3106
Sök

Volvo 940 d24t batteriproblem/laddningsproblem

174 Inlägg
17 juli 2012
Trådstartare
#1
Tjena gott folk ! smile
har ett litet problem eller kanske ett ganska stort problem...
har som sagt en 940 d24t som inte startar efter att ha stått ett tag(pratar timmar och inte dagar)
det hela började med att jag och flickvännen va ute och körde, plötsligt börja laddningslampan, parkeringslampan och lite andra lampor lysa/blinka... så jag stannade och kollade lite under motorhuven... allt såg bra ut så jag körde hem, sedan på kvällen när jag va ute och åkte igen så träffa jag på en kompis nere på byn, stängde av bilen och sedan när jag skulle starta den va den död... fick starta den med startkablar och rulla hem igen.

tog ner generatorn och bytte ut kolen sedan märkte jag att kablarna från generatorn (bland annat den till lampan i instrumentet) var riktigt dåliga så jag drog helt nya kablar och ladda upp batteriet under natten, dock när jag kom ut i morse så stod det 50 % på batteriladdaren... men jag vred på nyckeln och den starta dock lös inte batterilampan ... körde till jobbet och sedan när jag skulle hem så kom problemet tillbaka... den starta inte !

OBS! om man tar bort pluspolen när den är igång så fortsätter den att gå ! och har för mig att jag testa det innan jag bytte kolen och då tog den...



vad kan felet bero på? och hur kan jag lösa detta? vet att det finns människor här på forumet som kan en volvo 740/940 in i minsta detalj så hjälp mig nu !

Tack på för hand ! /Jocke
Senast redigerat av joakimahlen (17 juli 2012)

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

21 761 Inlägg
18 juli 2012
#2
joakimahlen skrev:
men jag vred på nyckeln och den starta dock lös inte batterilampan ...

Lyste inte batterilampan när du hade tändningen påslagen?

joakimahlen skrev:
OBS! om man tar bort pluspolen när den är igång så fortsätter den att gå !

Man ska inte plocka loss en batterikabel med motorn igång, generatorn kan ta skada då.

Plocka bort batteripluskabeln, ladda sedan upp batteriet tills laddaren visar på fullt och koppla bort laddaren. Se till att alla saker är avstängda och bildörrarna stängda+låsta. Ta en multimeter, koppla in den mellan batteripluspolen och batteripluskabelskon. Mätaren ska vara ställd i läge för likströmsmätning och lämpligt mätområde är 10/20 A (beroende på mätare).

I detta läge ska inte multimetern visa mer än tex 50 mA, men om du har larm eller annan eftermonterad elektronik så kanske det visar högre från början för att sedan sjunka. Det är viktigt att verkligen alla saker är avstängda i den här mätningen, annars blir den missvisande.

Om mätningen inte visar högre än 50 mA så plockar du bort multimetern och sätter tillbaka pluskabeln. Vrid nu på tändningen och se att batterilampan lyser, gör den det så startar du motorn. Ställ multimetern i läge för likspänningsmätning och tex 20 V mätområde om sånt område finns, sätt mätpinnarna på batteripolerna och se vilken laddspänning det visar. smile

184 Inlägg
18 juli 2012
#3
diodfel!

174 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
joakimahlen skrev:
men jag vred på nyckeln och den starta dock lös inte batterilampan ...

Lyste inte batterilampan när du hade tändningen påslagen?

joakimahlen skrev:
OBS! om man tar bort pluspolen när den är igång så fortsätter den att gå !

Man ska inte plocka loss en batterikabel med motorn igång, generatorn kan ta skada då.

Plocka bort batteripluskabeln, ladda sedan upp batteriet tills laddaren visar på fullt och koppla bort laddaren. Se till att alla saker är avstängda och bildörrarna stängda+låsta. Ta en multimeter, koppla in den mellan batteripluspolen och batteripluskabelskon. Mätaren ska vara ställd i läge för likströmsmätning och lämpligt mätområde är 10/20 A (beroende på mätare).

