3484
Sök

Saab 9000 aero. söker svar på funderingar

74 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
hej,  va och köpte mig en aero 94a.   tyckte den verkade lite slö(har en 200hk fulltryck med).  först när jag kom hem så märkte jag att det satt en garrett turbo på den, samma som på 200hk.   står i papperna att det ska vara 225hk.   

så frågorna:
det har väl aldrig suttit garret på aerona original?    det är en manuell måste jag ju tillägga
och nu när den väl sitter där så undrar ja hur de gjort med boxen, finns de nåt smidigt sätt att identifiera om boxen är till aeromotorn eller fulltryckarn.

är de nån som har mitsu aggregatet till aeron liggandes så är jag intresserad:)

känns lite surt å köpt en aero med fel grejer i motorn,  annars är han komplett. hela inredningen med pilotstolar elstyrda båda fram, elglastaklucka osv.  ingen farlig mätarställning heller. dryga 20k.     så vill gärna ha han så aero komplett som möjligt.

lite mer frågor om ni orkar svara;):
han skall ju chippas, vilken firma rekommenderar ni?  är mest inne på maptun steg 3.    har testat speedparts steg ett på en annan 9000 ja hade, och visst var jag nöjd med har hört bra om maptun.     är bara själva programvaran ja pratar om. avgas/luftfilter sitter redan på.

9000 med airbag på passagerar sidan. hur ser man det?    vet ju att säkringboxen sitter under handsfacket om det finns.  och det gör de ju på min. men har tatt ur handsfacket och ser inget där inne som skulle tyda på någon airbag.. inte heller några dekaler eller liknande

1 142 Inlägg
30 juli 2012
garret är väll orginal? har för mig att de var de som satt i min 9000 turbo iallafall.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
30 juli 2012
Det står på turbon, men en lätt sak är hur snäckans lilla vacum nippel är till MV, är den.böjd är de td04, är den.rak är det t25. Du kan seöka på boxens nummer i t5 suite så ser du vad den innehåller. Ja maptun eller trollspeed, maptun har helt klart bäst service o snällast program för hårdvaran! Airbag lr inte. Har du airbag har du inget handskfack, det ersattes av en airbag modul istället.

761 Inlägg
30 juli 2012
sitter mitzu agg originalt sätt på aeron har jag för mig och garret va på 93 och neråt om jag inte minns fel, nån kommer nog att kontrollera mig. Angående airbag på passagerarsidan så finns de ingen, inte va jag vet eller har sätt. Jag skulle satsa på Nordic Uhr chip, har erfarenhet av mapune och dom är dyra tycker jag.
Mvh //

74 Inlägg
30 juli 2012
Trådstartare
Funkiee skrev:
Det står på turbon, men en lätt sak är hur snäckans lilla vacum nippel är till MV, är den.böjd är de td04, är den.rak är det t25. Du kan seöka på boxens nummer i t5 suite så ser du vad den innehåller. Ja maptun eller trollspeed, maptun har helt klart bäst service o snällast program för hårdvaran! Airbag lr inte. Har du airbag har du inget handskfack, det ersattes av en airbag modul istället.

jo, att det är ett garrett de ser jag.  är det jag tycker är lustigt.  borde väl sitta ett mitsu agg där.

t5 suite???   vad är det?

74 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
jo,  ser rätt likt ut mot mitt tongue

Saab älskare!
4 597 Inlägg
31 juli 2012
Är det en automat du har? Ang. Trimning så är maptun bäst lite dyra kanske men bäst service o hållbarhet

74 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
Funkiee skrev:
Är det en automat du har? Ang. Trimning så är maptun bäst lite dyra kanske men bäst service o hållbarhet

nix,, är ju en manuell smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
31 juli 2012
hmm, så du har en t25a nu? kan du kolla upp boxnummret?

74 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
Funkiee skrev:

t25 är garrett om ja fattat det rätt??   så ja den sitter i.

boxnr ja.  det var ju det jag frågade hur man tar reda på. för står ingenting utanpå den boxen som sitter i..  måste en öppna upp för att kolla.

tycker detta är konstigt.  för han är reggad med b234R dvs aeromotorn + manuell.  och har alltid varit manuell.   och så som jag fattat de så ska det inte sitta garrett i dom...    eller har jag fel?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
31 juli 2012
på boxen ska det finnas en klisterlapp högst upp med lite nummer!

har för mig att i vissa fall kunde de vara garrett monterat, o ingen mitsu, men om du tar en bild på turbon så kan vi se! smile

562 Inlägg
2 augusti 2012
j-oberg skrev:
Funkiee skrev:

boxnr ja.  det var ju det jag frågade hur man tar reda på. för står ingenting utanpå den boxen som sitter i..  måste en öppna upp för att kolla.

tycker detta är konstigt.  för han är reggad med b234R dvs aeromotorn + manuell.  och har alltid varit manuell.   och så som jag fattat de så ska det inte sitta garrett i dom...    eller har jag fel?

Garret sitter bara i de automatväxlade Aerobilarna med 2,3 vad jag vet, Aero med 2,0 och 185 (?) hk har också Garret.
Senast redigerat av micke-opel (3 augusti 2012)

9-5 Aero Sedan -05

74 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
micke-opel skrev:
j-oberg skrev:
Funkiee skrev:

Garret sitter bara i de automatväxlade Aerobilarna med 2,3 vad jag vet, Aero med 2,0 och 185 (?) hk har också Garret.

å jag har ingen av dom sad

Proffa
282 Inlägg
Saab älskare!
4 597 Inlägg
3 augusti 2012
ta en bild så vi får se då! wink

74 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
har kollat upp boxen nu.  boxen är till b234r alltså aeron.    surt med en garrett turbo på då sad

Saab älskare!
4 597 Inlägg
23 augusti 2012
varför ingen bild? det vi sökte efter haha, vad var det för boxnummer? o ta en bild på din turbo också!

74 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
la upp de nu i de enda albumet i mina bilder tongue

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 augusti 2012
segt,aero snurra är det ej, o ska kolla boxnummret senare! smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
24 augusti 2012
boxen är från en B234R alltså aeron....frågan är om det är 2,3L motor på den? går den bra på tomgång? går den rent?

eftersom det är en import bil finns det risk att det är en B204L (185hk) i, fast med reggad med b234R (låter väldigt konstigt)
det förklarar garret turbon eftersom den motorn hade den orginal eller så har någon bytt ner sig till en garett turbo.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Sök