SafetyCar skrev:
it_mutt skrev:
SafetyCar skrev:
Att agera som polis är straffbart.
Men att hjälpa folk i nöd stöds av en speciell lag. Vet inte vad den heter.
Råkade själv ut för förväxling av civilpolis. En full man trillar till marken och slår sig i huvudet. Vi är flera personer som ser detta. Då kommer en kvinna och ber mig hjälpa mannen. Som svar säger jag att vi har ringt 112, Polis och ambulans är på väg. Sen var det andra som sprang fram för att hjälpa honom. Att vara lugn och förklara situationen, sen hjälpa.
Förstår att målad "fejk" polisbil kan råka ut för att vara riktigt polisbil. Men civila polisbilar finns det gott om, polisen säljer sina bilar. Att bli stoppad som civilpolis är ganska liten.
Ehm...va?
Kanske missuppfattar dig nu, men det finns inget lagligt tvång att ingripa vid nöd/olycksfall (det finns ett par undantag, de som är mest applicerbara för oss "vanliga" människor är; vid trafikolycka och vid upptäckt av brand).
Däremot har man försökt lagstadga civilkurage, men det har då fallerat på att man helt enkelt kan bli handlingsförlamad om man bevittnar en olycka, och skulle man då bli det och därmed inte ingripa, så skulle man kunna bli straffad (vilket kanske inte är helt genomtänkt).
Men, som sagt, jag kanske missuppfattade hur du menade?
Nä, det finns en lag som säger att du får ingripa och gripa folk om de nu gör ett brott, exempel vid inbrott. Sa inte att det är tvångsmässigt.
Ah, du pratar om envarsgripande.
Då är det tillåtet att som privatperson ingripa, men, det förutsätter (bara för tydlighetens skull, att detta är ett forum osv) att personen som begår/begått brottet antingen tas på "bar gärning" eller på flyende fot.
Det finns dock ett krav till; det aktuella brottet måste ha fängelse på straffskalan.
Det är väl dock inte riktigt samma sak som att hjälpa någon i nöd (som du skrev), enligt min mening (och inte enligt lagen heller). Möjligen att gripa någon vid ett rån eller en misshandel, men skillnaden ligger helt enkelt i vad det fokuseras på;
Hjälpa den i nöd; ptja då hjälper du ju den utsatte.
Envarsgripande; du fokuserar på gärningsmannen .
Man kan ju givetvis se att detta skulle gå "hand i hand". Men så blir det ju inte (alltid). Sker en misshandel och du hjälper den i nöd, så ringer du ambulans/polis, plåstrar om efter förmåga osv. Det har du ju kanske inte riktigt tid/möjlighet med om du ska gripa den som misshandlar/t personen ifråga.