2711
Sök

Få "slag i brösted" bas ur ljudanläggningen

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
#1
hej jag har dubbla kicker cvx 15", i var sin sluten låda på ca 70L, basarna drivs med ca 3000wrms  ( spl dynamics 3500.1 )


och basarna spelar bra förstås ,speglar skakar , dörrar verkar inte sitta fast osv, men jag saknar det där "slag i bröstet" effekt , man ska kunna känna av distinkta hårda basslag

nu är frågan vad ska man ha för inställningar på steget för att få denna effekt
just nu kör jag ungefär 25-150hz,

men jag läste på detta lite snabbt och någon hävdade att det är förvånansvärt hög frekvens som man ska ha för att uppnå denna effekt, uppåt 300hz kan det stämma?

vad har ni för inställningar på era steg ?
vilket frekvensområde ger " slag i bröstet " effekt ?
något annat relevant som hör till det här?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
6 juli 2012
#2
Större framsystem.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

29 Inlägg
6 juli 2012
#3
Placering av baslåda kan ha en stor betydelse. Förmodlingen har inte basarna sin frekvensvåg precis där du sitter, gå runt bilen lite och känn så finns det säkerligen någonstans basen slår som "ett slag".


bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
6 juli 2012
#4
ExtraKim skrev:
Större framsystem.

Precis!
Stabilt monterade i väldämpade dörrar med massa effekt. big_smile

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

16 197 Inlägg
6 juli 2012
#5
som sagt.. ett framsystem av större storlek behövs nog..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
#6
ok när ni säger kraftigare framsystem så gissar jag på att ni menar inte diskanterna ( dock kan vara bra att uppgradera, ), ni menar alltså midbasarna , ( som har lite högre frekvensomfång än basarna )
och så ska midbasarna troligen ha en egen steg då huvudenheten har inte en chans att driva en uppsättning skapliga midbasar..

är det bara att dämpa dörren ( dämpningsmatta dit man kan lägga detta ), och sedan byta ut orginal högtalare med en passande midbas?

dock återstår frågan, vilken frekvensomfång är det som ger " slag i bröstet " effekt?

och vad fördelarna med en baslåda (och en liten bas) i passagerare fotbaljan?

ex:
https://www1.garaget.org/archive/124/123475/274569/large_274569-2774411.jpg

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

16 197 Inlägg
6 juli 2012
#7
självklart så måste man ha ett slutsteg till framsystemet om man vill spela högt..  å att ha en liten baslåda fram skapar mer problem än va de gör nytta om man inte har full koll på vad man sysslar med (de måste ju tidskompas mellan bas fram å bak isf)

å även diskanterna är en viktig del av framsystemet,,

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 058 Inlägg
6 juli 2012
#8
"å även diskanterna är en viktig del av framsystemet,," - evilaudio

så jävla rätt det du säger! många som tex jag, gillar bas som har den där riktigt brutala smash effekten, men den börjar i diskanten. man måste hitta den där harmonin mellan fram och sub och tidskompa basen lite har jag gjort för att den ska hinna ikapp..

men att bara ställa in en baslåda och tro man ska få kickbas e lögn. det funkar i epor och så, för dom vet inte hur man ställer in ljud, det låter skit, och är skitprylar oftast big_smile då låter det plopp plopp, vilket kanske är nån form av detta du kallar kickbas? ;D

PoLoud =D

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
#9
vw_performance skrev:
"å även diskanterna är en viktig del av framsystemet,," - evilaudio

så jävla rätt det du säger! många som tex jag, gillar bas som har den där riktigt brutala smash effekten, men den börjar i diskanten. man måste hitta den där harmonin mellan fram och sub och tidskompa basen lite har jag gjort för att den ska hinna ikapp..

men att bara ställa in en baslåda och tro man ska få kickbas e lögn. det funkar i epor och så, för dom vet inte hur man ställer in ljud, det låter skit, och är skitprylar oftast big_smile då låter det plopp plopp, vilket kanske är nån form av detta du kallar kickbas? ;D

nja jag syftar på de som man brukar känna på rockkonsert , kraftigare PA anläggningar osv ( billjud kanske inte har samma effekt men man sitter ju mycket närmare ljudanläggningen )

inget jag syftar på någon specifik person:
men det verkar alltid vara så på garaget att ifall man har någon problem och skriver en tråd om det så svarar dem flesta ungefär " byt ut alltihopa ", " till skitdyra saker "

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

3 466 Inlägg
7 juli 2012
#10
offfroad skrev:
vw_performance skrev:
"å även diskanterna är en viktig del av framsystemet,," - evilaudio

så jävla rätt det du säger! många som tex jag, gillar bas som har den där riktigt brutala smash effekten, men den börjar i diskanten. man måste hitta den där harmonin mellan fram och sub och tidskompa basen lite har jag gjort för att den ska hinna ikapp..

men att bara ställa in en baslåda och tro man ska få kickbas e lögn. det funkar i epor och så, för dom vet inte hur man ställer in ljud, det låter skit, och är skitprylar oftast big_smile då låter det plopp plopp, vilket kanske är nån form av detta du kallar kickbas? ;D

nja jag syftar på de som man brukar känna på rockkonsert , kraftigare PA anläggningar osv ( billjud kanske inte har samma effekt men man sitter ju mycket närmare ljudanläggningen )

inget jag syftar på någon specifik person:
men det verkar alltid vara så på garaget att ifall man har någon problem och skriver en tråd om det så svarar dem flesta ungefär " byt ut alltihopa ", " till skitdyra saker "

I stora PA-anläggningar har man ofta stoora midbasar i rejäla lådor och därmed får man den här kickbasen.

