2965
Sök

Bmw e34 525I lite lätt trimming

30 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har som sagt en Bmw e34 525I automat, tycker den går hyfsat bra och så men kan vara lite slö på lägre varvtal.
Finns det något bra och billigt sätt att få lite extra drag i bilen? Jag vet att det är dyrt att trimma sugmotorer fast jag är inte ute efter någon monster effekt, enbart så den är lite rappare på gasen.

Är detta svårt att att fixa med en automatare?
Kan det bli någon skillnad på effekt ifall man skaffar typ 2,5'' efter katt med någon bra ljuddämpare?
Öppet luftfilter?

Kan väl lite gran om motorer och effekt så ni får säga till ifall detta är dröm tänkande!

Tacksam för svar!

/Mathias

Stance is romance
38 Inlägg
19 juli 2012
#2
2,5" efter katten gör absolut ingen skillnad mer än ljudmässigt. Sportluftfilter är i princip lika dant det, med lite tur kan då få en ponny eller två.

Vad som gäller för "billig effekt" är väll Porta och plana och möjligtvis ett eftermarknadssprut alternativt andra spridare.

/A


30 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#3
Low_and_slow skrev:
2,5" efter katten gör absolut ingen skillnad mer än ljudmässigt. Sportluftfilter är i princip lika dant det, med lite tur kan då få en ponny eller två.

Vad som gäller för "billig effekt" är väll Porta och plana och möjligtvis ett eftermarknadssprut alternativt andra spridare.

/A

Tänkte att det var så, dock så kan det nog vara värt för att få lite goare ljud i bilen.
Som det är nu så bilen knäpptyst, den låter inget förens man verkligen kickar den som man hör motorljud.

Har du några tips på prisvärda ljuddämpare och rör storlek för att få lite bättre ljud, helst ska det inte låta allt för högt det ska fortfarande gå att åka längre sträckor i bilen utan att man ska störa sig på det.
Med ett luftfilter får man inget direkt annorlunda ljud ifrån va?

Även ifall något vet hur avgassystemet sitter fast på en bmw e34 skulle det hjälpa mkt! Har ej tillgång till lift så har ej kunnat kolla hur det ser ut.

Stance is romance
38 Inlägg
19 juli 2012
#4
Nu vet jag ju inte hur många ljuddämpare som sitter original, men prova att plocka bort den minsta och ersätt med ett raktrör. Låter det för mycket så skulle jag nog slänga på en Simons dämpare, dock inte allt för stor.

Ett sportluftfilter ger ett annorlunda insugsljud, vilket de flesta tycker låter gött.

Avgasystemet sitter upphängt i gummin som bara är att vicka/dra ur fästet, går det segt att få bort dom så smörj lite på fästet med tex. 556.


Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
19 juli 2012
#5
vilken motor är det ? m20 eller m50 ?


30 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#6
Low_and_slow skrev:
Nu vet jag ju inte hur många ljuddämpare som sitter original, men prova att plocka bort den minsta och ersätt med ett raktrör. Låter det för mycket så skulle jag nog slänga på en Simons dämpare, dock inte allt för stor.

Ett sportluftfilter ger ett annorlunda insugsljud, vilket de flesta tycker låter gött.

Avgasystemet sitter upphängt i gummin som bara är att vicka/dra ur fästet, går det segt att få bort dom så smörj lite på fästet med tex. 556.

Då borde det gå relativt snabbt att byta om inget ska krångla.
Kan försöka att lägga mig under på nått sätt och se hur det ser ut där under.

Insugsljudet hur låter det ungefär? låter det mörkare? ljusare?

30 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#7
hewra skrev:
vilken motor är det ? m20 eller m50 ?

Det är m50 motorn

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
19 juli 2012
#8
köp ett extraktorgrenrör, sen chip, sen bygger du om avgas lite då har du 200+ iaf
Senast redigerat av hewra (19 juli 2012)


30 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#9
hewra skrev:
köp ett extraktorgrenrör, sen chip, sen bygger du om avgas lite då har du 200+ iaf

Vad behöver man bygga om på avgassystemet? Bättre katt och grövre rör?
Är chipp värt pengarna då, har läst att det är nästan ingen idé att chippa sugmotorer då det inte gör mycket skillnad

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
19 juli 2012
#10
Geffel skrev:
hewra skrev:
köp ett extraktorgrenrör, sen chip, sen bygger du om avgas lite då har du 200+ iaf

Vad behöver man bygga om på avgassystemet? Bättre katt och grövre rör?
Är chipp värt pengarna då, har läst att det är nästan ingen idé att chippa sugmotorer då det inte gör mycket skillnad

nja lite gör det väl, men sprut + mappning skulle ju vara de bästa, precis liten race kisse och få den att andas lite lättare


30 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#11
hewra skrev:
Geffel skrev:
hewra skrev:
köp ett extraktorgrenrör, sen chip, sen bygger du om avgas lite då har du 200+ iaf

Vad behöver man bygga om på avgassystemet? Bättre katt och grövre rör?
Är chipp värt pengarna då, har läst att det är nästan ingen idé att chippa sugmotorer då det inte gör mycket skillnad

nja lite gör det väl, men sprut + mappning skulle ju vara de bästa, precis liten race kisse och få den att andas lite lättare

Så det är i kombination med race katt, chip och annat avgas som gör att man får ut effekt? eller är det att man får lite effekt utav allt?

