3098
Sök

Lämplig förstabil???

____________________________________
1 340 Inlägg
26 juli 2012
#21
Lund-gren skrev:
740 i all ära, men allvarligt? V70 är ljusår säkrare, snålare, bekvämare, tystare... osv

Snålare och snålare, tycker de drar lika mycket (iaf V70 -99 som tråden handlar om)
Men de andra håller jag med om smile Ska vara en väldigt fräsch 740 alt. en väldigt sunkig V70 för att man inte ska välja V70in

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
26 juli 2012
#22
V70.

Att det är din förstabil, innebär det att du precis tagit körkort? Om så är fallet så är det inte jättesmart att "sladda runt" som dina kompisar. Min kusin blev av med kortet i 2 år pga det. Grov vårdslöshet i trafik. Prövotiden kvar...

Själv började jag med en billig V40 T4 som jag tyckte var en kanonbra förstabil. Kostade 16 000 inklusive lite rost smile

Fast självklart hade det varit roligare att ha en bakhjuls-driven bil!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

4 150 Inlägg
26 juli 2012
#23
Eftersom du får v70n gratis så hade jag tagit v70n. Som många andra säger köp ett lik till 740, man kan få 740 i ganska bra skick för en 5-6k också och ha på vintern:) Det är ju så jävla roligt med 740 när det är blött i rondellerna:)

Använd v70n som ren bruksbil, kör den inte överdrivet hårt och håll på att burna och styla den så har du nog en relativt driftsäker bil och så kan du säkert hitta plats för en 740 vid sidan om.


Avstängd
1 714 Inlägg
26 juli 2012
#24
Plast så som luftmassemätare?

740 är enklare att skruva med pågrund av avsaknad av detaljer så som luftmassemätare???

Visst, förgasarmodellerna och dem med meksprut hade ju inte LMM, men det har då min 740..

Ta den bilen du aldrig behöver skruva med är ett tips från mig, med andra ord 740n.


20 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
#25
Låter som om stora flertalet här tycker att V70:n är bättre, så då får det kanske bli den.

Jag ser fler fördelar med V70:n än med 740:n, men man är ju rätt sugen på en bil att sladda omkring ismile Fast som någon ovanför sa så har man ju bara körkortet på prov i två år och man vill ju inte ta om det.....

Sen är det ju några som sagt att jag ska ha en 740 på vintern och sladda med på isen. Till er vill jag bara säga GLÖM DET!!! För det första så har jag en 7-jävla uppförsbacke hem, och det är ofta så att det är problem med att komma upp för den backen på vintrarna även med en framhjulsdriven bil när det blir lite isigt och halt, så 740 är inte att tänka på om man inte vill sätta på snökedjor varje gång man ska hem.....

Och för det andra så vill jag inte ut med en 740 på isen och sladda. Litar inte på att isen håller för en bil på 1500kg eller va nu en bil väger. Kör cross som sagt och den brukar va ute på isen istället. Mycket häligare än med en bil, bortsett från kylan;)

Det är inte lätt när det är svårt!

70 Inlägg
26 juli 2012
#26
aadrian skrev:
Låter som om stora flertalet här tycker att V70:n är bättre, så då får det kanske bli den.

Jag ser fler fördelar med V70:n än med 740:n, men man är ju rätt sugen på en bil att sladda omkring ismile Fast som någon ovanför sa så har man ju bara körkortet på prov i två år och man vill ju inte ta om det.....

Sen är det ju några som sagt att jag ska ha en 740 på vintern och sladda med på isen. Till er vill jag bara säga GLÖM DET!!! För det första så har jag en 7-jävla uppförsbacke hem, och det är ofta så att det är problem med att komma upp för den backen på vintrarna även med en framhjulsdriven bil när det blir lite isigt och halt, så 740 är inte att tänka på om man inte vill sätta på snökedjor varje gång man ska hem.....

Och för det andra så vill jag inte ut med en 740 på isen och sladda. Litar inte på att isen håller för en bil på 1500kg eller va nu en bil väger. Kör cross som sagt och den brukar va ute på isen istället. Mycket häligare än med en bil, bortsett från kylan;)

Lägg lite extra vikt i bagaget smile om de gäller slö40

Skaffa en Subaru med 4wd annars ?`grymt kul o sladda me dom och dina polare inte en Subaru och du kan få ut vad du betala för bilen med såvida du inte kraschar

Evildan
26 juli 2012
#27
Ta över V70 av dina föräldrar är även mitt råd, betydligt modernare konstruktion med alla de fördelar det innebär vid en ev olycka.
Blir antagligen även bättre ekonomi med V70.
Bekvämt och smidigt med kombi om du tex ska köra din cross på annan ort, lättlastat och rymligt.
Du åker tystare, bekvämare, säkrare (som jag redan nämnt), billigare, betydligt stilfullare (vuxenpoäng på det) samt att nyare bil betyder ofta mindre skruva för att hålla den vid liv.

