3488
Sök

Trasigt motorstyrdon

12 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej på er elkunniga!!

Har en mb vito 99 bensin och styrdonet i bilen har pajjat, enligt mb verkstad, ej startfrigivning.
vso(immobilizer) och styrdon pratar men styrdonet släpper inte signal så de blir gnista.
har lämnat in boxen till innosund och dom har sagt att en ic krets e paj och den ger fel spänning ut som ger signal till tändspole. dom är nått fruktansvärt slöa på detta ställe och 89% av världens befolkning har semesterhelvete så ingen kan laga skiten just nu... (ARG) finns de nån kunning här som kan fixa, går de få tag i annan styrbox som har rätt motorkod fast annat boschnummer. ett företag i karlstad kan kopiera över mjukvara från gamla boxen till ny box (begagnad)

MVH FRUSTRERAD


Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
26 juli 2012
#2
Goffla skrev:
Hej på er elkunniga!!

Har en mb vito 99 bensin och styrdonet i bilen har pajjat, enligt mb verkstad, ej startfrigivning.
vso(immobilizer) och styrdon pratar men styrdonet släpper inte signal så de blir gnista.
har lämnat in boxen till innosund och dom har sagt att en ic krets e paj och den ger fel spänning ut som ger signal till tändspole. dom är nått fruktansvärt slöa på detta ställe och 89% av världens befolkning har semesterhelvete så ingen kan laga skiten just nu... (ARG) finns de nån kunning här som kan fixa, går de få tag i annan styrbox som har rätt motorkod fast annat boschnummer. ett företag i karlstad kan kopiera över mjukvara från gamla boxen till ny box (begagnad)

MVH FRUSTRERAD

kanske inte med saken att göra
jag skickade också in en bildel till innosund, på webbsidan stog det 2-3 dagar.., dem har haft den i över TVÅ VECKOR och nu så har den börjat komma tillbaks... ( min del har varit totalt borta i en månad !!! ) och kundservice var riktigt dålig! den tiden man faktiskt fick kontakt med dem..
rekommenderar inte den företaget ALLS!!

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

604 Inlägg
26 juli 2012
#3
Actronics är snabba och för det mesta bra.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

12 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#4
fått svar från atech 2 och dom har testat styrdonet, immoblizer boxen*stavning och en nyckel, inget fel på några enheter. Motorn snurrar men startar ej. Teknikern skriver så här: Kolla vänligen signalen direkt i handsken på kontakten till styrdon om ni har signal ifrån de olika varvtalsgivare – det rekommenderas att göra detta med skop. Kolla även strömmattningen till spridarna.
Vad är skop?? nån som vet.

Tack på förhand!


5 119 Inlägg
20 augusti 2012
#5
skop kan vara att man mäter frekvenskurvan hos en givare.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

12 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#6
mb_pucken skrev:
skop kan vara att man mäter frekvenskurvan hos en givare.

oki hur gör man detta??


12 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#7
hehe oki har du lust å kolla upp min bil mot lite fikabröd? big_smile


12 Inlägg
20 augusti 2012
Trådstartare
#8
de va jämtbil i östersund som lurade mej att skicka iväg styrdon å hela paketet till tyskland för dom sa att de va fel på skiten.. inget illa menat men jag hatar märkersvärkstäder,suger ut en på pengar å kan oftast inte ett piss utan sin felsökningsdator.


5 119 Inlägg
20 augusti 2012
#9
Datorn ville tydligen bara posta 1% av mitt inlägg så provar igen efter tangentsbordsbyte:P men berom ursäkt om de tfattas någon bokstav eller mellanslag då detta sett sina bästa dagar.

jag vet att vi brukar mäta varvtalsgivare med datorn på jobbet och påså vis få fram en typ av frekvens. dock är detta på vw och med deras egna datorer och program.

Börja med att skaffa ett kopplingschema över kontakten till styrdornet. kolla även så att du har konstant ström och tändningsström samt bra gjord till styrdornet.

ohm mät givare och kablar igenom att mäta via dom 2 kablarna som leder till givaren alt, givarna. vet ej vilket bör värde en givare ska ga men ska inte ha avbrott.

