3015
Sök

Varmkörd motor Jeep grand Cherokee -01?

99 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
Kylarvattnet kokade bort slut på Jeepen, en diesel. Motorn stannade (varmkörd) och sedan inte gått att starta sen dess.

Lämnad till bilmek och han säger att motorn behöver evetuellt bytas. Undrar om detta kan stämma? Tycker det låter lite drastiskt att byta hela motorn.

Evildan
5 augusti 2012
Kan vara så stora skador på topplock/kolvar med mera att det blir billigare att byta motorn istället för att renovera.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
5 augusti 2012
Tenchi skrev:
Kylarvattnet kokade bort slut på Jeepen, en diesel. Motorn stannade (varmkörd) och sedan inte gått att starta sen dess.

Lämnad till bilmek och han säger att motorn behöver evetuellt bytas. Undrar om detta kan stämma? Tycker det låter lite drastiskt att byta hela motorn.

Märkte du inte att nån mätare eller lampa visade att motorn höll för hög temp (kokpunkt)????

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

99 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Tenchi skrev:

Märkte du inte att nån mätare eller lampa visade att motorn höll för hög temp (kokpunkt)????

/Benny

Har inget svar på det, för jag frågar åt en vän. Han såg att den gick upp men efter nån minut hade värmen gått ner och då trode han inte att det var någon fara. Sen började motorn låta konstigt, gick upp i varav för att sen sluta fungera helt.

Är intresserad av att veta om det kan vara rimligt att behöva byta hela motorn för att den kokat?
Jag tänkte att en diesel klarar sig bättre än en bensinmotor, men det kanske inte har nån betydelse.

564 Inlägg
5 augusti 2012
Moderna motorer tål inte att koka, oavsett om det är bensin eller diesel. Det är vanligt att topparna går på de där.

Huruvida det är nödvändigt att byta motor eller ej beror på hur stora skador det blivit, men det är fullt möjligt om den kördes tills den stannade av värmen.
Senast redigerat av sverkera (5 augusti 2012)

99 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
sverkera skrev:
Moderna motorer tål inte att koka, oavsett om det är bensin eller diesel. Det är vanligt att topparna går på de där.

Huruvida det är nödvändigt att byta motor eller ej beror på hur stora skador det blivit, men det är fullt möjligt om den kördes tills den stannade av värmen.

Tack för svaret!

Sök