Nu drar vi igång!
Jag hade egentligen tänkt besikta den en sista gång innan jag bytte motor men nu gav topplockspackningen upp i originalet som är en B19A. Det blev ändå halvbra timing eftersom jag nästan fått verkstan bruklig
Poängen med motorn är att vara sportig utan att lägga ner en förmögenhet på den samt att vara någorlunda bränslesnål och passa original utväxling (200km/h på 6000 varv på sista växeln). Det är min första motor som jag själv skapat recept på så det är lite labbande också
Receptet är som följer:
Volvo B230K - Original, polerade kolvar och viktade stakar + kolvar, original topp
V-kam - Sjunger på 3500 till 5500 varv och lyftet passar bra till ventilstorleken
CBR 929 spjällhus - 39mm trottlar
Insug - Egenkonstruerat och uträknat för att sjunga på 4200 varv på andrapulsen (jag kommer tappa botten, men det är en stor motor och en lätt bil)
Avgassystem - Grenrör egenkonstruerat för att sjunga på 4500 varv på andrapulsen, 2,5" från kollektor
Spridare och brygga från B234
Megasquirt som styrsystem
Sluteffekt enligt programvara är 160 till 170 hk och den börjar närma sig 100 hk runt 3200 varv, lagom för vinterväg!
Kostnader än så länge:
Motor - 500 kr
Kolvringar, packningar etc - 2000 kr
Megasquirt - 2700 kr
Avgassystem - 1500 kr
V-kam och diverse småprylar från skroten - 500 kr
Donatorbil 740 - 500 kr
Rostfria rör till insuget - 1200 kr
El-fläkt - 200 kr
Luftfilter, kopplingar etc från biltema - 400 kr
Totalt: 9500 kr