3175
Sök

Octavia 1,9 Tdi tappar kraft vid belastning

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#1
Det är årsmodell 2000, bas 1,9Tdi 90hk alltså utan intercooler.
Det finns några trådar på internet om det men ingen verkar lösa problemet.
Bilen är besiktigad för 3 veckor med bra värden. Turbon utbytt för något år sedan. Den har gått 19300mil.
Jag tror inte 90hk varianten har de ställbara bladen i turbon som kan fastna heller.
Den har ingen Kcr-box eller liknande.

Om man belastar bilen vid tex acceleration på högre växel så laddar den som den ska under några sekunder sedan försvinner allt ladd och bilen ökar inte farten, detta kvarstår sålänge bilen är påslagen. Om man startar om den så laddar den normalt tills man belastar den på samma sätt igen.

Den felkodar bara på laddtryckreglering men inte vad exakt det är. Vi har testat och satt dit en annan magnetventil för laddtryck men det blev ingen skillnad, wastegaten är inte bytt.

Någon som har en bra idé?
Senast redigerat av N_W (2 augusti 2012)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

20 Inlägg
2 augusti 2012
#2
nu är jag iunte riktigt exakt säker men har du in te en givare som sitter på tryckröret??

har du diagnos testat den?? och isåfall vad får du får felkod om du får någon??smile

Bättre att dö försökandes än att dö och veta att man aldrig vågade försöka..

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#3
monne87 skrev:
nu är jag iunte riktigt exakt säker men har du in te en givare som sitter på tryckröret??

har du diagnos testat den?? och isåfall vad får du får felkod om du får någon??smile
Ja det stämmer nog, ska kika senare. Jag brukar inte hålla på med diesel, turbo, tvärställt och framhjulsdrift så det var mycket nytt på en gång big_smile

Jag kom bara ihåg att den felkodade på laddtrycksreglering men inte vilken kod det var.  Jag får höra med verkstaden imorgon.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

1 313 Inlägg
2 augusti 2012
#4
Låter som det klassiska N-75 ventilen, kan även vara vaccumslangana som börjar bli dåliga..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
2 augusti 2012
Trådstartare
#5
Volvofarfar skrev:
Låter som det klassiska N-75 ventilen, kan även vara vaccumslangana som börjar bli dåliga..
Fast det var ju den vi provade att byta till en annan men ingen skillnad, vacuumslangarna är ju ett bra tips  smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Volkswagen Master Technician
17 Inlägg
2 augusti 2012
#6
reglerventilen (wastegaten) tappar sitt vakuum ( eller signalen) och kan inte reglera laddtrycket, motorstyrdonet går då in och skyddar systemet - därför fungerar det inte förrens du startar om. slangar, ventil eller vakuumpumpen är en bra start om du redan har testat reglerventilen
det kan även vara så att tryckgivaren påladdsidan inte ger korrekt signal - läckage


7 Inlägg
12 december 2012
#7
oj vilken fin tråd. smile
jag undrar om du fick ordning på din någon gång för jag har exakt samma fel. klipper gärna vid 130 . eller då man låter den arbeta annars.

Tacksam för svar smile


V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#8
limpan_90 skrev:
oj vilken fin tråd. smile
jag undrar om du fick ordning på din någon gång för jag har exakt samma fel. klipper gärna vid 130 . eller då man låter den arbeta annars.

Tacksam för svar smile
Jag lånade mapsensorn från en kompis Passat 1,9Tdi och då försvann det, så det blev en ny sådan.  Den sitter under spolarvätskebehållaren i Skodan, man tar lös höger framljus så kommer man åt lättast.
Jag tror det stod 038906051 som nummer på hans del ifrån Vw sen kan det även stå 0281002177 eller 062906051 beroende på om det är Skoda, Seat, Audi osv.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

7 Inlägg
12 december 2012
#9
Det är ju en Skoda som är identisk med den du har / hade .
Men tusen tack för hjälpen så ska ja prova med det smile


138 Inlägg
10 april 2014
#10
Vet att det är en gammal tråd men jag har samma problem.

Limpan_90 hittade du felet på din bil?


7 Inlägg
2 maj 2014
#11
Nae tyvärr gjorde jag inte det. provade byta några vakumslangar. mapsensorn som vi prata om. kan varit så den gick bättre. i 800 meter eller något . nu har min bara blivit slöare med tiden. älskar bilen så ja vill inte byta men har råka köpa travhäst så jag måste ha något att dra med.
hittar du nå vettiga fel slappa så måste du ju säga till smile


138 Inlägg
15 maj 2014
#12
Skrev i den andra tråden precis.
Har du testat att byta vakuumventilen? N75 heter den.



Sök