Volvo 740 är en konstruktion som delvis härstammar från mitten av -60 talet (samma bromsskivor bak som Volvo 144 -67) och det märks i mångt och mycket.

Glöm inte att skriva bilen på dig själv så slipper ni besvär vid en ev försäkringsskada att behöva förklara vems bilen egentligen är, skenförsäkringar är inte att rekommendera och är straffbart då det räknas som försäkringsbedrägeri.

20 Inlägg
26 juli 2012
Trådstartare
#28
Evildan skrev:
Ta över V70 av dina föräldrar är även mitt råd, betydligt modernare konstruktion med alla de fördelar det innebär vid en ev olycka.
Blir antagligen även bättre ekonomi med V70.
Bekvämt och smidigt med kombi om du tex ska köra din cross på annan ort, lättlastat och rymligt.
Du åker tystare, bekvämare, säkrare (som jag redan nämnt), billigare, betydligt stilfullare (vuxenpoäng på det) samt att nyare bil betyder ofta mindre skruva för att hålla den vid liv.

Volvo 740 är en konstruktion som delvis härstammar från mitten av -60 talet (samma bromsskivor bak som Volvo 144 -67) och det märks i mångt och mycket.

Glöm inte att skriva bilen på dig själv så slipper ni besvär vid en ev försäkringsskada att behöva förklara vems bilen egentligen är, skenförsäkringar är inte att rekommendera och är straffbart då det räknas som försäkringsbedrägeri.

Hur menar du att det är smidigt med en kombi om jag ska köra med crossen på ett annat ställe??? Den går ju inte in i bagaget på långa vägar:P

Skenförsäkring???yikes Kan du förklara det lite närmare??wink

Det är inte lätt när det är svårt!

5 111 Inlägg
26 juli 2012
#29
Evildan skrev:
Volvo 740 är en konstruktion som delvis härstammar från mitten av -60 talet (samma bromsskivor bak som Volvo 144 -67) och det märks i mångt och mycket.

Nej det är det inte, det är större skivor på 100-serien än på 2/7/900, undantaget 164 -75 som fått 200-seriens bakaxel. wink
Dock är ju inte en bromsskiva direkt någonting som gör en hel bil, men själva uppbyggnaden är ju lite gammaldags träig och trist om man säger det som så....


6 632 Inlägg
26 juli 2012
#30
aadrian skrev:
Evildan skrev:
Ta över V70 av dina föräldrar är även mitt råd, betydligt modernare konstruktion med alla de fördelar det innebär vid en ev olycka.
Blir antagligen även bättre ekonomi med V70.
Bekvämt och smidigt med kombi om du tex ska köra din cross på annan ort, lättlastat och rymligt.
Du åker tystare, bekvämare, säkrare (som jag redan nämnt), billigare, betydligt stilfullare (vuxenpoäng på det) samt att nyare bil betyder ofta mindre skruva för att hålla den vid liv.

Volvo 740 är en konstruktion som delvis härstammar från mitten av -60 talet (samma bromsskivor bak som Volvo 144 -67) och det märks i mångt och mycket.

Glöm inte att skriva bilen på dig själv så slipper ni besvär vid en ev försäkringsskada att behöva förklara vems bilen egentligen är, skenförsäkringar är inte att rekommendera och är straffbart då det räknas som försäkringsbedrägeri.

Hur menar du att det är smidigt med en kombi om jag ska köra med crossen på ett annat ställe??? Den går ju inte in i bagaget på långa vägar:P

Skenförsäkring???yikes Kan du förklara det lite närmare??wink

Mamma/Pappa står på bilen, vissa försäkringsbolag vägrar ersätta skada då.
Brukaren ska i huvudsak äga bilen.

De/Dem

____________________________________
1 340 Inlägg
26 juli 2012
#31
Evildan skrev:
Volvo 740 är en konstruktion som delvis härstammar från mitten av -60 talet (samma bromsskivor bak som Volvo 144 -67) och det märks i mångt och mycket.

