4308
Sök

Hur mycket och vad slits på bilen när man sladdar på torr/våt asfalt?

187 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#1
Har precis köpt en bakhjulsdriven bil som var ganska dyr. Så jag undrar lite hur mycket som slits på bilen när man är ute och sladdar med den på asfalt. Vad ska man tänka på att inte göra? Koppling slits det mkt?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
8 augusti 2012
#2
Det blir större påfrestning på det mesta i bilen.
Något som sliter riktigt mycket på hela drivlinan är ju om du kopplar upp bilen på ställ, det ska du undvika.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

187 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#3
Menar du om man kommer i fart på 1an på ett litet "ställ" så ska man inte lägga i 2an?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
8 augusti 2012
#4
baluba skrev:
Menar du om man kommer i fart på 1an på ett litet "ställ" så ska man inte lägga i 2an?

Jo de kan du väl. Ja menar mer om du kommer på torr asfalt på 2an eller 3an i en kurva och stampar koppling för att få upp bilen på ställ.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

glad
493 Inlägg
8 augusti 2012
#5
ska man sladda får man räkna med att köra sönder:) tråkigt men sant:(

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

176 Inlägg
8 augusti 2012
#6
bakdäcken slits rätt mkt, iaf på min bil wink


Bärs!
3 456 Inlägg
8 augusti 2012
#7
dkws2 skrev:
bakdäcken slits rätt mkt, iaf på min bil wink

lol

Garaget.org peakade 2008.

187 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#8
Ekan_1 skrev:
ska man sladda får man räkna med att köra sönder:) tråkigt men sant:(

Jo så är det väl, därför jag vill vara lite förberädd på vad som kan hända smile

Änsålänge kör jag bara på blöt asfalt.. Bör inte slita lika mkt då?

glad
493 Inlägg
8 augusti 2012
#10
baluba skrev:
Ekan_1 skrev:
ska man sladda får man räkna med att köra sönder:) tråkigt men sant:(

Jo så är det väl, därför jag vill vara lite förberädd på vad som kan hända smile

Änsålänge kör jag bara på blöt asfalt.. Bör inte slita lika mkt då?

blöt asfalt = sämre kontroll = förr eller senare går din bakskärm på dejt med en buss/lyktstolpe/vägg/pensionär:)

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

187 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#11
camaro67 skrev:
Vad är de för bil? Om du ska växla mitt i så se till att du får i växeln ordentligt innan du släpper kopplingen

En Nissan 200sx s14 så den bör väl tåla lite? Dock 94a och runt 19k mil
Senast redigerat av baluba (8 augusti 2012)

Meister
6 763 Inlägg
8 augusti 2012
#12
baluba skrev:
camaro67 skrev:
Vad är de för bil? Om du ska växla mitt i så se till att du får i växeln ordentligt innan du släpper kopplingen

En Nissan 200sx s14 så den bör väl tåla lite? Dock 94a och runt 19k mil

Bara att spöa på! Hyr mycket effekt har du? och vad har du för koppling?


187 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#13
camaro67 skrev:
baluba skrev:
camaro67 skrev:
Vad är de för bil? Om du ska växla mitt i så se till att du får i växeln ordentligt innan du släpper kopplingen

En Nissan 200sx s14 så den bör väl tåla lite? Dock 94a och runt 19k mil

Bara att spöa på! Hyr mycket effekt har du? och vad har du för koppling?

Original änsålänge med 200hk. Ska vara "värre" koppling men jag vet inte jag, tyckte bilen börjades känna slå efter ca 15 minuters sladdande. Kanske bara e jag som fick för mig det men inte vet jag om kopplingen blev sämre.

Meister
6 763 Inlägg
8 augusti 2012
#14
Ekan_1 skrev:
baluba skrev:
Ekan_1 skrev:
ska man sladda får man räkna med att köra sönder:) tråkigt men sant:(

Jo så är det väl, därför jag vill vara lite förberädd på vad som kan hända smile

Änsålänge kör jag bara på blöt asfalt.. Bör inte slita lika mkt då?

blöt asfalt = sämre kontroll = förr eller senare går din bakskärm på dejt med en buss/lyktstolpe/vägg/pensionär:)

Skitsnack! Mycket lättare i början eftersom att allt går så mycket långsammare.


Meister
6 763 Inlägg
8 augusti 2012
#15
baluba skrev:
camaro67 skrev:
baluba skrev:

En Nissan 200sx s14 så den bör väl tåla lite? Dock 94a och runt 19k mil

Bara att spöa på! Hyr mycket effekt har du? och vad har du för koppling?

Original änsålänge med 200hk. Ska vara "värre" koppling men jag vet inte jag, tyckte bilen börjades känna slå efter ca 15 minuters sladdande. Kanske bara e jag som fick för mig det men inte vet jag om kopplingen blev sämre.

Med den effekt håller allt hur länge som helst. Bara kopplingen som kommer ta slut förr eller senare om de nu inte är en värre. Växellådan är den klena länken i s14. Speciellt 3:an är klen. Men de är när man kliver över 350hk brukar man säga som lådorna inte håller speciellt länge. Så åk ut och spöa på den. De håller den för. Och om något inte håller så har jag lite prylar liggandes smile


187 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#16
camaro67 skrev:
baluba skrev:
camaro67 skrev:

Bara att spöa på! Hyr mycket effekt har du? och vad har du för koppling?

