kostar 6900:- om året i skatt.

Besparingen i bränsle med en dieselbil blir 2.20:-/mil medan skillnaden i skatt är 4700:-. Du behöver alltså köra 2100mil per år med dieselbilen endast för att köra in den högre skatten. Då har jag inte räknat med högre driftkostnader.

Och jag kan inte se fördelen med D5 om man bara kör "break even" med den, jag hade personligen endast övervägt dieselmotorn om jag kunnat spara mycket pengar med den för jag tycker den är en så mycket sämre motor än Volvo´s bensinmotor.

Bensinfemman (Turbo) låter rätt trevligt och den är tyst, mjuk och diskret. Det är bra med kraft i alla lägen, även på låga varv och en 2.4t eller 2.5t drar ledigt ett tungt släp. D5 bullrar, vibrerar och saknar på alla sätt och vis den gångkultur bensinmotorn har samt den är klen och sävlig jämfört med bensinmotorn. En skillnad på 37-47hk förklarar visserligen det sistnämnda.

Så räkna på det så ser du hur mycket du eventuellt kan spara och om du tycker att det är värt det!

Tack för ett fantastiskt inlägg. Bensin it is smile Jag skall försöka hitta en fin Volvo V70 2,4 170hk

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 juli 2012
#11
Per-Ake skrev:
Rquired skrev:
En bensindriven V70 dricker strax under litern per mil (SM 9.8L/100km) i genomsnitt, då räknat på allt från 2.4 140hk till dom starka versionerna med turbo.

En V70 D5 dricker 7.2L/100km i snitt enligt samma källa, en tysk hemsida där bilägare kan ange vad bilarna dricker (Mätt med antal förbrukade liter/antal körda mil och inte färddatorn, spritmonitor.de). Då bör man absolut ta hänsyn till att vi i Sverige har mycket sämre diesel än Europa eftersom vi tvunget skall blanda i en massa energifattig miljövänlig biodiesel.
Diesel med lägre energiinnehåll = bilen behöver mer diesel för att utföra samma jobb vilket innebär högre förbrukning, så räkna med i alla fall en deciliter per mil mer för samma bilar i Sverige. Jag har upplevt betydligt större skillnader själv så jag antar att det är en rimlig siffra.

Vi räknar på 1.5dl/mil mer för en bensindriven V70, som kostar 2200:- om året i skatt (2.4t med 200hk). En V70 D5 med 163hk kostar 6900:- om året i skatt.

Besparingen i bränsle med en dieselbil blir 2.20:-/mil medan skillnaden i skatt är 4700:-. Du behöver alltså köra 2100mil per år med dieselbilen endast för att köra in den högre skatten. Då har jag inte räknat med högre driftkostnader.

Och jag kan inte se fördelen med D5 om man bara kör "break even" med den, jag hade personligen endast övervägt dieselmotorn om jag kunnat spara mycket pengar med den för jag tycker den är en så mycket sämre motor än Volvo´s bensinmotor.

Bensinfemman (Turbo) låter rätt trevligt och den är tyst, mjuk och diskret. Det är bra med kraft i alla lägen, även på låga varv och en 2.4t eller 2.5t drar ledigt ett tungt släp. D5 bullrar, vibrerar och saknar på alla sätt och vis den gångkultur bensinmotorn har samt den är klen och sävlig jämfört med bensinmotorn. En skillnad på 37-47hk förklarar visserligen det sistnämnda.

Så räkna på det så ser du hur mycket du eventuellt kan spara och om du tycker att det är värt det!

Tack för ett fantastiskt inlägg. Bensin it is smile Jag skall försöka hitta en fin Volvo V70 2,4 170hk

Var så god, jag vill dock uppmana dig att provköra 140 och 170hk-varianterna av V70 innan du köper någon av dem. Det är i grunden samma motor, men programvaran skiljer och för att få ut 170hk har Volvo lagt effekten högre.

Jag upplever alltså att man behöver varva 170hk mer för att det skall hända något medan 140hk är lite mer tillbakalutad. Och den starkare motorns karaktär är inget mig emot, jag är van vid BMW´s varvilliga motorer, men det kanske inte passar dig lika väl?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 juli 2012
#12
Nybergrobin skrev:
Dieselsmurfen skrev:
PMPerformance skrev:
Eftersom V70 är en tung modell och har stor skillnad i bränsle förbrukningen bensin vs diesel, Jag ränkade hem förut att de är ett brake even vid drygt 15-1600 mil per år för att dieseln lönar sig. Då jämförde jag en 2,5t mot d5.

Angående dieselvärmaren som ger upp är ju på grund av att folk inte kör dom och bränner ur dom även sommartid.  Finns reservdelar då man byter brännkroppen med fläkt. kosta förut 12-1500kr. Välj gärna en d5 manuell om du vill åka billigt.

Precis. Break even är närmare än du tror. Men en manuell håller betydligt längre än en automat. Priserna är desamma. Automaten ger upp vid 40-50 tmil. manuell "aldrig" Att sen en automat är trevligare i mitt tycke är en högst personlig uppfattning. En Automat tappar inte turbotryck mellan växlingarna och känns piggare.

Det är jävligt irriterande när man kör tex min a4 med manuell låda :S  Den laddar väldigt fint ända tills man växlar och då får man vänta ett tag innan laddet kommer igen ^^

Har du ingen återcirkulerande dump? När man växlar turboSaab och haft fullt ladd växeln innan kommer det direkt nästa växel. Om du inte är störtkåt på "bilfilm med Vin diesel" och smackat dit en atmosfärisk dump. Då får man skylla sig själv smile



Sök