3935
Sök

Köpa bil som nybörjare/novis?

47 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
Hej, jag kommer i nästa vecka att köpa min första bil, det lär med stor sannorlikhet att bli hos en bilhandlare,
känns som risken att bli lurad är lite lägre än att köpa genom valfri blocket-annons.

Men många som jag, vet på ett ungefär hur en bil fungerar, men kaske inte kan mecka och vet med stor
sannorlikhet inte vad man MÅSTE kolla på när man köper en begagnad bil..

Många liksom jag, känner kanske inte någon som kan mycket om bilar (annat än att de har 4 hjul och kräver bränsle för att röra sig big_smile).

Så hur ska vi noviser kunna göra "en bra deal" för att hitta en bil som inte går sönder efter 2 kilometer? Hur ska vi kunna veta vad som är "bra" rost och vilket som kan vara farligt eller dyrt?

Ja, det finns säkert en miljon saker till att "veta" om varje bilmodell och årsmodell.

Jag har försökt att leta runt på internet men hittar inte så mycket handfast information som kan vara lätt att
till sig och förstå och veta vad som kan vara ok på en begagnad bil och vad som kan vara som gör den farlig.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
4 augusti 2012
Stefan1980 skrev:
Hej, jag kommer i nästa vecka att köpa min första bil, det lär med stor sannorlikhet att bli hos en bilhandlare,
känns som risken att bli lurad är lite lägre än att köpa genom valfri blocket-annons.

Men många som jag, vet på ett ungefär hur en bil fungerar, men kaske inte kan mecka och vet med stor

Många liksom jag, känner kanske inte någon som kan mycket om bilar (annat än att de har 4 hjul och kräver bränsle för att röra sig big_smile).

Så hur ska vi noviser kunna göra "en bra deal" för att hitta en bil som inte går sönder efter 2 kilometer? Hur ska vi kunna veta vad som är "bra" rost och vilket som kan vara farligt eller dyrt?

Ja, det finns säkert en miljon saker till att "veta" om varje bilmodell och årsmodell.

Jag har försökt att leta runt på internet men hittar inte så mycket handfast information som kan vara lätt att
till sig och förstå och veta vad som kan vara ok på en begagnad bil och vad som kan vara som gör den farlig.

Ta med dig nån kompis, pappa, farfar, morfar eller nån som kan lite om bilar om du känner dig osäker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

47 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Stefan1980 skrev:

Ta med dig nån kompis, pappa, farfar, morfar eller nån som kan lite om bilar om du känner dig osäker.

/Benny

Det är det som är grejen, I stockholm känner jag inte en endaste person som kan bilar, och där av frågeställningen..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
4 augusti 2012
Stefan1980 skrev:
Vettemannen skrev:
Stefan1980 skrev:

/Benny

Det är det som är grejen, I stockholm känner jag inte en endaste person som kan bilar, och där av frågeställningen..

Ja, då kan det bli lite problem. Du får lita på försäljaren.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

199 Inlägg
4 augusti 2012
Vettemannen skrev:
Stefan1980 skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Ja, då kan det bli lite problem. Du får lita på försäljaren.

/Benny

Eller så väntar han på att någon kanske vill hjälpa han med köpet här på garaget som  kan en del och bor i Stockholm

Pim_Pim
4 augusti 2012
Rost i bärande delar är inte bra.
Men om du har bestämt dig för en bil så ta registreringsnumret på den bilen och gå ner till bilprovningen och be dom   skriva ut dom senaste besiktningsuppgifterna.
Jag gjorde det på en gammal Volvo och jag fick ut för 10st besiktningar tongue
Det går att maila/faxa men då kommer du bara att få 3 besiktningar tillbaks.
Senast redigerat av Pim_Pim (4 augusti 2012)

