3122
Sök

Lämplig förstabil???

682 Inlägg
26 juli 2012
#41
Alla pratar så mycket strunt om 740's... Ska mycket till om ni lyckas paja en sån..

Drog in för nån dag sen i en grushög i 60 blås, enda som hände var att lamp-hållaren fram "flög ut" istället för att krossas samt 'läppen' under blev lite deformerad. DET kallar jag pansarvagn.

Har åkt runt och svinat hela vintern och hela våren. Kört över 2000 mil med växlingar på 6k rpm. Motorn går som en klocka, gick nyss igenom besiktningen fläckfritt med plus i kanten för att de sällan skådar ett så fint underrede och motorrum..   

Jag köpte den för 6500. Är nog de mest välplacerade pengar jag någonsin gjort.


Jag har ALDRIG pillat på något i motorrumet förutom att fylla på vatten å olja samt kolla olja å dra slutstegskablar.   


Körde även av vägen i en hundra-hundratio blås i vintras, blev en sladd på vägen och gled ner i kanten, fick lite report på kanten och bilen låg upp och ner.. Inte ett enda glas spräckt, försök göra om det med en ny bil.. 


Har även några kompisar med likadana, vi brukar fickparkera in oss vid varandra. det mest praktiska är att alla har dragkrok, så då kan man "putta" varandra fram och tillbaka utan att riskera skada... Smackade en järnstolpe i en 20km/h också. Sa lite klonk, men inget mer med det.

Om vi säger såhär, jag har bränt runt 5 uppsättningar däck som alla hade schyssta möntser och den gick endå igenom besiktningen... Ska ni ha sönder en 740 ska ni fan jobba duktigt på det... För jag har då verkligen inte kört försiktigt.. (hoppat osv med bilen..) 


MEN, jag hade nog valt en V70 om jag hade kunnat. En simpel 740 GL är inte så kul. GLT eller TIC isåfall om något.. men de flesta är nog buskörda redan..


P.S min bil har gått 33k mil och håller fortfarande...


EDIT: Drar under 1.1L oavsett hur jag kör. Med vintersulorna på 0.9 ungefär. Det är org däck till vinter då.. sommarsulorna är lite bredare och större...
Senast redigerat av DanneSundin (26 juli 2012)


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
26 juli 2012
#42
är ju bara korkat att välja en 740 framför en v70 ... riktigt korkat!

vill du ha sladd bil så finns det mycket roligare alternativ än 740 ... iofs bmw 740 hade varit ganska fett som sladd bil

btw så går de landa ett större flygplan på 1 meter is smile vill du köra ifrån polarna på bredhäng så leta efter en 4wd bil ist
Senast redigerat av CHEEVA (26 juli 2012)


Evildan
26 juli 2012
#43
aadrian skrev:
Evildan skrev:
Ta över V70 av dina föräldrar är även mitt råd, betydligt modernare konstruktion med alla de fördelar det innebär vid en ev olycka.
Blir antagligen även bättre ekonomi med V70.
Bekvämt och smidigt med kombi om du tex ska köra din cross på annan ort, lättlastat och rymligt.
Du åker tystare, bekvämare, säkrare (som jag redan nämnt), billigare, betydligt stilfullare (vuxenpoäng på det) samt att nyare bil betyder ofta mindre skruva för att hålla den vid liv.

Volvo 740 är en konstruktion som delvis härstammar från mitten av -60 talet (samma bromsskivor bak som Volvo 144 -67) och det märks i mångt och mycket.

Glöm inte att skriva bilen på dig själv så slipper ni besvär vid en ev försäkringsskada att behöva förklara vems bilen egentligen är, skenförsäkringar är inte att rekommendera och är straffbart då det räknas som försäkringsbedrägeri.

Hur menar du att det är smidigt med en kombi om jag ska köra med crossen på ett annat ställe??? Den går ju inte in i bagaget på långa vägar:P

Skenförsäkring???yikes Kan du förklara det lite närmare??wink

Har du inte med dig extra bränsle, reservdäck, kläder, verktyg, osv osv?
då är det väl smidigare med en stor kombi.

skenförsäkring har du redan fått förklarat för dig av andra.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
26 juli 2012
#44
dock finns det många bolag som tillåter "skenförsäkring" så länge du bor hemma

du har väl all rätt att låna din mors bil hur mycket du vill ?

btw så kan nog en golf vr6 syncro va en ganska kul första bil smile ist för 740 då
Senast redigerat av CHEEVA (26 juli 2012)


Evildan
26 juli 2012
#45
CHEEVA skrev:
dock finns det många bolag som tillåter "skenförsäkring" så länge du bor hemma

du har väl all rätt att låna din mors bil hur mycket du vill ?