Original änsålänge med 200hk. Ska vara "värre" koppling men jag vet inte jag, tyckte bilen börjades känna slå efter ca 15 minuters sladdande. Kanske bara e jag som fick för mig det men inte vet jag om kopplingen blev sämre.

Med den effekt håller allt hur länge som helst. Bara kopplingen som kommer ta slut förr eller senare om de nu inte är en värre. Växellådan är den klena länken i s14. Speciellt 3:an är klen. Men de är när man kliver över 350hk brukar man säga som lådorna inte håller speciellt länge. Så åk ut och spöa på den. De håller den för. Och om något inte håller så har jag lite prylar liggandes smile

Änsålänge har jag bara kört på 1an och 2an.. Klarar drivaxlarna osv det då? Vill inte köra sönder efter 2 veckors ägo. Vad har du för delar liggandes? smile

4 637 Inlägg
8 augusti 2012
#17
Ekan_1 skrev:
baluba skrev:
Ekan_1 skrev:
ska man sladda får man räkna med att köra sönder:) tråkigt men sant:(

Jo så är det väl, därför jag vill vara lite förberädd på vad som kan hända smile

Änsålänge kör jag bara på blöt asfalt.. Bör inte slita lika mkt då?

blöt asfalt = sämre kontroll = förr eller senare går din bakskärm på dejt med en buss/lyktstolpe/vägg/pensionär:)

Man kan ju fegsladda lite på tvåan och trean. Minimal risk att sladda på nåt och inte mkt slitage kan jag tänka mig. Fast alla kanske inte kan hålla sig från att göa större grejjer? smile

Sladdar gör man inte om det finns pensionärer vid vägen...
Senast redigerat av Navkapsel (8 augusti 2012)

Meister
6 763 Inlägg
8 augusti 2012
#18
baluba skrev:
camaro67 skrev:
baluba skrev:

Original änsålänge med 200hk. Ska vara "värre" koppling men jag vet inte jag, tyckte bilen börjades känna slå efter ca 15 minuters sladdande. Kanske bara e jag som fick för mig det men inte vet jag om kopplingen blev sämre.

Med den effekt håller allt hur länge som helst. Bara kopplingen som kommer ta slut förr eller senare om de nu inte är en värre. Växellådan är den klena länken i s14. Speciellt 3:an är klen. Men de är när man kliver över 350hk brukar man säga som lådorna inte håller speciellt länge. Så åk ut och spöa på den. De håller den för. Och om något inte håller så har jag lite prylar liggandes smile

Änsålänge har jag bara kört på 1an och 2an.. Klarar drivaxlarna osv det då? Vill inte köra sönder efter 2 veckors ägo. Vad har du för delar liggandes? smile

Drivaxlar klarar de där galant! man behöver betydligt mycket mer effekt för att köra av dom. smile Växellåda har jag extra om de skulle gå åt. Och original motor-prylar finns. Top-mountgrenrör m.m. Men jag känner ju en del folk som åker s-chassi så de ska nog inte vara några problem att skaka fram grejer ifall att något rasar smile


glad
493 Inlägg
9 augusti 2012
#19
camaro67 skrev:
Ekan_1 skrev:
baluba skrev:
Jo så är det väl, därför jag vill vara lite förberädd på vad som kan hända smile

Änsålänge kör jag bara på blöt asfalt.. Bör inte slita lika mkt då?

blöt asfalt = sämre kontroll = förr eller senare går din bakskärm på dejt med en buss/lyktstolpe/vägg/pensionär:)

Skitsnack! Mycket lättare i början eftersom att allt går så mycket långsammare.

är det väl inte? bättre han sladdar på torre på en stor öppen yta än sladdar på blött och kanske hamnar på en hal fläck och tappar kontroll? men jag förstår vad du menar

Man kan ju fegsladda lite på tvåan och trean. Minimal risk att sladda på nåt och inte mkt slitage kan jag tänka mig. Fast alla kanske inte kan hålla sig från att göa större grejjer? smile

Sladdar gör man inte om det finns pensionärer vid vägen...

jag har faktiskt inte sladdat in i nått än (det kommer väl en dag då man får lite övermod)
men det jag menar är att underlaget kan vara förrädiskt, alla har väl varit med om den där oväntade vattenplaningen tex? pensionärerna var mest ett skämt?
Senast redigerat av Ekan_1 (9 augusti 2012)

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

KHRacing
10 augusti 2012
#20
Navkapsel skrev:
Ekan_1 skrev:
baluba skrev:
Jo så är det väl, därför jag vill vara lite förberädd på vad som kan hända smile

Änsålänge kör jag bara på blöt asfalt.. Bör inte slita lika mkt då?

blöt asfalt = sämre kontroll = förr eller senare går din bakskärm på dejt med en buss/lyktstolpe/vägg/pensionär:)

Man kan ju fegsladda lite på tvåan och trean. Minimal risk att sladda på nåt och inte mkt slitage kan jag tänka mig. Fast alla kanske inte kan hålla sig från att göa större grejjer? smile

Sladdar gör man inte om det finns pensionärer vid vägen...

Bara undrar om du kan nåt alls ang att sladda på torrt ? fegsladda, aldrig hört talas om det uttrycket tyvärr cool
minimal risk... ?
3.a kräver 75-80kmh +...  & för att hålla sladd i trean i denna farten så krävs det mkt varv/kopplingskickande, framförallt med orginalmotorn på 200hk.

mvh Kristian
Senast redigerat av KHRacing (10 augusti 2012)


Sök