578 Inlägg
4 augusti 2012
Skriv här vad det är för bil du tänkt köpa så kan folk skriva vad dom tycker är bra och dåligt med den bilen. Folk har säkert erfarenhet av den så då kan dom ju berätta vad dom hade problem med.
Men kolla så alla papper är rätt så det står rätt till. Kan vara skruvad milmätare och kanske varit krockad en gång i tiden. Extra viktigt om den är import.
Sen kolla så det inte är massa läkage och missljud. Och kolla så utrustningen i bilen funkar mm. Kolla även karossen så det inte börja komma små rostfläckar det ser litet ut nu kanske men efter ett år blir det snabbt stort.
Kolla även när kamrem och vattenpump är bytt så du slipper dyra kostnader direkt efter köp.
Var väl det jag kommer på för tillfället och lycka till med bilköpet / MotorraZ
Senast redigerat av motorraZ (4 augusti 2012)

152 Inlägg
4 augusti 2012
Frågan är också hur mycket pengar som ska läggas på bilen.

Ju mer pengar ju mindre behöver man veta om bilar på ett ungefär.

Tex 3 år gammal BMW från en BMW-handlare = Säkert och med största sannolikhet helt problemfritt köp, ofta med 1 års garanti

Ett tips jag kan bidra med är att sikta in sig på en modell och märke man tycker passar behov och ekonomi, lär sig allt om den bilen via internet, tidningar etc och sedan provkör flera av just den sorten för att få en uppfattning om hur motor, växellåda, bromsar etc ska kännas/låta, fungera etc. På så vis blir man en egen "expert" på sin bil

47 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
De bilar jag tittat mes tpå är volvo S60 2.4T 2001 och skoda octavia RS 2001, men idagsläget är jag mest
intresserad av volvo då det känns "skönare" att köra dem jämfört med andra bilar jag kör.

Jag kan kan lägga cirka 50-55000kr på en begagnad bil, kommer pendla cirka 5-6 mil per dag, vardagar.
Dessa bilar finns på BR-bil och alcar i spångaområdet, har en del förtroende för dem  eftersom en vän har köpt och byt bilar hos dem ett flertal gånger.

Jag är inte helt låst på volvo, men de jag testat har varit sköna att köra. ska dessutom till nästa helg köra cirka 400km enkelresa till en polare.

Jag vill nog helst ha en automat eftersom jag kommer behöva köra "igenom" sthlm stad (e4/e20) tills jag får en lya på rätt sida av stan (motsvarande till var jobbet ligger)

Trucker
2 710 Inlägg
4 augusti 2012
Stefan1980 skrev:
De bilar jag tittat mes tpå är volvo S60 2.4T 2001 och skoda octavia RS 2001, men idagsläget är jag mest
intresserad av volvo då det känns "skönare" att köra dem jämfört med andra bilar jag kör.

Jag kan kan lägga cirka 50-55000kr på en begagnad bil, kommer pendla cirka 5-6 mil per dag, vardagar.
Dessa bilar finns på BR-bil och alcar i spångaområdet, har en del förtroende för dem  eftersom en vän har köpt och byt bilar hos dem ett flertal gånger.

Jag är inte helt låst på volvo, men de jag testat har varit sköna att köra. ska dessutom till nästa helg köra cirka 400km enkelresa till en polare.

Jag vill nog helst ha en automat eftersom jag kommer behöva köra "igenom" sthlm stad (e4/e20) tills jag får en lya på rätt sida av stan (motsvarande till var jobbet ligger)

Det är tyvärr bila ri just den klassen man ska vara extra försiktig med!

Åkte 200mil inom loppet av en veckan för att hitta den bil jag verkligen sökte = en bil som stämde med annonsörens beskrivning! Kollade sammanlagt på 5 bilar, alla Saab 9-3 Aero mellan årsm 01 & 02! Folk ljuger helt enkelt o alltid "jag vet inget om bilar.."

Jag rekommenderar starkt att du tar med dig nån som kan om bilar, för marknaden är väääldig stor o ful!!
Åker du till en firma o han/hon märker att du ej kan bilar så passar denne på att erbjuda massa skit som garantier osvosv, som egentligen inte finns! wink

Fart missbrukare

47 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
"Jag rekommenderar starkt att du tar med dig nån som kan om bilar, "

Går en eftersom ingen jag känner kan bilar mer än jag, och jag kan typ "inget", har inte varit intresserad av bilar tidigare och de som har bil själva i min umgäneskrets är också ointresserade av bilar så länge deras fungerar.. typ vanliga "svenssons".