Detta är ältat så sjukt mkt i så många olika trådar som jag tror att de flesta aktiva forumsrävar har varit med och diskuterat alternativt läst, och det verkar som väldigt många har svårt att förstå regler och förordningar samt de avtal man ingått vid tecknande av försäkring med sitt FB.
Kör ngn sin mors bil mera än vad hon gör är denne huvudbrukaren och skall enligt lag stå som ägare för fordonet, så enkelt är det.
Har man inte råd att försäkra sin bil får man helt enkelt välja billigare bil eller skaffa sig en högre inkomst istället för att låta sina föräldrar begå försäkringbedrägeri.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
26 juli 2012
#46
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:
dock finns det många bolag som tillåter "skenförsäkring" så länge du bor hemma

du har väl all rätt att låna din mors bil hur mycket du vill ?

Detta är ältat så sjukt mkt i så många olika trådar som jag tror att de flesta aktiva forumsrävar har varit med och diskuterat alternativt läst, och det verkar som väldigt många har svårt att förstå regler och förordningar samt de avtal man ingått vid tecknande av försäkring med sitt FB.
Kör ngn sin mors bil mera än vad hon gör är denne huvudbrukaren och skall enligt lag stå som ägare för fordonet, så enkelt är det.
Har man inte råd att försäkra sin bil får man helt enkelt välja billigare bil eller skaffa sig en högre inkomst istället för att låta sina föräldrar begå försäkringbedrägeri.

möjligt ... men min försäkringsgubbe sa åt mig att ställa bilen på mossan istället, för att det blev mycket billigare och va helt ok så länge jag bor hemma


____________________________________
1 340 Inlägg
26 juli 2012
#47
Evildan skrev:
RightFront skrev:
Evildan skrev:
Volvo 740 är en konstruktion som delvis härstammar från mitten av -60 talet (samma bromsskivor bak som Volvo 144 -67) och det märks i mångt och mycket.

Nu finns det ju nyare bilar än 740 som har trumbromsar bak smile

Okey att man väljer bort 740 av olika skäl, men p.g.a. bakbromsarna? tongue

Samma gamla delar från Aug -74 på 240 och sedan framåt.
Nej en bromsskiva gör ingen bil, men det jag ville påvisa vilket framgår av det fullständiga inlägget jag gjorde är hur gammal viss konstruktionsdesign är i jämförelse med en 850/V70.
Bromsar är något som normalt utvecklas över tiden för säkerheten, men inte hos "den säkraste bilen på marknaden" där använder man samma bromsprodukter i 24år från augusti -74 till oktober -98.
Finns många bilar som använder bromstrummor bak, även bilar nytillverkade 2012, så gör även tunga fordon lastbilar, entrepenadmaskiner, bussar osv, så vad du vill få fram med den meningen får du gärna utveckla.

Varför ändra ett vinnande koncept? aldrig haft problem med en bakbroms på Volvo smile Fram har de ibland kunnat kärva lite, men bak, aldrig varit med om det
Men visst, V70 har säkert bättre bromsar, men ditt argument var att man inte ska välja 740 för att tekniken är sen -74 och det köper jag inte

Skillnad på tunga fordon och lätta bilar, på bilar är skivbroms konstruktionen att föredra ur bromssynpunkt alla dagar i veckan (sen kanske trummor är fördelaktigare ekonomiskt att tillverka det har jag ingen aning om, men de skulle förklara varför de fortfarande finns kvar)

Nog med OT, vill du försätta att försvara trumbromsar och klaga på Volvo bromsar kan du ta det i PM
smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

12 Inlägg
26 juli 2012
#48
740 är bäst om man skulle krocka med vilt.. men en golf 2a är bäst och billigast i drift.. jag skulle inte välja en Volvo som första bil om jag vore du, Volvo är dyrt i drift, vilken modell det än är..

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
26 juli 2012
#49
jag rekomenderar så klart en subba wink eller kanske någon bmw eller varför inte en golf eller corrado ?

v70in är bra men tråkig, 740 är väl en bra bil men obekväm (riktigt jävliga stolar bla) och tråkig


5 111 Inlägg
26 juli 2012
#50
Evildan skrev:
RightFront skrev:
Evildan skrev:
Volvo 740 är en konstruktion som delvis härstammar från mitten av -60 talet (samma bromsskivor bak som Volvo 144 -67) och det märks i mångt och mycket.

Nu finns det ju nyare bilar än 740 som har trumbromsar bak smile

Okey att man väljer bort 740 av olika skäl, men p.g.a. bakbromsarna? tongue

Samma gamla delar från Aug -74 på 240 och sedan framåt.
Nej en bromsskiva gör ingen bil, men det jag ville påvisa vilket framgår av det fullständiga inlägget jag gjorde är hur gammal viss konstruktionsdesign är i jämförelse med en 850/V70.
Bromsar är något som normalt utvecklas över tiden för säkerheten, men inte hos "den säkraste bilen på marknaden" där använder man samma bromsprodukter i 24år från augusti -74 till oktober -98.
Finns många bilar som använder bromstrummor bak, även bilar nytillverkade 2012, så gör även tunga fordon lastbilar, entrepenadmaskiner, bussar osv, så vad du vill få fram med den meningen får du gärna utveckla.

