2959
Sök

Bmw e34 525I lite lätt trimming

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 juli 2012
#21
kör aems torra filter smile

sen monterar du en fet kompressor


30 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#22
CHEEVA skrev:
kör aems torra filter smile

sen monterar du en fet kompressor

Hehe det blir nog lite overkill tongue

Tänkte på en sak bara
Feltemas luftfilter är det ren skit eller fungerar det om man enbart är ute efter ljudet?
För det satt ett filter monterat på min traktor ifrån biltema, fast nu är det skillnad på motor då det var en slö jävla b21 men hur funkar dom filtrerna?
Senast redigerat av Geffel (19 juli 2012)

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 juli 2012
#23
va just ett sånt filter jag monterade på min corrado ... tyckte den som sagt gick märkbart sämre med de filtret så kastade de ganska kvikt


30 Inlägg
19 juli 2012
Trådstartare
#24
CHEEVA skrev:
va just ett sånt filter jag monterade på min corrado ... tyckte den som sagt gick märkbart sämre med de filtret så kastade de ganska kvikt

Ok, för jag har ett liggandes nere i garaget, kan ju testmontera det för att höra om det blir någon skillnad i ljud och även testa om man märker av prestandan.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 juli 2012
#25
prova kan man ju alltid göra smile


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 juli 2012
#26
Ja men aem filtret filtrerar ju bort bättre än ett orginal filter.
Med mindre partiklar menade jag storleken på dom inte mängden, blev nog missuppfattning där:)
Men det är ändå tvättbart så aem dryflow rekommenderar jag:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

30 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
#27
marwin_of_sweden skrev:
Ja men aem filtret filtrerar ju bort bättre än ett orginal filter.
Med mindre partiklar menade jag storleken på dom inte mängden, blev nog missuppfattning där:)
Men det är ändå tvättbart så aem dryflow rekommenderar jag:)

aha, det var jag som fattade fel. hehe tongue

30 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
#28
CHEEVA skrev:
prova kan man ju alltid göra smile

Tjena!

Kollade lite hur det såg ut under huven och det är ett par slangar som går ifrån insprutet som går in i luftfiltrets box.
Ser ut som att den mäter temperaturen på luften i boxen.
Är dessa nödvändiga för att motorn ska gå bra eller går det att koppla bort?

Vet inte om du vet hur det ser ut under huven på en e34 M50 men dom slangarna sitter lite ner åt höger om insugsslangen.

Jag tog av en utav dom slangarna och i där så var det vatten, tror det var kylarvatten.
Är det någon slags givare då för det ser ut att vara någon givare inne i luftburken, är som en guldig tapp som är runt 10cm lång.
Är detta något som måste funka?

Fick även på luftfiltret, får verkligen säga att jävlar va gött det lät när man gasade lite
big_smile
Senast redigerat av Geffel (20 juli 2012)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 juli 2012
#29
Japp den mäter tempen på insugsluften:)
Jag har för mig att du behöver bygga en adapter för att få dit de öppna filtret om du inte vill såga sönder orginal boxen.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

30 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
#30
marwin_of_sweden skrev:
Japp den mäter tempen på insugsluften:)
Jag har för mig att du behöver bygga en adapter för att få dit de öppna filtret om du inte vill såga sönder orginal boxen.

Hur menar du för att få dom slangarna att fungera?
det går att ta loss hela luftburken om det är så du menar?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 juli 2012
#31
Ja men för att sätta dit det nya filtret på lmm huset, eller jag kanske kommer ihåg fel de kanske bara går o sätta dit:)?
Men temp sensorn behöver du ju få in någonstans.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

30 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
#32
marwin_of_sweden skrev:
Ja men för att sätta dit det nya filtret på lmm huset, eller jag kanske kommer ihåg fel de kanske bara går o sätta dit:)?
Men temp sensorn behöver du ju få in någonstans.

Nä det vara bara att klämma på filtret direkt på lmm, det var som ett litet rör ungefär som man ska trycka in i luftburken, där på var det bara att sätta på filtret.

Vet du något sätt att få in temp sensorn?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 juli 2012
#33
Så bra! Anslutnings delen på aem dryflow filtren är av nåt gummi/silikon liknande material.
Så jag gjorde bara ett hål brevid anslutningen om du förstår?
Stack in den där och tätade med svart silikon.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

30 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
#34
marwin_of_sweden skrev:
Så bra! Anslutnings delen på aem dryflow filtren är av nåt gummi/silikon liknande material.
Så jag gjorde bara ett hål brevid anslutningen om du förstår?
Stack in den där och tätade med svart silikon.

Hmm då förstår jag, det filtret som jag har har inte så stort anslutningsgummi.
Men jag får kolla på AEM filter. Vart köpte du ditt?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 juli 2012
#35
Aem har olika anslutnings storlekar.
Jag har för mig att jag beställde på tillbilen.se

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

30 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
#36
marwin_of_sweden skrev:
Aem har olika anslutnings storlekar.
Jag har för mig att jag beställde på tillbilen.se

Hittade inga AEM filter just på den sidan men hittade dock detta filtret
http://www.tillbilen.se/produkt/2007/re … ersal.html

Ganska så stor rea just på det filtret, vet du något om just detta filtret ifall man behöver olja in det eller det inte behövs?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 juli 2012
#37
Då kan du nog lika gärna köra på biltema:p de är väl typ samma skit, finns inga uppgifter om storlek på partikel genomsläpp eller nåt.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 juli 2012
#38
http://www.streetperformance.se/aem-dryflow-5-/42103-0
Där har du:) där finns även infon om att det filtrerar partiklar ner till 1micron storlek, ett mänskligt hårstrå är 100micron tjockt.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

30 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
#39
marwin_of_sweden skrev:
http://www.streetperformance.se/aem-dryflow-5-/42103-0
Där har du:) där finns även infon om att det filtrerar partiklar ner till 1micron storlek, ett mänskligt hårstrå är 100micron tjockt.

Jo det är nog verkligen bra saker AEM fast känns väl endå lite som overkill eftersom jag har original motor och enbart är ute efter ljudet.
Så länge inte motorn tar stryk utav att använda ett billigare luftfilter så kanske det mer värt att köra på sådant.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
20 juli 2012
#40
Geffel skrev:
marwin_of_sweden skrev:
http://www.streetperformance.se/aem-dryflow-5-/42103-0
Där har du:) där finns även infon om att det filtrerar partiklar ner till 1micron storlek, ett mänskligt hårstrå är 100micron tjockt.

Jo det är nog verkligen bra saker AEM fast känns väl endå lite som overkill eftersom jag har original motor och enbart är ute efter ljudet.
Så länge inte motorn tar stryk utav att använda ett billigare luftfilter så kanske det mer värt att köra på sådant.

Motorn kommet väl knappast att rasa av ett billigt filter.
Men är det ens ögonsten som man tänker behålls många år så vill man ha ett bra filter dom tex aem.
Ett billigt kanske släpper igenom lite större partiklar som på sikt kommer öka slitaget på motorn.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu


Sök