182 hästars turbon är en b230ET, dvs utan katalysator. Vad jag har läst och hört, kan inte säga säkert då jag inte testat själv, så ska ET motorn inte vara lika hållbar som FT. För att få upp hästarna i en FT Kan du chippa boxarna!
Okej ja man kanske får chippa den då byta turbo är inger man bör göra kanske? har inte provkört nån 156hk turbo men en 760 182hk som är chippad och den går ruskigt bra..
Topp. kamaxel och turbo skiljer. Osäker på hur det är med styrsystemet. Och en 89'a har väl dessutom dem klena ramlagren och stakarna vilket inte är nångon höjdare om man ska börja vässa.
Okej ja man kanske får chippa den då byta turbo är inger man bör göra kanske? har inte provkört nån 156hk turbo men en 760 182hk som är chippad och den går ruskigt bra..
B230ET Har Mekaniskt insprut, B230FT har elektroniskt insprut. Jag har haft ET Och den krånglade aldrig, dom säger att de sitter klenare stakar i ET motorn osv, men jag pressa mig rätt så bra och de va aldrig något som gick sönder mer än bakaxel.
B230ET Har Mekaniskt insprut, B230FT har elektroniskt insprut. Jag har haft ET Och den krånglade aldrig, dom säger att de sitter klenare stakar i ET motorn osv, men jag pressa mig rätt så bra och de va aldrig något som gick sönder mer än bakaxel.
Stämmer bra! ET motorn har klenare stakar original. 89ans B230FT har ju LH 2.4 och är chippningsbar. Det var vid något år som B230FT motorn fick lite grövre stakar. Nu vet jag inte om 89an har det dock. Det hittar man nog info om man söker lite på google eller TPC (Turbo Performance Club) forum.
531 toppen har ju lite bättre flöde än 530 så det är en fordel. Dock så har ju originaltoppen såkallade "saltkylda" ventiler på avgassidan. Det har inte 531an om någon inte har bytt.
Men runt 220 hk borde du kunna klämma ur 89an om du skaffar ett bränslechip t.ex Viking ecomax och sedan höjjer laddtrycket till runt 1 bar. Och såklart byter downpipen till 3". Då går B230FT motorerna riktigt trevligt.
B230ET Har Mekaniskt insprut, B230FT har elektroniskt insprut. Jag har haft ET Och den krånglade aldrig, dom säger att de sitter klenare stakar i ET motorn osv, men jag pressa mig rätt så bra och de va aldrig något som gick sönder mer än bakaxel.
Stämmer bra! ET motorn har klenare stakar original. 89ans B230FT har ju LH 2.4 och är chippningsbar. Det var vid något år som B230FT motorn fick lite grövre stakar. Nu vet jag inte om 89an har det dock. Det hittar man nog info om man söker lite på google eller TPC (Turbo Performance Club) forum.
531 toppen har ju lite bättre flöde än 530 så det är en fordel. Dock så har ju originaltoppen såkallade "saltkylda" ventiler på avgassidan. Det har inte 531an om någon inte har bytt.
Men runt 220 hk borde du kunna klämma ur 89an om du skaffar ett bränslechip t.ex Viking ecomax och sedan höjjer laddtrycket till runt 1 bar. Och såklart byter downpipen till 3". Då går B230FT motorerna riktigt trevligt.
Men det där med stakarna är värt att kolla upp!
Ja men de låter ju lovande iallafall! tack för infon
Men 1989 fanns väl ändå inte LH 2.2? 88B kom ju LH 2.4? Eller är jag helt ute och cyklar? Och 156 HK motor 1989 låter också konstigt? Det är väl ändå 165 eller 190 (turbo+)?