Det kan ju bero på att det trots allt sitter relativt rejäla skivbromsar på redan från början. Det är ju inte direkt konstruktionsåldern på en bromsskiva som avgör om den fungerar bra eller inte, utan det är ju främst storleken och vid hård körning, huruvida den är ventilerad eller ej. Sedan så är det ju så att större delen av bromseffekten trots allt finns på framhjulen, så, och där fick ju 740 en uppgradering nån gång i skarven mellan 80- och 90-tal.

Dock är det ju för det inte dåliga bromsar på en 740, kan ju bero på vad man har för referenser, säkert märkbart sämre än hos en 2012 års Porsche men fullt tillräckliga för vardagsbilistens behov för det....

De få gånger man testat bromsarna fullt ut så förstår man ju hur lite av bromskraften man egentligen använder för det mesta. Lyckades bromsa så G-krafterna räckte till för illamående med W123an när jag gjorde ett prov efter bromsreparation här för ett tag sedan, och den har inte mycket bättre utrustning än en 740 där. roll

Att sätta däck med namn man inte kan uttala märkta "vely good in lain" på en modern bil kan nog mycket väl äta upp skillnaden mot en 20 år gammal bil med väl tilltagen utrustning för sin tid.


20 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
#51
Hmmm, efter att ha läst och tänkt efter om och om igen på det ni har skrivigt så har det ju inte blivigt lättare att välja vilken bil jag ska ha. Jag ser många fler fördelar med en V70, men bakhjulsdriften som 740n har väger upp.

Sen som några ovan har sagt att jag ska ta V70:n för att jag får den och den är värd mer pengar än en 740 så glöm det. Jag bryr mig inte så mycket om vad bilen är värd, Det är en förstabil jag ska ha, ingen bil för resten av livet som ska hålla så länge som möljigt och vara värd så mycket som möjligt. Jag kommer naturligtvis ta hand om bilen och va rädd om den, men man vill ju gärna leka "rallyförare" när man är ung och dum..... Jag kommer säkert hamna i diket någon gång eller liknande.

Man kan ju säga som så att jag vill ha V70:n för:

Säkrare
Snyggare
Bekvämare
Mer finesser
Skönare


Och vill ha 740:n för:

Bakhjulsdrift
Inte massa plast under huven
Lättmeckad


Sen är det ju också så att om jag tar över V70:n så vill ju mina föräldrar (framförallt pappa) att jag inte gör något mer bilen. Enligt honnom så ska allt vara i orginalskick, vilket jag inte håller med om....

Köper jag mig en 740 så är det MIN bil och den gör jag vad jag vill med. Det första är ett 3" rör för att få upp ljudnivån vilket min pappa absolut inte gillar och möjligtvis köra lite garagelackning på den. Vill ha en blanksvart bil med två orangea "fartränder över hela bilen:P Även där en sak som pappa tycker är helt onödigt för det är ju bättre att spara pengar till ingenting.......


CHEEVA skrev:
är ju bara korkat att välja en 740 framför en v70 ... riktigt korkat!

vill du ha sladd bil så finns det mycket roligare alternativ än 740 ... iofs bmw 740 hade varit ganska fett som sladd bil

btw så går de landa ett större flygplan på 1 meter is smile vill du köra ifrån polarna på bredhäng så leta efter en 4wd bil ist

Aldrig en BMW!!!!!

Det är inte lätt när det är svårt!

20 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
#52
Evildan skrev:
Har du inte med dig extra bränsle, reservdäck, kläder, verktyg, osv osv?
då är det väl smidigare med en stor kombi.

Crosströja, byxor, stövlar, hjälm och ryggskydd tar inte så mycket plats direkt. Inte en verktygslåda heller och däck byter jag hemma och inte i depon. Extra bränsle är heller inget som jag brukar ta med då man är ganska trött i kroppen efter att ha bränt 8 liter bensin på en crossbana. Framförallt i armarna, tro mig:Ptongue

Det är inte lätt när det är svårt!

____________________________________
1 340 Inlägg
27 juli 2012
#53
aadrian skrev:
!

Vad har du för behov? smile

Pendla, köra barn, bilsemester o.s.v. = V70

Öva, greja med, sladda o.s.v. = 740

Så tycker jag att du ska resonera, verkar som om du ska välja 740, men V70in står väl kvar tills dina behov ändras? smile

Vad för 740 funderar du på att skaffa föresten?