Jag har förtroende för dessa 2 firmor eftersom en vän har köpt minst 2 bilar på vardera (eller bytt in en bil för en annan) och haft bra relation med dem.

Men om någon kan rekommendera en bättre(?) bilhandlare i stockholm som de vet är bra/bättre än de flesta. så kan jag tänka mig att SL:a dit för att kolla vad de har.

Trucker
2 710 Inlägg
4 augusti 2012
Vad heter dom firmor du hade tänkt dra till?

Fart missbrukare

47 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
Någon skrev här att ev. någon kunde följa med och kolla bilarna jag är intresserad av.
Det jag har tänkt på förut är, att det skulle säkert vara lätt att starta ett företag
för att hjälpa oss "vanliga svenssons" som vill köpa bil men inte vet något, som kan sända ut
sin(a) anställd(a) person(er) för att hjälpa med bilköpen för en viss summa.

Jag tror att det skulle vara värt någon tusenlapp eller två och betala en oberoende bilintresserad person att hänga med
och kolla bilar och som kan ge mig förslag om "den å den" bilden är köpvärd eller ej.

47 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
trippelturbo skrev:
Vad heter dom firmor du hade tänkt dra till?

BR-Bil http://www.blocket.se/br-bil
Spångavägen 308
163 46
Spånga

Alcar http://alcar.se/
Alcar AB
Logvägen 36 / Bromstensvägen, Spånga

47 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S … 11&w=1

Vad tror ni om den här?
Den ser fin ut, och fårn 2003.

Annars har jag kollat på http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S … amp;last=1 son är från 2001.

Den första är visserligen privat.

Trucker
2 710 Inlägg
5 augusti 2012
Första är fin o verkar prisvärt, om beskrivningen nu stämmer..

Frågan är hur mkt skuld han har på bilen o du får "bara" betala 57papp eller även skulden ?!

Fart missbrukare

47 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
trippelturbo skrev:

Frågan är hur mkt skuld han har på bilen o du får "bara" betala 57papp eller även skulden ?!

Jag mailade precis och frågade det. Fast jag vettefaen om 57k är lite högt, men jag läste någonstans
att S60-modellen från 2003-2004 skulle vara bättre än den från 2001.

Trucker
2 710 Inlägg
5 augusti 2012
Stefan1980 skrev:
trippelturbo skrev:

Jag mailade precis och frågade det. Fast jag vettefaen om 57k är lite högt, men jag läste någonstans

S60 fick uppgraderingar nånstans 03-04. Kollar du på vxlspaken på en automatare från 01-02 så ser den annorlunda ut jämfört med den du länkade. Bara ett exempel..

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
5 augusti 2012
Den kan va lite törstig med tanke på den stora motorn o automaten..

Fart missbrukare

47 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
trippelturbo skrev:
Stefan1980 skrev:
trippelturbo skrev:

S60 fick uppgraderingar nånstans 03-04. Kollar du på vxlspaken på en automatare från 01-02 så ser den annorlunda ut jämfört med den du länkade. Bara ett exempel..

Jag jämförde med http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S … 11&w=1, den enda skillnaden på spaken jag ser är att den nyare har en skinnpåse och de från 01-02 har inte det.

trippelturbo skrev:
Den kan va lite törstig med tanke på den stora motorn o automaten..

Hur definerar du törstig?

Jag vill nog helst ha en som drar runt eller under 1L/milen, kaske inte när man får gas-bromsa inne i istockholm, men i snitt genom stan (jag åker innan rusningstrafiken)

Men är den där -01:an med 2.4T-motorns ungefär lika törstig som 2.5T:an?
den där 01-an har ju en fördel och det är ju att den är snygg och stolklädseln är en fin beige helläder som varit vådrar väl.

Båda har gått ungefär lika och båda har kamremmen bytt.

Sök