I detta läge ska inte multimetern visa mer än tex 50 mA, men om du har larm eller annan eftermonterad elektronik så kanske det visar högre från början för att sedan sjunka. Det är viktigt att verkligen alla saker är avstängda i den här mätningen, annars blir den missvisande.

Om mätningen inte visar högre än 50 mA så plockar du bort multimetern och sätter tillbaka pluskabeln. Vrid nu på tändningen och se att batterilampan lyser, gör den det så startar du motorn. Ställ multimetern i läge för likspänningsmätning och tex 20 V mätområde om sånt område finns, sätt mätpinnarna på batteripolerna och se vilken laddspänning det visar. smile

tack för bra svar !!
nej grejen är den att mätarhuset är från en bensinare och det mätarhuset är lite latjo... så ibland lyser inga lampor alls och ibland lyser de...

kan det vara så att tex om slutsteget har råkat varit på under en natt och sedan har dragit ur batteriet så det vart tvär slut och sen har inte motorn orkat ladda upp batteriet?
men jag ska testa det där med multimetern !

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

174 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#5
L_R skrev:
diodfel!

vad menar du nu ? smile

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

21 761 Inlägg
18 juli 2012
#6
joakimahlen skrev:
nej grejen är den att mätarhuset är från en bensinare och det mätarhuset är lite latjo... så ibland lyser inga lampor alls och ibland lyser de...

Det är nämligen viktigt att batterilampan lyser med tändningen påslagen, annars kan inte generatorn börja ladda normalt sett. Jag gissar att du helt enkelt har kört omkring utan laddning från generatorn och då märks det tydligt nästa gång du försöker starta motorn eftersom batteriet har blivit urladdat.

Diodfelet (som L_R skriver om) innebär att någon diod inuti generatorn har blivit kortsluten och tjuvdrar en massa ström, en sån sak kan du kontrollera med hjälp av den strömmätning jag föreslog.

Min gissning är dock att det är det krånglande mätarhuset som ställer till batteriproblemet, alltså att du ibland kör omkring utan fungerande generator och att du själv tyvärr inte märker det eftersom batterilampan inte kan varna för den saken heller. smile

174 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
joakimahlen skrev:
nej grejen är den att mätarhuset är från en bensinare och det mätarhuset är lite latjo... så ibland lyser inga lampor alls och ibland lyser de...

Det är nämligen viktigt att batterilampan lyser med tändningen påslagen, annars kan inte generatorn börja ladda normalt sett. Jag gissar att du helt enkelt har kört omkring utan laddning från generatorn och då märks det tydligt nästa gång du försöker starta motorn eftersom batteriet har blivit urladdat.

Diodfelet (som L_R skriver om) innebär att någon diod inuti generatorn har blivit kortsluten och tjuvdrar en massa ström, en sån sak kan du kontrollera med hjälp av den strömmätning jag föreslog.

Min gissning är dock att det är det krånglande mätarhuset som ställer till batteriproblemet, alltså att du ibland kör omkring utan fungerande generator och att du själv tyvärr inte märker det eftersom batterilampan inte kan varna för den saken heller. smile

ah okej... men jag gjorde så att jag tog kabeln från mätarhuset till generatorn och när jag jorda kabeln så slockna lampan i instrumentet med tändningen på och när den icke va jordad så lös den ? är det någe fel på ontakten på generatorn då eller? smile

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

174 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#8
och ha fixat fram en dosa som jag tror är en multimeter.. dock har jag aldrig använt en sådan förut.. vad står alla saker för?
jag har :

DC V .   2, 5, 50, 250, 1000

DCmA . 10,250

BAT .     1.5V , 9V

OHM .    X10, X1K

AC V .  10, 50, 250, 1000

har även en ratt på sidan...