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

1 283 Inlägg
27 juli 2012
#54
CHEEVA skrev:
jag rekomenderar så klart en subba wink eller kanske någon bmw eller varför inte en golf eller corrado ?

v70in är bra men tråkig, 740 är väl en bra bil men obekväm (riktigt jävliga stolar bla) och tråkig

Att 740 är obekväm tror jag mycket är din personliga åsikt, jag tycker att stolarna i 7/900 är riktigt sköna, mycket skönare än dom i min Golf 2:a eller Nissan 200SX. Av alla bilar jag kört så är dom utan tvekan skönast.


Avstängd
195 Inlägg
27 juli 2012
#55
Ang. skenförsäkring, hur i hela fridens namn ska försäkringsbolaget kunna bevisa det om man bor hemma?

Avstängd
1 714 Inlägg
27 juli 2012
#56
zemet skrev:
Constantine skrev:
Emilius skrev:
Plast så som luftmassemätare?

740 är enklare att skruva med pågrund av avsaknad av detaljer så som luftmassemätare???

Visst, förgasarmodellerna och dem med meksprut hade ju inte LMM, men det har då min 740..

Ta den bilen du aldrig behöver skruva med är ett tips från mig, med andra ord 740n.

Du menar alltså att man aldrig behöver mecka med en 740?? lol

Troligen så behöver man meka mera med en 740, helt klart men det beror otroligt mkt på körstilen. En 740 som plågas hårt behöver man ju meka med hela tiden och byta grejer men kärringköra exemplar bara går och går och går. Min mamma kör 740 precis som jag och min bror men hennes går aldrig sönder eftersom hon inte ligger och sladdar i rondellerna osv.

Jag tror att 740ns byggkvalitet är bättre än v70ns, Pga att när 740n byggdes så skulle allt hålla så länge som möjligt och allt var ganska överdimensionerat, dagens bilar byggs inte så. Idag så ska en bil hålla 10000 mil eller 5 år innan saker börjar gå sönder, om den håller 15 år och 25000 mil så har man överdimentionerat saker och det är inte ekonomiskt bra för biltillverkaren. Man har använt mer material eller bättre kvalitet på materialet än vad som behövdes för att den skulle hålla i 5 år och det är såklart dyrare.

Jag tror att en 740 som har stått i varmgarage och gått 15000 mil kommer hålla bättre än en v70 som har gått 15000 mil.

Ska tillläggas att jag inte vet om det är exakt 5 år och 10000 mil som bilföretagen siktar på att bilen ska hålla men det är något i den stilen.

Sladdar i rondellerna? Jodå, det gör jag, och visst blir det lite krokiga fälgar, men dem står det oftast inte Volvo på, så att meka fälgar känner jag att det har inget att göra med bilens kvalitet.

Saab 900 och mina två 740 jag haft har varit dem enda bilarna jag aldrig haft problem med,
oavsett hur mycket dem piskats.


20 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
#57
RightFront skrev:
aadrian skrev:
!

Vad har du för behov? smile

Pendla, köra barn, bilsemester o.s.v. = V70

Öva, greja med, sladda o.s.v. = 740

Så tycker jag att du ska resonera, verkar som om du ska välja 740, men V70in står väl kvar tills dina behov ändras? smile

Vad för 740 funderar du på att skaffa föresten?

Lär inte köra ungar på många år då jag inte har kärring ens:P Kommer väll ha bilen när jag ska till skolan, crossbanan och min båt, samt ut och nöjesåka.


Vad för 740 det blir vet jag inte, men jag skulle vilja ha en GLE utan katalysator. Står visserligen en sådan här redan, men vill inte ha en kombi....sad

Det är inte lätt när det är svårt!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
27 juli 2012
#58
Köp denna istället! Överlägset bättre! tongue
http://www.blocket.se/alvsborg/Trabant_ … 10&w=3

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

20 Inlägg
27 juli 2012
Trådstartare
#59
FordRSC skrev:
Köp denna istället! Överlägset bättre! tongue
http://www.blocket.se/alvsborg/Trabant_ … 10&w=3

Nää, alldeles för ful..... Volvo är ett måste:P

Det är inte lätt när det är svårt!

Evildan
27 juli 2012
#60
Raggarhyndan skrev:
740 är bäst om man skulle krocka med vilt.. men en golf 2a är bäst och billigast i drift.. jag skulle inte välja en Volvo som första bil om jag vore du, Volvo är dyrt i drift, vilken modell det än är..

Självfallet är en äldre konstruktion (740) bättre ur krocksynpunkt än en modernare (V70) det är allmänt känt att äldre bilar är säkrare??

OBS!! OBS!!
INLÄGGET DRYPER AV SARKASM.


Sök