3557
Sök

Hur spinner man? Allvarligt talat. Bakhjul/framhjul

19 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#1
Allvarligt nu, hur spinner man med en bil och hur mkt hk lär man minst ha?

Kanske en dum fråga, men men. Alla vet inte och någonstans har väl alla börjat. tongue

Och sedan, förstör man bilen av att göra det på t.ex en framhjulsdriven bil?
Senast redigerat av SheriffN (11 augusti 2012)

5 Inlägg
11 augusti 2012
#2
Man trycker bort ESP'n sen trycker man på gasen!


5 089 Inlägg
11 augusti 2012
#3
Framhjulsdrift: Dra handbromsen. Ner med kopplningen. Lägg i ettan. varva upp bilen. Släpp kopplingen och gasa fullt.

Bakhjulsdrift: Ner med kopplingen. i med ettan. Varva upp bilen. Släpp upp kopplingen samtidigt som du gasar och flytta vänsterfoten snabbt från kopplningen till bromsen så håller du in bromspedalen såpass hårt att bilen står stilla, men inte för hårt så bilen dör.

Och du förstör nog inte bilen mer för att det är framhjulsdrift. det har nog mer med vilken bilmodell det är;) Generellt är fwd växellådor inte lika hållbara tror jag bara ;P

\Lindgren

Evildan
11 augusti 2012
#4
exempel Man: Lägg i ettan, varva motorn och släpp snabbt upp kopplingpedalen samtidigt som du håller ned bromspedalen (RWD) alt använd parkeringbromsen om den tar bak på den bilen(FWD).

exempel Aut: Lägg i D håll ned bromsen lagom hårt och tryck ned gaspedalen.

Prova för gudsskull inte detta någonstans där det finns övriga fordon då det kan bli kast, hastiga ryck framåt, osv utan gör det på någon enslig och tom parkering utan kundvagnsgarage eller lytstolpar, eller för ett mjukare övningsunderlag en grusplan eller varför inte grannens gräsmatta wink

Att sätta någon minimum gräns på hk antal går inte då det bla beror på konstruktion vikt över drivhjul osv.

Det går utmärkt att tex bromsa upp en Toyota starlet -80 60hk och stå och bränna gummi medans det kan vara svårare med en annan motorstarkare bil.

Du förstör alla bilar om du gör det för elakt, ofta, osv.
En standardbil är inte konstruerad för detta elaka förfarande.

19 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#5
Ok, ok.. Lärde mig något nytt iaf! :-))

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 augusti 2012
#6
Bäst fungerar det utanför donken eller korvmojen.

Ni känner väl till dödsolyckan med en kille som klippte en pensionär på rollator i Norrtälje? Föraren, en lokal "kändis" gillade att spinna och leka och det gick ju bra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

19 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#7
Var nog kanske slutlekt för han efter det?

Såg en bil hemma här som åkte runt runt i rondellen och det såååg såååå jäkla roligt ut big_smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 augusti 2012
#8
SheriffN skrev:
Var nog kanske slutlekt för han efter det?

Det var i alla fall slutlekt för damen som var på väg hem till sina barnbarn med en rulle ballerina och en flaska saft.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

19 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#9
Ah, fifan.. Sjukt.

I get your point. Men är försiktig av mig.. smile

619 Inlägg
11 augusti 2012
#10
Bara och testa när det är lite blött ute, roligare och sladda då å^^


Forummoderator
18 011 Inlägg
11 augusti 2012
#11
Köra på häng i rondeller ÄR kul. Synd bara att min ESP förstör hela partyt... Man kan också köra en liten Fwd lågprisbil vilken väger som ett paket flingor i fronten. Då spinner den friskt på både ettan och tvåan trots gräsklipparmotor. Tro mig. Jag har provat!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

513 Inlägg
11 augusti 2012
#12
Skillnad på att bromsa upp en bil så däcken går åt ***
Och drifta/sladda. Inget kul att sladda fwd.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
11 augusti 2012
#13
Melin82 skrev:
Skillnad på att bromsa upp en bil så däcken går åt ***
Och drifta/sladda. Inget kul att sladda fwd.

när de går fort nog är även fwd skoj ! ska man ha riktigt kul är de 4wd som gäller


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 augusti 2012
#14
SheriffN skrev:
Ah, fifan.. Sjukt.

I get your point. Men är försiktig av mig.. smile

Inget illa menat och jag menar inte att framstå som en moraltant, men jag lovar dig att den lokala förmågan ovan har sagt exakt samma sak vid flera tillfällen.
Senast redigerat av Rquired (12 augusti 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

19 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#15
Rquired skrev:
SheriffN skrev:
Ah, fifan.. Sjukt.