Nu finns det ju nyare bilar än 740 som har trumbromsar bak smile

Okey att man väljer bort 740 av olika skäl, men p.g.a. bakbromsarna? tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

4 150 Inlägg
26 juli 2012
#32
Något man ska komma ihåg dock är att dom flesta som tagit körkort och kör 740 får behålla det fastän dom har svinat som fan.

Sen så kommer 740n säkert gå sönder lite då och då men om du kör cross och kan meka med den så kan du meka med 740n.

Personligen så tycker jag det är bra att ha en gammal bil i början när man ska lära sig köra, en gammal bil får du se som en rolig och lärorik utbildning:)

Och sen så kan man inte komma ifrån det faktum att förr eller senare så kommer säkert något hända, det kan vara en liten sak som att du kör in i en snövall men bilen. Gör du det med 740n så händer troligen ingenting men nyare bilar har ju något så idiotiskt som lackade kofångare som inte håller för någonting!

Det behöver ju inte ens vara ditt fel, jag stog parkerad med min 740 i ett parkeringsgarage, kom tillbaka några timmar senare och ser att det är fullt med brunt färgskrap på bakkofångaren! Detta försvann ju lätt när jag var hemma med en svamp men vad hade det kostat och hur hade det sett ut om det var en v70 jag hade haft istället?

Så v70 är nog det problemfria alternativet, den är säkert mer pålitlig, bekväm och mera praktiskt eftersom det är kombi så är det ett problemfritt men tråkigt bilägande du är ute efter så kör på v70n. Vill du ha ännu tråkigare men mera ekonomiskt och driftsäkert så köp en toyota yaris.

Vill du ha roligt som fan och ha en lite slitnare bil som det inte är så noga med och som är lättskruvad och framförallt bakhjulsdriven så köp en 740. Du kommer ha bra mycket roligare med en sån än en v70 tror jag.

Om du har svårt att ta dig fram så tror jag du kommer fram bättre med en 740 med någon typ av diff än med v70n. Och en diff är inte svårt att hitta till en 740 och inte heller speciellt dyrt. precis som med allt annat till 740n så är det lätt att hitta och byta ut saker och modifiera så du får bilen mer som du vill ha den, sånt är svårare med nya bilar, om du vill ha en fet ljudanlägging eller bara byta tex huvudenheten i v70n så är det ett mindre helvette?

Som sagt innan v70n är det trygga alternativet och 740 eller någon annan lite äldre RWD bil är det roliga alternativet:)


679 Inlägg
26 juli 2012
#33
Emilius skrev:
Plast så som luftmassemätare?

740 är enklare att skruva med pågrund av avsaknad av detaljer så som luftmassemätare???

Visst, förgasarmodellerna och dem med meksprut hade ju inte LMM, men det har då min 740..

Ta den bilen du aldrig behöver skruva med är ett tips från mig, med andra ord 740n.

Du menar alltså att man aldrig behöver mecka med en 740?? lol


5 111 Inlägg
26 juli 2012
#34
Det är då i alla fall närmare sanningen än att man ska ha "roligt som fan" med en 740 tongue


4 150 Inlägg
26 juli 2012
#35
Constantine skrev:
Emilius skrev:
Plast så som luftmassemätare?

740 är enklare att skruva med pågrund av avsaknad av detaljer så som luftmassemätare???

Visst, förgasarmodellerna och dem med meksprut hade ju inte LMM, men det har då min 740..

Ta den bilen du aldrig behöver skruva med är ett tips från mig, med andra ord 740n.

Du menar alltså att man aldrig behöver mecka med en 740?? lol

Troligen så behöver man meka mera med en 740, helt klart men det beror otroligt mkt på körstilen. En 740 som plågas hårt behöver man ju meka med hela tiden och byta grejer men kärringköra exemplar bara går och går och går. Min mamma kör 740 precis som jag och min bror men hennes går aldrig sönder eftersom hon inte ligger och sladdar i rondellerna osv.

Jag tror att 740ns byggkvalitet är bättre än v70ns, Pga att när 740n byggdes så skulle allt hålla så länge som möjligt och allt var ganska överdimensionerat, dagens bilar byggs inte så. Idag så ska en bil hålla 10000 mil eller 5 år innan saker börjar gå sönder, om den håller 15 år och 25000 mil så har man överdimentionerat saker och det är inte ekonomiskt bra för biltillverkaren. Man har använt mer material eller bättre kvalitet på materialet än vad som behövdes för att den skulle hålla i 5 år och det är såklart dyrare.