HOPPAS NI FÖRSTOD !

tack för svaren !!
Senast redigerat av joakimahlen (18 juli 2012)

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

1 319 Inlägg
18 juli 2012
#9
DC V är likspänning, det som du har i din bil dvs. Sen är det olika maxvärden du kan mäta på, ska du mäta i bilen kan du välja 50, då ett batteri är på 12v. DCmA är likström milliampere, om du ska mäta hur mycket ström du förbrukar.

_----------'

21 761 Inlägg
19 juli 2012
#10
joakimahlen skrev:
ah okej... men jag gjorde så att jag tog kabeln från mätarhuset till generatorn och när jag jorda kabeln så slockna lampan i instrumentet med tändningen på och när den icke va jordad så lös den ?

Menar du den tunna kabeln som sitter på generatorns D+?

Batterilampan i instrumenthuset får en plusspänning från tändlåset/säkringsdosan, sedan går det en kabel från batterilampan ner till generatorns D+ och den änden av kabeln får en minusreferens när generatorn är still. Då lyser batterilampan och en liten förmagnetiseringsström går ner till fältlindningen i generatorn.

När motorn startar och generatorn kommer upp i varv så börjar den att ladda, vilket ger en plusreferens på generatorns D+ där den tunna kabeln sitter. Batterilampan får alltså plus från båda håll och därför slocknar den. Så fungerar laddningen i stora drag.

Detta innebär att om du plockar loss den tunna kabeln från generatorns D+ (med motorn avslagen) och jordar den, då ska batterilampan tändas när du vrider på tändningen. smile

Hoppas att jag inte krånglade till det nu.

174 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
joakimahlen skrev:
ah okej... men jag gjorde så att jag tog kabeln från mätarhuset till generatorn och när jag jorda kabeln så slockna lampan i instrumentet med tändningen på och när den icke va jordad så lös den ?

Menar du den tunna kabeln som sitter på generatorns D+?

Batterilampan i instrumenthuset får en plusspänning från tändlåset/säkringsdosan, sedan går det en kabel från batterilampan ner till generatorns D+ och den änden av kabeln får en minusreferens när generatorn är still. Då lyser batterilampan och en liten förmagnetiseringsström går ner till fältlindningen i generatorn.

När motorn startar och generatorn kommer upp i varv så börjar den att ladda, vilket ger en plusreferens på generatorns D+ där den tunna kabeln sitter. Batterilampan får alltså plus från båda håll och därför slocknar den. Så fungerar laddningen i stora drag.

Detta innebär att om du plockar loss den tunna kabeln från generatorns D+ (med motorn avslagen) och jordar den, då ska batterilampan tändas när du vrider på tändningen. smile

Hoppas att jag inte krånglade till det nu.

precis ! så jag har gjort och då lös den... men såg nu att det sitter ännu en till kabel till generatorns D+ som går ihop med den andra kabeln ifrån instrumenthuset... den kabeln kommer det + ifrån... kan det va den som gör att kabeln från instrumentet ej jordas och därför inte lyser?

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

21 761 Inlägg
19 juli 2012
#12
Eftersom du har en gammal dieselmotor så brukar det finnas ett uttag på generatorn som heter "W", den ska gå till varvräknaren. Möjligen står det kanske "+" vid det uttaget, jag är lite osäker.

Kan det vara den kabeln du menar?

174 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
#13
0,00
Drönirettab skrev:
Eftersom du har en gammal dieselmotor så brukar det finnas ett uttag på generatorn som heter "W", den ska gå till varvräknaren. Möjligen står det kanske "+" vid det uttaget, jag är lite osäker.

Kan det vara den kabeln du menar?

nej smile
denna kabel sitter ihop med kabeln ifrån intrumenthuset...

kollade allt du sa...

den laddar ca 13,50-14,00 beroende på hur mycket saker man har på (lysen osv..)

sen när ja skulle kolla om det va något som låg och drog ström så fick jag bara fram 0,00...
dock är jag inte säker på att jag gjort rätt...