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 juli 2012
#12
när det handlar om avgasrör gäller de ju att bygga rätt... många byter ju till tex 2,5" halvsats och så är där 2" framför katten
om man gör på de viset förlorar man endast effekt !

byt till ett extraktorgrenrör och en racekatt sen kan du låta resten va orginal... kan ju ta bort mitten dämparen om du vill att de ska låta lite mer. Det här kommer ge mer effekt än 2,5 halvsats

sportluftfilter gör ofta så du förlorar hästar även de.. orginal är bättre smile


30 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#13
CHEEVA skrev:
när det handlar om avgasrör gäller de ju att bygga rätt... många byter ju till tex 2,5" halvsats och så är där 2" framför katten
om man gör på de viset förlorar man endast effekt !

byt till ett extraktorgrenrör och en racekatt sen kan du låta resten va orginal... kan ju ta bort mitten dämparen om du vill att de ska låta lite mer. Det här kommer ge mer effekt än 2,5 halvsats

sportluftfilter gör ofta så du förlorar hästar även de.. orginal är bättre smile

Vet du ifall det är dyrt att köpa extraktor + race katt utav någorlunda märke.
Även hur kommer det sig att man förlorar hästar med luftfilter?

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 juli 2012
#14
Geffel skrev:
CHEEVA skrev:
när det handlar om avgasrör gäller de ju att bygga rätt... många byter ju till tex 2,5" halvsats och så är där 2" framför katten
om man gör på de viset förlorar man endast effekt !

byt till ett extraktorgrenrör och en racekatt sen kan du låta resten va orginal... kan ju ta bort mitten dämparen om du vill att de ska låta lite mer. Det här kommer ge mer effekt än 2,5 halvsats

sportluftfilter gör ofta så du förlorar hästar även de.. orginal är bättre smile

Vet du ifall det är dyrt att köpa extraktor + race katt utav någorlunda märke.
Även hur kommer det sig att man förlorar hästar med luftfilter?

kolla ebay efter grenrör och kat smile

sen kollar du på den här länken http://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUS … ure=relmfu


30 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#15
CHEEVA skrev:
Geffel skrev:
CHEEVA skrev:
när det handlar om avgasrör gäller de ju att bygga rätt... många byter ju till tex 2,5" halvsats och så är där 2" framför katten
om man gör på de viset förlorar man endast effekt !

byt till ett extraktorgrenrör och en racekatt sen kan du låta resten va orginal... kan ju ta bort mitten dämparen om du vill att de ska låta lite mer. Det här kommer ge mer effekt än 2,5 halvsats

sportluftfilter gör ofta så du förlorar hästar även de.. orginal är bättre smile

Vet du ifall det är dyrt att köpa extraktor + race katt utav någorlunda märke.
Även hur kommer det sig att man förlorar hästar med luftfilter?

kolla ebay efter grenrör och kat smile

sen kollar du på den här länken http://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUS … ure=relmfu

Får kolla runt lite på ebay efter extraktor å katt då så får jag se ungefär hur mycket det kostar.
På filmen ser man ju att det är knappt märkbart med kraft som man förlorar men om man vill ha insugsljudet, hör man det tydligt med ett luftfilter?
Är det några andra nackdelar med ett öppet luftfilter? typ högre bränsleförbrukning, sämre rening utav luften osv?

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 juli 2012
#16
du har lmm på 525an va ? va ett tag sen ja hade bimmer nu hehe

men om du har de så bränner man lätt elektroden i den iom oljan som man smörjer in filtret med
när jag monterade de på corradon tyckte jag den gick märkbart sämre så jag drog dit orginal igen


30 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#17
CHEEVA skrev:
du har lmm på 525an va ? va ett tag sen ja hade bimmer nu hehe

men om du har de så bränner man lätt elektroden i den iom oljan som man smörjer in filtret med
när jag monterade de på corradon tyckte jag den gick märkbart sämre så jag drog dit orginal igen

Mm har hört att ifall man oljar in filtret så kan det förstöra lite i motorn, tror dom även sa det på filmen du länkade.
Måste man smörja in alla filter eller är det speciella filter som behöver det?

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 juli 2012
#18
på öppna filter behöver man de tror även de behövs på tex kns insats filter som är återanvändbara


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
19 juli 2012
#19
Aem har torra öppna filter:)
Dom släpper dessutom igenom mindre partiklar än ett orginalfilter gör.
Men bilen går nog som sagt bättre med orginal filter.
Men Bmw 6orna låter helt underbart med öppet filter:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

30 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#20
marwin_of_sweden skrev:
Aem har torra öppna filter:)
Dom släpper dessutom igenom mindre partiklar än ett orginalfilter gör.
Men bilen går nog som sagt bättre med orginal filter.
Men Bmw 6orna låter helt underbart med öppet filter:)

Jag är ute efter att få ett riktigt nice ljud i bilen men är det dåligt för motorn ifall det kommer in mindre partiklar i motorn, ska ju egentligen inte komma in nått men kan motorn få sämre livslängd?

Så om man vill köra med öppet luftfilter vad skulle ni rekommendera då?


Sök