Jag tror att en 740 som har stått i varmgarage och gått 15000 mil kommer hålla bättre än en v70 som har gått 15000 mil.

Ska tillläggas att jag inte vet om det är exakt 5 år och 10000 mil som bilföretagen siktar på att bilen ska hålla men det är något i den stilen.


679 Inlägg
26 juli 2012
#36
zemet skrev:
Constantine skrev:
Emilius skrev:
Plast så som luftmassemätare?

740 är enklare att skruva med pågrund av avsaknad av detaljer så som luftmassemätare???

Visst, förgasarmodellerna och dem med meksprut hade ju inte LMM, men det har då min 740..

Ta den bilen du aldrig behöver skruva med är ett tips från mig, med andra ord 740n.

Du menar alltså att man aldrig behöver mecka med en 740?? lol

Troligen så behöver man meka mera med en 740, helt klart men det beror otroligt mkt på körstilen. En 740 som plågas hårt behöver man ju meka med hela tiden och byta grejer men kärringköra exemplar bara går och går och går. Min mamma kör 740 precis som jag och min bror men hennes går aldrig sönder eftersom hon inte ligger och sladdar i rondellerna osv.

Jag tror att 740ns byggkvalitet är bättre än v70ns, Pga att när 740n byggdes så skulle allt hålla så länge som möjligt och allt var ganska överdimensionerat, dagens bilar byggs inte så. Idag så ska en bil hålla 10000 mil eller 5 år innan saker börjar gå sönder, om den håller 15 år och 25000 mil så har man överdimentionerat saker och det är inte ekonomiskt bra för biltillverkaren. Man har använt mer material eller bättre kvalitet på materialet än vad som behövdes för att den skulle hålla i 5 år och det är såklart dyrare.

Jag tror att en 740 som har stått i varmgarage och gått 15000 mil kommer hålla bättre än en v70 som har gått 15000 mil.

Ska tillläggas att jag inte vet om det är exakt 5 år och 10000 mil som bilföretagen siktar på att bilen ska hålla men det är något i den stilen.

Jo jag vet vad du menar, men om man får en V70 gratis varför då leta efter en 740 som man ska betala för? Ja, jag tvivlar inte en sekund på att en fräsch 740 med 15k mil på mätaren är hållbarare och kommer att gå längre än en V70 i samma skick, men det är otroligt mycket svårare att hitta!

Bränsle kostnaderna lär ju ungefär bli de samma för bägge bilar men det är ju så många andra faktorer som spelar in på den punkten, så det är svårt att säga.


4 150 Inlägg
26 juli 2012
#37
Constantine skrev:
zemet skrev:
Constantine skrev:

Du menar alltså att man aldrig behöver mecka med en 740?? lol

Troligen så behöver man meka mera med en 740, helt klart men det beror otroligt mkt på körstilen. En 740 som plågas hårt behöver man ju meka med hela tiden och byta grejer men kärringköra exemplar bara går och går och går. Min mamma kör 740 precis som jag och min bror men hennes går aldrig sönder eftersom hon inte ligger och sladdar i rondellerna osv.

Jag tror att 740ns byggkvalitet är bättre än v70ns, Pga att när 740n byggdes så skulle allt hålla så länge som möjligt och allt var ganska överdimensionerat, dagens bilar byggs inte så. Idag så ska en bil hålla 10000 mil eller 5 år innan saker börjar gå sönder, om den håller 15 år och 25000 mil så har man överdimentionerat saker och det är inte ekonomiskt bra för biltillverkaren. Man har använt mer material eller bättre kvalitet på materialet än vad som behövdes för att den skulle hålla i 5 år och det är såklart dyrare.

Jag tror att en 740 som har stått i varmgarage och gått 15000 mil kommer hålla bättre än en v70 som har gått 15000 mil.

Ska tillläggas att jag inte vet om det är exakt 5 år och 10000 mil som bilföretagen siktar på att bilen ska hålla men det är något i den stilen.

Jo jag vet vad du menar, men om man får en V70 gratis varför då leta efter en 740 som man ska betala för? Ja, jag tvivlar inte en sekund på att en fräsch 740 med 15k mil på mätaren är hållbarare och kommer att gå längre än en V70 i samma skick, men det är otroligt mycket svårare att hitta!

Bränsle kostnaderna lär ju ungefär bli de samma för bägge bilar men det är ju så många andra faktorer som spelar in på den punkten, så det är svårt att säga.

Trådskaparen sa ju att han föräldrar skulle betala för en 740?


