3671
Sök

Byta kolvar och stakar på Saab t7 (9-3) ?

127 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#1
Tjenare. Kör Saab 93 med t7, Bromsad och bänkad till 360 Hk och 520nm med original botten.
Nu så har kolvringarna gett upp, kanske till och med kolven/arna.
Är lite osäker på om man ska köra original igen, eller lägga pengarna på att köra h-stakar och smidda kolvar.
Har hört en massa olika svar, typ " t7 klarar inte över 300" men har ju kört original i över ett år (HÅRT kört) och har ju hållt, eller ja, gav vika nu..
Så frågan e , Stakarna verkar ju hålla, men kolvarna?
Vart finns det bra kolvar, och om stakarna rekomenderas att bytas, vart hittar jag bra stakar till rätt pris?
Kanske tilloch med finns paket pris?.

Budgeten sträcker sej till ca, 10000:-

Så, är Stakarna klena, eller håller dom?
Kolvarna, smidda kanske? Är igentligen lika bra att byta när det endå e ur plockat och ska bytas, så slipper problemet komma igen. Är osäker på stakarna bara.
Även en bra topp packning sökes.

Tacksam för svart samt lika länkar till bra sidor med kolvar och stakar.

Mvh, Nichlas

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
18 juli 2012
#2
har också hört samma som dig att t7 kolvar + stakar ger vika vid 300ca och t5 vid 350

om nu t7 håller för 360 bör ju t5 prylarna palla ännu mer ? smile


127 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#3
Jo, det är ju det man hört..
Så frågan är ju om man ska byta endå. Lär ju trimmas mer i framtiden:)vill veta bra sidor ialf.

Mvh, Nichlas

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
18 juli 2012
#4
med 350hk ska t5 prylar överleva oss alla big_smile

om du ska byta till t5 saker så måste du ändå byta stakar...eftersom längden skiljer på T7 2,0 159mm och t5 2,0 153mm.

stakarna håller skapligt för 500hk, så dem behövs inte bytas direkt.....har ett svagt minne att Robert uhr körde orginalstakar och 700hk ganska länge.
Senast redigerat av kwansa (18 juli 2012)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

3 466 Inlägg
18 juli 2012
#5
CHEEVA skrev:
har också hört samma som dig att t7 kolvar + stakar ger vika vid 300ca och t5 vid 350

om nu t7 håller för 360 bör ju t5 prylarna palla ännu mer ? smile

Har sett bilar rulla med över 400hk på orginal T5-botten tongue  Hur länge dom har hållt kan jag inte säga men har hört att 450 ska gå med orginal T5. Vet inte hur pass detta stämmer men dina 360 ska ju inte vara någon fara alls.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
18 juli 2012
#6
M_icke_ skrev:
CHEEVA skrev:
har också hört samma som dig att t7 kolvar + stakar ger vika vid 300ca och t5 vid 350

om nu t7 håller för 360 bör ju t5 prylarna palla ännu mer ? smile

Har sett bilar rulla med över 400hk på orginal T5-botten tongue  Hur länge dom har hållt kan jag inte säga men har hört att 450 ska gå med orginal T5. Vet inte hur pass detta stämmer men dina 360 ska ju inte vara någon fara alls.

400hk fungerar bra med T5, 450hk sägs vara gränsen för en vardagsbil.
samtidigt har vi en 9-3 med orginal block, kolvar, stakar, vev och topplockspackning.....666hk wink

http://www.youtube.com/watch?v=S-71YSfdRBA
Senast redigerat av kwansa (18 juli 2012)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

3 466 Inlägg
18 juli 2012
#7
Tänk på att som nämndes tidigare måste du byta även till T5-stakar då kolvarna är högre. Dessutom kan du antingen köra med den tjockare T5-toppackningen eller svarva av kolvarna 1,1mm och köra på T7ans(vilken är rekommenderad vid trimning).

Du kan även byta hela vev, stakar och kolvar så du får en 2,3liters smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

127 Inlägg
18 juli 2012
Trådstartare
#8
Okej. Vart hittar jag T5 stakar och kolvar då?
Är beganat rekomenderat? Man vet ju aldrig hur det har "hanterats" i andra motorer?
Svarva om kolvarna?, Går väll att lämna in hoppas jag.

Sedan så behövs väll ingen om mappning vid byte av kolvar hopopas jag hmm
'Är ju inte så väldigt billigt..

Mvh, Nichlas

342 Inlägg
18 juli 2012
#9
Allt har ju med hur bra bilens styrprogram är mappat.

Visst är T7 kolvarna klenare och ojämnare kvalité på godset, din räddning har troligtvis varit ett bra styrprogram.
Dom riktigt insatta brukar snacka om 280-290 hästar max på T7 kolvarna, men det går säkert att plocka ut mer om man kompromissar på hållbarheten, som i ditt fall.

T5 kolvarna tillverkades av Mahle och är mycket mer förlåtande mot spikningar och ojämn förbränning, just därför dessa håller bättre.

Det är oftast spikningar som knäcker T7 kolvarna.
Senast redigerat av olof102 (18 juli 2012)

127 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#10
Okej. Så om jag slänger i kolvar och stakar från T5 så måste jag ha topp packning för T5 motorn?
Finns det någon bra sådan? Stål packning kanske?
Vart hittar jag en bra sådan?

Med vänlig hälsning, Nichlas.


Sök