Lite spekulationer angående felsök och givafunktion.

Men efterssom varvtalsgivaren skickar en frekvens så bör den känna av givarskivan på något vis och antar då att den är magnetisk likt en abs givare. och den bör inte vara cambus styrd så då bör den ge signalen på elektrisk väg så den bör ju gå att mäta upp med multimeter.
jag antar att att styrdornet skickar ut en ström genom givaren och vidare tillbaka till styrdornet och där mäter av spänningen den får tillbaka. alltså om givaren är nära en "kugg" ett motstånd och signalspänning in i styrdornet. givaren långt från en kugg ger ett annat motstånd och signalspänning in i styrdornet.

spridarna kan du säkert ohm mäta och lika så kablarna mellan spridare och motorstyrdorn. Antar att spridarna öppnar och stänger med hjälp av elektromagnetism, vilket gör att även dom bör ha en matarspänning och den bör ju gå att mäta.
Dock misstänker jag att du behöver mäta den signalen med spridaren inkopplad då motorstyrdornet kan slå av den om den inte känner av att den finns.
Problemet är nog att spridarna öppnar flera ggr i sekunden...

Har du kollat felkoder föressten. kan finnas mycket intressant där.

Prova att mäta upp tändspolen och se så att den funkar. bör ju aven gå att mäta om det finns signalström dit och om kablarna är hela.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

12 Inlägg
21 augusti 2012
Trådstartare
#10
mb_pucken skrev:
Datorn ville tydligen bara posta 1% av mitt inlägg så provar igen efter tangentsbordsbyte:P men berom ursäkt om de tfattas någon bokstav eller mellanslag då detta sett sina bästa dagar.

jag vet att vi brukar mäta varvtalsgivare med datorn på jobbet och påså vis få fram en typ av frekvens. dock är detta på vw och med deras egna datorer och program.

Börja med att skaffa ett kopplingschema över kontakten till styrdornet. kolla även så att du har konstant ström och tändningsström samt bra gjord till styrdornet.

ohm mät givare och kablar igenom att mäta via dom 2 kablarna som leder till givaren alt, givarna. vet ej vilket bör värde en givare ska ga men ska inte ha avbrott.

Lite spekulationer angående felsök och givafunktion.

Men efterssom varvtalsgivaren skickar en frekvens så bör den känna av givarskivan på något vis och antar då att den är magnetisk likt en abs givare. och den bör inte vara cambus styrd så då bör den ge signalen på elektrisk väg så den bör ju gå att mäta upp med multimeter.
jag antar att att styrdornet skickar ut en ström genom givaren och vidare tillbaka till styrdornet och där mäter av spänningen den får tillbaka. alltså om givaren är nära en "kugg" ett motstånd och signalspänning in i styrdornet. givaren långt från en kugg ger ett annat motstånd och signalspänning in i styrdornet.

spridarna kan du säkert ohm mäta och lika så kablarna mellan spridare och motorstyrdorn. Antar att spridarna öppnar och stänger med hjälp av elektromagnetism, vilket gör att även dom bör ha en matarspänning och den bör ju gå att mäta.
Dock misstänker jag att du behöver mäta den signalen med spridaren inkopplad då motorstyrdornet kan slå av den om den inte känner av att den finns.
Problemet är nog att spridarna öppnar flera ggr i sekunden...

Har du kollat felkoder föressten. kan finnas mycket intressant där.

Prova att mäta upp tändspolen och se så att den funkar. bör ju aven gå att mäta om det finns signalström dit och om kablarna är hela.

Tjenna! Tack för (hoppas på givande svar)
Jag sitter i Norge just nu å ska kolla bilen om 3 veckor då jag kommer tillbaka till sverige.
Jag har ju inte haft tid å kolla nånting för jag va mitt uppe i flytt på semestern då bilen gick sönder, så allt med tändspolar och sån har inte kollats. Har inte kolla om de e gnista på stiften ens. Den ända felkoden mercedes fick va att startfrigivning släpper ej.

Mvh Dan



Sök