Detta är den absolut svåraste basen att åstadkomma i en bil då du oftast inte kan bygga riktiga trälådor till midbasarna. Då får man istället göra monteringen så bra som möjligt genom att göra baffeln riktigt stum, dämpa rejält så att plåtflexet blir minimalt mm. Sen behövs de högtalare som klarar att leverera denna sortens bas. Dessa är oftast inte särskillt billiga och vill gärna ha mycket effekt för att verkligen prestera bra kickbas. Som du kanske förstår så drar de lätt iväg i pengar.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

16 197 Inlägg
7 juli 2012
#11
Fast de finns riktigt prisvärda alternativ.

Kör själv med pa 6.5 som bara kostar 500kr st å spelar riktigt bra med inte alls för mycke effekt :-)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

29 Inlägg
7 juli 2012
#12
Fortfarande, en rätt placerad baslåda som arbetar mellan 20-150 HZ ger rejält med tryck i bröstet. Känner du någon bas överhuvudtaget när du spelar eller är det som att basen är där, bilen vibrerar, men du känner inte basen på samma sätt som du skulle göra i ett hemmasystem ?


16 197 Inlägg
7 juli 2012
#13
Velocity007 skrev:
Fortfarande, en rätt placerad baslåda som arbetar mellan 20-150 HZ ger rejält med tryck i bröstet. Känner du någon bas överhuvudtaget när du spelar eller är det som att basen är där, bilen vibrerar, men du känner inte basen på samma sätt som du skulle göra i ett hemmasystem ?

Fast har man inget framsystem som kan möta upp suben så kommer man aldrig få tajt bas.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 466 Inlägg
7 juli 2012
#14
Velocity007 skrev:
Fortfarande, en rätt placerad baslåda som arbetar mellan 20-150 HZ ger rejält med tryck i bröstet. Känner du någon bas överhuvudtaget när du spelar eller är det som att basen är där, bilen vibrerar, men du känner inte basen på samma sätt som du skulle göra i ett hemmasystem ?

Normala baslådor arbetar mellan ca 35-80Hz. Har aldrig varit med om någon baslåda som klarar jobba över 90-100hz utan att låta fruktansvärt illa.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

29 Inlägg
7 juli 2012
#15
Men låt han installera ett vassare framsystem då. Det ända som händer är att basen från framsystem kommer leverera trycket då basen kommer vara rätt riktad. Men efter hans beskrivning så låter det som ett typiskt fall där baslådan inte har sin verkan där föraren sitter.

http://www.garaget.org/video/58120 Där har vi annars min gamla civic med orginal framsystem som lät skit, där kör jag stereon på -6 bas för att bara få bas från 12"an som ligger ibak.
Senast redigerat av Velocity007 (7 juli 2012)


16 197 Inlägg
7 juli 2012
#16
Den tajta basen får man ifrån framsystemet.

De heter ju inte subbas för att du ska spela midbas ur lådan.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 466 Inlägg
7 juli 2012
#17
Velocity007 skrev:
Men låt han installera ett vassare framsystem då. Det ända som händer är att basen från framsystem kommer leverera trycket då basen kommer vara rätt riktad. Men efter hans beskrivning så låter det som ett typiskt fall där baslådan inte har sin verkan där föraren sitter.

http://www.garaget.org/video/58120 Där har vi annars min gamla civic med orginal framsystem som lät skit, där kör jag stereon på -6 bas för att bara få bas från 12"an som ligger ibak.

Asså vafan snackar du om?!

Kickbas kommer från framsystemet, subbas ur baslådan.

Vad länkade du videon för?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

29 Inlägg
7 juli 2012
#18
Bas som OP beskriver "slag i bröstet" är runt 50-100 hz. http://www.youtube.com/watch?v=w26VCyoHHS8
Och det var väl det han är ute efter, och har inget med midbas att göra. Jag tycker det är ju uppenbart att han inte får fram basen i kupén på rätt sätt. Om du vill ta ett tips från mig OP borde du pröva att vända på lådan, eller bygga den i sidorna. Innan du börjar lägga pengar på ett annat framsystem.


Team dBakuten
3 453 Inlägg
7 juli 2012
#19
Velocity007 skrev:
Bas som OP beskriver "slag i bröstet" är runt 50-100 hz. http://www.youtube.com/watch?v=w26VCyoHHS8
Och det var väl det han är ute efter, och har inget med midbas att göra. Jag tycker det är ju uppenbart att han inte får fram basen i kupén på rätt sätt. Om du vill ta ett tips från mig OP borde du pröva att vända på lådan, eller bygga den i sidorna. Innan du börjar lägga pengar på ett annat framsystem.

Kan du snälla skaffa dig lite koll på vad du pratar om innan du skriver..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

16 197 Inlägg
7 juli 2012
#20
Velocity007 skrev:
Bas som OP beskriver "slag i bröstet" är runt 50-100 hz. http://www.youtube.com/watch?v=w26VCyoHHS8
Och det var väl det han är ute efter, och har inget med midbas att göra. Jag tycker det är ju uppenbart att han inte får fram basen i kupén på rätt sätt. Om du vill ta ett tips från mig OP borde du pröva att vända på lådan, eller bygga den i sidorna. Innan du börjar lägga pengar på ett annat framsystem.

Vet du ens vad du pratar om?

Tveksamt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök