4060
Sök

Skillnad mellan Volvo TIC 156hk/182hk

Emelie Hallberg
829 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#1
Hejsan, tänkte införskaffa mig en Volvo 745 156HK årsmodell 1989
Vad är de som skiljer sig mot en 182??
Skulle vilja ha lite mer än 156hk nämligen....

Mvh Emelie


DEVIL
1 171 Inlägg
22 juli 2012
#2
Oceanmist skrev:
Hejsan, tänkte införskaffa mig en Volvo 745 156HK årsmodell 1989
Vad är de som skiljer sig mot en 182??
Skulle vilja ha lite mer än 156hk nämligen....

Mvh Emelie

Menar du GLT nu eller? tror GLE har 156, GLT 182. (GLT större motor) tongue tror jag iaf :p

bmw m power

Emelie Hallberg
829 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#3
Legosoldaten skrev:
Oceanmist skrev:
Hejsan, tänkte införskaffa mig en Volvo 745 156HK årsmodell 1989
Vad är de som skiljer sig mot en 182??
Skulle vilja ha lite mer än 156hk nämligen....

Mvh Emelie

Menar du GLT nu eller? tror GLE har 156, GLT 182. (GLT större motor) tongue tror jag iaf :p

Näe detta är en turbo b230FT heter motorn på 156hk smile


DEVIL
1 171 Inlägg
22 juli 2012
#4
Oceanmist skrev:
Legosoldaten skrev:
Oceanmist skrev:
Hejsan, tänkte införskaffa mig en Volvo 745 156HK årsmodell 1989
Vad är de som skiljer sig mot en 182??
Skulle vilja ha lite mer än 156hk nämligen....

Mvh Emelie

Menar du GLT nu eller? tror GLE har 156, GLT 182. (GLT större motor) tongue tror jag iaf :p

Näe detta är en turbo b230FT heter motorn på 156hk smile

Ah läste inte rubriken, ursäkta sad

bmw m power

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
22 juli 2012
#5
Legosoldaten skrev:
Oceanmist skrev:
Hejsan, tänkte införskaffa mig en Volvo 745 156HK årsmodell 1989
Vad är de som skiljer sig mot en 182??
Skulle vilja ha lite mer än 156hk nämligen....

Mvh Emelie

Menar du GLT nu eller? tror GLE har 156, GLT 182. (GLT större motor) tongue tror jag iaf :p

sry för ot men glt har väl ändå 159hk ?


2 763 Inlägg
22 juli 2012
#6
182 hästars turbon är en b230ET, dvs utan katalysator. Vad jag har läst och hört, kan inte säga säkert då jag inte testat själv, så ska ET motorn inte vara lika hållbar som FT. För att få upp hästarna i en FT Kan du chippa boxarna! smile

Mvh Christoffer

Volvo - For Life

DEVIL
1 171 Inlägg
22 juli 2012
#7
CHEEVA skrev:
Legosoldaten skrev:
Oceanmist skrev:
Hejsan, tänkte införskaffa mig en Volvo 745 156HK årsmodell 1989
Vad är de som skiljer sig mot en 182??
Skulle vilja ha lite mer än 156hk nämligen....

Mvh Emelie

Menar du GLT nu eller? tror GLE har 156, GLT 182. (GLT större motor) tongue tror jag iaf :p

sry för ot men glt har väl ändå 159hk ?

Ja det skulle stått tvärtom tongue

bmw m power

Emelie Hallberg
829 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#8
Okej ja man kanske får chippa den då smile byta turbo är inger man bör göra kanske?
har inte provkört nån 156hk turbo men en 760 182hk som är chippad och den går ruskigt bra..


8 250 Inlägg
22 juli 2012
#9
Topp. kamaxel och turbo skiljer. Osäker på hur det är med styrsystemet. Och en 89'a har väl dessutom dem klena ramlagren och stakarna vilket inte är nångon höjdare om man ska börja vässa.


2 763 Inlägg
22 juli 2012
#10
Hade det varit 940 GLT de hade diskuterat om så har den 155hk.

Volvo - For Life

DEVIL
1 171 Inlägg
22 juli 2012
#11
Oceanmist skrev:
Okej ja man kanske får chippa den då smile byta turbo är inger man bör göra kanske?
har inte provkört nån 156hk turbo men en 760 182hk som är chippad och den går ruskigt bra..

