3611
Sök

Opel rekord -82 går ryckigt / orkeslös

629 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tjena!
Nyss skaffat mig en opel rekord berlina 2.0 (insprutning) från 82!
Fick den billigt då den hackar som fan vid alla varvtal under 3000 rpm, täntke att det kunde vara något lätt och trevligt att fixa..
Får växla ner från 4an till 3an för o komma uppför backar liksom... enligt föregående ägare så vart den sånhär efter den stått avställd under vintern!

Dock har jag nu bytt alla slangar i motorrummet (vaccumslangar)  , tändstift, tändkablar , tändspole.
Rycker jag ur Luftmängsmätaren går den bättre i 5-10 sekunder sen dör den.

Bilen luktar soppa, så antar den får lite mycket av det goda?
p.s Hitta olja på stiftet på 1ans , men om det är sliten kolvring/ventilstyrning som gör den så slö / trött på låga varv vettefan... Den blir hur pigg och går rent och fint efter 3000 rpm så borde inte vara det? Jätte tacksam för tips, inte så hemma på gamla opels ännu smile
Senast redigerat av Dagge88 (9 augusti 2012)

Mröh

629 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#2
Kan tillägga att jag idag felsökt lite mer, rykte ur vacuumslangen till fördelaren, tycker inte motorn bette sig annorlunda när jag gjorde det?
Dock har jag satt vacuum på den och kollat så "armen" rör på sig...

Mröh

456 Inlägg
10 augusti 2012
#3
Kanske går på "choke" hela tiden?
Vet inte vilken typ av insprutning som sitter i en sån?
Mekanisk eller hel elektronisk? Vet du typ?

growing old is mandatory growing up is optional

629 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#4
Oves_Bror skrev:
Kanske går på "choke" hela tiden?
Vet inte vilken typ av insprutning som sitter i en sån?
Mekanisk eller hel elektronisk? Vet du typ?

Är hel elektronisk då den har en ECU antar jag.. Testat att dra ut kallstartsventilen, blir ingen skillnad hmm

Mröh

456 Inlägg
10 augusti 2012
#5
Luftmängsmätarn, är det en sån med nät i och en tunn tråd eller är det en sån med klaff som rör sig(sån som sitter på gamla Volvo 740 turbo och även på många BMW)?

growing old is mandatory growing up is optional

629 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#6
Nä det är nån tunn metallbricka som rör sig, men den lirar tror jag, för den dör direkt när jag rycker ur den nu.

Mröh

456 Inlägg
10 augusti 2012
#7
Då kan du ju ha nån typ av Motronic system, då finns det nåt som heter termotidgivare som kan ge lite konstiga symptom. Bara att söka lite, borde finnas 740 turbo trådar som tar upp sådana problem...

growing old is mandatory growing up is optional

629 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#8
Mjo är motronic av något äldreslag antar jag, inge vidare på opel som sagt... kanske borde köpt en volvo o haft som vinterbil, dem kan man med iaf smile

Mröh

456 Inlägg
10 augusti 2012
#9
Motronic är Motronic oavsett om det sitter i en Volvo eller Opel.
Är i grunden tämligen enkla insprut och behöver knappt några av givarna för att fungera nåt så när.
Borde ju inte va omöjligt att få ordning på när den går såpass bra som den ändå gör....tongue

growing old is mandatory growing up is optional

629 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#10
Jo sant , simpel är den ju smile
En polare kommer nu i helgen med kompressions provare samt tändningslampa, så ska vi kika på dem båda..
Rätta mig om jag har fel, men skulle kompet vara dåligt på 1an borde den la gå dåligt hela tiden?
Senast redigerat av Dagge88 (10 augusti 2012)

Mröh

456 Inlägg
10 augusti 2012
#11
Tror inte det är dåligt komp som är boven, då skulle den ju i värsta fall bara gå på 3 cylindrar( om vi nu utgår från att det bara är på en) men det gör ju inte att den hackar.
Men jo ökat varv brukar göra att tomgångsproblem försvinner, kassa tändstift, halvkasst komp, luftläck osv....
Sen är det sällan att kompet försvinner bara för att den står över en vinter....

growing old is mandatory growing up is optional

629 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#12
Uppdatering: Gjorde komptest på den idag:
1an: 12,7 bar (den som har olja på stiftet).
2an: 13,6 bar
3an: 13,6 bar
4an: 13,6 bar
Tycker inte att 1bars komp i skillnad borde vara så avgörande?
Om man rycker ut 1ans tändkabel så blir det ingen skillnad på gången, och har gnista fram till stiftet.
så den går på 3burkar det är iaf bekräftat smile

Men som sagt, kan den lilla skillnaden i komp göra så den inte går alls på 1ans cylinder? Funderar på om det kan vara så att spridaren är dum och inte fungerar som den ska...

Mröh


Sök