679 Inlägg
26 juli 2012
#38
zemet skrev:
Constantine skrev:
zemet skrev:
Troligen så behöver man meka mera med en 740, helt klart men det beror otroligt mkt på körstilen. En 740 som plågas hårt behöver man ju meka med hela tiden och byta grejer men kärringköra exemplar bara går och går och går. Min mamma kör 740 precis som jag och min bror men hennes går aldrig sönder eftersom hon inte ligger och sladdar i rondellerna osv.

Jag tror att 740ns byggkvalitet är bättre än v70ns, Pga att när 740n byggdes så skulle allt hålla så länge som möjligt och allt var ganska överdimensionerat, dagens bilar byggs inte så. Idag så ska en bil hålla 10000 mil eller 5 år innan saker börjar gå sönder, om den håller 15 år och 25000 mil så har man överdimentionerat saker och det är inte ekonomiskt bra för biltillverkaren. Man har använt mer material eller bättre kvalitet på materialet än vad som behövdes för att den skulle hålla i 5 år och det är såklart dyrare.

Jag tror att en 740 som har stått i varmgarage och gått 15000 mil kommer hålla bättre än en v70 som har gått 15000 mil.

Ska tillläggas att jag inte vet om det är exakt 5 år och 10000 mil som bilföretagen siktar på att bilen ska hålla men det är något i den stilen.

Jo jag vet vad du menar, men om man får en V70 gratis varför då leta efter en 740 som man ska betala för? Ja, jag tvivlar inte en sekund på att en fräsch 740 med 15k mil på mätaren är hållbarare och kommer att gå längre än en V70 i samma skick, men det är otroligt mycket svårare att hitta!

Bränsle kostnaderna lär ju ungefär bli de samma för bägge bilar men det är ju så många andra faktorer som spelar in på den punkten, så det är svårt att säga.

Trådskaparen sa ju att han föräldrar skulle betala för en 740?

Då är vi ju återigen inne på att det lär vara svårt att hitta en 740 som har gått runt 15k mil som är kärring körd. Sen kan man ju diskutera vidare vad en sån skulle kosta och ifall det hade varit värt att lägga den summan på en 740... som han i princip kommer sladda sönder, och om så är fallet så kommer han ju få mecka mer än vad han kommer att kunna köra bilen.. (som du själv skrev)

Så varför inte bara ta emot en V70 istället?
Senast redigerat av Constantine (26 juli 2012)


Evildan
26 juli 2012
#39
Volvo544special65 skrev:
Evildan skrev:
Volvo 740 är en konstruktion som delvis härstammar från mitten av -60 talet (samma bromsskivor bak som Volvo 144 -67) och det märks i mångt och mycket.

Nej det är det inte, det är större skivor på 100-serien än på 2/7/900, undantaget 164 -75 som fått 200-seriens bakaxel. wink
Dock är ju inte en bromsskiva direkt någonting som gör en hel bil, men själva uppbyggnaden är ju lite gammaldags träig och trist om man säger det som så....

Sorry, my bad, fel i komihåget.
Tack att du styrde upp det.
Samma gamla delar från Aug -74 på 240 och sedan framåt.
Nej en bromsskiva gör ingen bil, men det jag ville påvisa vilket framgår av det fullständiga inlägget jag gjorde är hur gammal viss konstruktionsdesign är i jämförelse med en 850/V70.

Evildan
26 juli 2012
#40
RightFront skrev:
Evildan skrev:
Volvo 740 är en konstruktion som delvis härstammar från mitten av -60 talet (samma bromsskivor bak som Volvo 144 -67) och det märks i mångt och mycket.

Nu finns det ju nyare bilar än 740 som har trumbromsar bak smile

Okey att man väljer bort 740 av olika skäl, men p.g.a. bakbromsarna? tongue

Samma gamla delar från Aug -74 på 240 och sedan framåt.
Nej en bromsskiva gör ingen bil, men det jag ville påvisa vilket framgår av det fullständiga inlägget jag gjorde är hur gammal viss konstruktionsdesign är i jämförelse med en 850/V70.
Bromsar är något som normalt utvecklas över tiden för säkerheten, men inte hos "den säkraste bilen på marknaden" där använder man samma bromsprodukter i 24år från augusti -74 till oktober -98.
Finns många bilar som använder bromstrummor bak, även bilar nytillverkade 2012, så gör även tunga fordon lastbilar, entrepenadmaskiner, bussar osv, så vad du vill få fram med den meningen får du gärna utveckla.


Sök