Ja 760 TIC sparkar bra tongue

bmw m power

Emelie Hallberg
829 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#12
Okej, ja de är en 89a.... men de satt en 531topp på den tydligen eller sitter de orginal?


61 Inlägg
22 juli 2012
#13
B230ET Har Mekaniskt insprut, B230FT har elektroniskt insprut. Jag har haft ET Och den krånglade aldrig, dom säger att de sitter klenare stakar i ET motorn osv, men jag pressa mig rätt så bra och de va aldrig något som gick sönder mer än bakaxel.


8 250 Inlägg
22 juli 2012
#14
Oceanmist skrev:
Okej, ja de är en 89a.... men de satt en 531topp på den tydligen eller sitter de orginal?

FT har 530 original, så sitter det en 531 på nu så har någon bytt.


Emelie Hallberg
829 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#15
Marlboroman skrev:
Oceanmist skrev:
Okej, ja de är en 89a.... men de satt en 531topp på den tydligen eller sitter de orginal?

FT har 530 original, så sitter det en 531 på nu så har någon bytt.

Okej, ja de sitter 531topp på nu smile


Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
22 juli 2012
#16
Et har klenare stakar om ja förstått de hela rätt.. Har en polare som prövat att skicka ut det ena och tredje genom ett sånt block!

Sitter det 531 topp på den så har du där ett bra utgångsläge för en någorlunda kul maskin... smile

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Volvonörd
121 Inlägg
22 juli 2012
#17
Gabbbe skrev:
B230ET Har Mekaniskt insprut, B230FT har elektroniskt insprut. Jag har haft ET Och den krånglade aldrig, dom säger att de sitter klenare stakar i ET motorn osv, men jag pressa mig rätt så bra och de va aldrig något som gick sönder mer än bakaxel.

Stämmer bra! ET motorn har klenare stakar original. 89ans B230FT har ju LH 2.4 och är chippningsbar. Det var vid något år som B230FT motorn fick lite grövre stakar. Nu vet jag inte om 89an har det dock. Det hittar man nog info om man söker lite på google eller TPC (Turbo Performance Club) forum.

531 toppen har ju lite bättre flöde än 530 så det är en fordel. Dock så har ju originaltoppen såkallade "saltkylda" ventiler på avgassidan. Det har inte 531an om någon inte har bytt.

Men runt 220 hk borde du kunna klämma ur 89an om du skaffar ett bränslechip t.ex Viking ecomax och sedan höjjer laddtrycket till runt 1 bar. Och såklart byter downpipen till 3". Då går B230FT motorerna riktigt trevligt.

Men det där med stakarna är värt att kolla upp!


Emelie Hallberg
829 Inlägg
22 juli 2012
Trådstartare
#18
Denesfay skrev:
Gabbbe skrev:
B230ET Har Mekaniskt insprut, B230FT har elektroniskt insprut. Jag har haft ET Och den krånglade aldrig, dom säger att de sitter klenare stakar i ET motorn osv, men jag pressa mig rätt så bra och de va aldrig något som gick sönder mer än bakaxel.

Stämmer bra! ET motorn har klenare stakar original. 89ans B230FT har ju LH 2.4 och är chippningsbar. Det var vid något år som B230FT motorn fick lite grövre stakar. Nu vet jag inte om 89an har det dock. Det hittar man nog info om man söker lite på google eller TPC (Turbo Performance Club) forum.

531 toppen har ju lite bättre flöde än 530 så det är en fordel. Dock så har ju originaltoppen såkallade "saltkylda" ventiler på avgassidan. Det har inte 531an om någon inte har bytt.

Men runt 220 hk borde du kunna klämma ur 89an om du skaffar ett bränslechip t.ex Viking ecomax och sedan höjjer laddtrycket till runt 1 bar. Och såklart byter downpipen till 3". Då går B230FT motorerna riktigt trevligt.

Men det där med stakarna är värt att kolla upp!

Ja men de låter ju lovande iallafall! smile tack för infon


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
22 juli 2012
#19
156hk turbo motor har lh 2.2 tills -90 dvs går inte chippa!

...........Team T-Röd Racing.............

Volvonörd
121 Inlägg
22 juli 2012
#20
Men 1989 fanns väl ändå inte LH 2.2? 88B kom ju LH 2.4? Eller är jag helt ute och cyklar? Och 156 HK motor 1989 låter också konstigt? Det är väl ändå 165 eller 190 (turbo+)?



Sök