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

21 761 Inlägg
20 juli 2012
#14
Om du har möjlghet att visa en bild på din multimeter så skulle det hjälpa mycket, då kan man ge råd hur den ska ställas in samtidigt som du kan beskriva precis hur du ställde in den vid mättillfället. smile

13,5-14 V innebär ju att generatorn ger ut laddspänning åtminstone, sånt är bra att veta. Jag tycker att 13,5 V är låg laddspänning, men här får man även komma ihåg att det dels troligen är förhållandevis klen generator och dels har ofta dieselmotorn låga tomgångsvarv som gör att generatorn kan ligga "på gränsen" när det gäller stabil spänning.

174 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
Om du har möjlghet att visa en bild på din multimeter så skulle det hjälpa mycket, då kan man ge råd hur den ska ställas in samtidigt som du kan beskriva precis hur du ställde in den vid mättillfället. smile

13,5-14 V innebär ju att generatorn ger ut laddspänning åtminstone, sånt är bra att veta. Jag tycker att 13,5 V är låg laddspänning, men här får man även komma ihåg att det dels troligen är förhållandevis klen generator och dels har ofta dieselmotorn låga tomgångsvarv som gör att generatorn kan ligga "på gränsen" när det gäller stabil spänning.

va in till jula och köpte en ny multimetern för den jag lånade från polaren verkade funka sådär... och dessutom va den gammal...

http://www.jula.se/multimeter-ut33-d-405015

det är en sådan jag har nu.. smile

när jag mätte upp vad den laddar så stälde jag den på 20 (längst upp till höger )

sedan nu när jag va ute och kolla om han drog ström när jag hade motorn avstängs och dörrar och allt låsta så visade mätaren 3,55... då la jag mig under bilen och tog bort den där + kabeln jag prata om förut som gick ihop med kabeln ifrån instrumentet... då gick värdena ner på multimetern till 0,50 smile
när jag mätte det nu stälde jag multimetern där det står 10 längst ner smile

så förhoppningsvis har jag löst detta nu ? smile
Senast redigerat av joakimahlen (20 juli 2012)

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

21 761 Inlägg
20 juli 2012
#16
När det visade 3,55 på multimetern så betyder det att det drog 3,55 A tjuvström, vilket är tillräckligt för att nästan tömma batteriet på ett dygn. Att det minskade till 0,5 A är bra, men fortfarande drar det för mycket. Jag vill helst inte ha mer än 0,05 A (50 mA) på en sån där bil.

Om du även flyttade mätarens pluskabel till uttaget "10Amax" så ställde du in multimetern helt rätt vad jag kan förstå. smile

174 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#17
drar upp det hela igen då problemet är tbx...
har förmodligen kabelbrott runt lampan.. hmm vad göra?
kan jag dra en ny kabel med switch och en lampa?
mvh jocke

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

21 761 Inlägg
1 oktober 2012
#18
Det går att sätta en extern lampa och mata den med en tändningsplus från tex säkringsdosan, sedan från lampan ner till generatorns D+. En del gör tydligen ungefär så när de inte får till såna där problem, men jag tycker ju att man helst bör försöka hitta huvudfelet även om det verkar knepigt. smile

174 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#19
Ja känns ju lite tattigt att dra egen el ;-)
Men frågan är ju om det kan vara mätar huset det är fel på.. det är ju utbytt en gång tidigare..

Har ett företag som gör kundanpassande lösningar inom svarv och fräs. Har tillgång till CNC-maskiner för mer avancerade lösningar!
Är det något ni skulle vilja ha så skicka ett pm och beskriv er detalj!

slappt&fint
376 Inlägg
11 januari 2013
#20
Har nog samma fel som dig, min instrument bräda är det något spöke med också. Laddningslampan/pbromsen och det där lyser fan inte ibland..



Sök