I get your point. Men är försiktig av mig.. smile

Inget illa menat och jag menar inte att framstå som en moraltant, men jag lovar dig att den lokala förmågan ovan har sagt exakt samma sak vid flera tillfällen.

Äsh, kan inte hända så mycket på en tom parkeringsplats/grustag.. Då man har överblick över hela skiten.. Om inte en dumfan hoppar ut mitt framför bilen tongue

535 Inlägg
12 augusti 2012
#16
SheriffN skrev:
Rquired skrev:
SheriffN skrev:
Ah, fifan.. Sjukt.

I get your point. Men är försiktig av mig.. smile

Inget illa menat och jag menar inte att framstå som en moraltant, men jag lovar dig att den lokala förmågan ovan har sagt exakt samma sak vid flera tillfällen.

Äsh, kan inte hända så mycket på en tom parkeringsplats/grustag.. Då man har överblick över hela skiten.. Om inte en dumfan hoppar ut mitt framför bilen tongue

Springer dumfan ut och hoppar framför bilen mitt ute på parkeringen får den nog skylla sig själv.

Förövrigt är det ganska nyttigt att "leka".

Då får du mer kött på benen under skarpt läge.
Senast redigerat av aha_100 (12 augusti 2012)


886 Inlägg
12 augusti 2012
#17
SheriffN skrev:
Rquired skrev:
SheriffN skrev:
Ah, fifan.. Sjukt.

I get your point. Men är försiktig av mig.. smile

Inget illa menat och jag menar inte att framstå som en moraltant, men jag lovar dig att den lokala förmågan ovan har sagt exakt samma sak vid flera tillfällen.

Äsh, kan inte hända så mycket på en tom parkeringsplats/grustag.. Då man har överblick över hela skiten.. Om inte en dumfan hoppar ut mitt framför bilen tongue

Med samma risk som Rquired så säger jag att så tänker nog de flesta i början, att man bara ska leka på ödsliga och säkra platser. Så tänkte jag också när jag var 18, och det höll i cirka 2 månader, sen blev det sämre och sämre platser.

Så en dag var jag med om en frontalkrock, jag körde dock inte utan satt i baksätet. Föraren körde inte heller "busigt", men det är inte poängen här. Poängen är att jag upptäckte att det är väldigt obehagligt att vara med om en bilolycka även om den här gick förhållandevis bra(alla klarade sig helt ok, bilarna blev dock mos.). Sen dess har jag börjat köra väldigt försiktigt på allmänna vägar igen, och jag skulle aldrig förlåta mig om jag lät mitt dåliga omdöme gå ut över någon annan.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 augusti 2012
#18
aha_100 skrev:
SheriffN skrev:
Rquired skrev:
Inget illa menat och jag menar inte att framstå som en moraltant, men jag lovar dig att den lokala förmågan ovan har sagt exakt samma sak vid flera tillfällen.

Äsh, kan inte hända så mycket på en tom parkeringsplats/grustag.. Då man har överblick över hela skiten.. Om inte en dumfan hoppar ut mitt framför bilen tongue

Springer dumfan ut och hoppar framför bilen mitt ute på parkeringen får den nog skylla sig själv.

Förövrigt är det ganska nyttigt att "leka".

Då får du mer kött på benen under skarpt läge.

Jag försökte inte antyda att det är dumt att "leka", utan att ingen förare medvetet vill orsaka en olycka men likväl så händer det stup i kvarten. Folk har helt enkelt olika uppfattning om hur man är försiktig, och främst unga förare bygger snabbt upp ett falskt självförtroende och tror sig kunna hantera en bil.

Även om du kör på en helt folktom plats kan det ske en olycka som allvarligt skadar dig själv och eventuella passagerare. Även om du bara skadar din egen bil, hur kul är det att stå på en tom parkeringsplats med en trasig bil och veta att du står inför en reparation för ett femsiffrigt belopp?

Det kan vara både roligt och nyttigt att lära känna sin bil, men tänk efter både två, tre och fem gånger innan. Väldigt få gör det tyvärr, hur ansvarsfulla de än påstår sig vara tänker de i bästa fall efter att ha gjort något...
Senast redigerat av Rquired (12 augusti 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
12 augusti 2012
#19
Rquired skrev:
aha_100 skrev:
SheriffN skrev:

Äsh, kan inte hända så mycket på en tom parkeringsplats/grustag.. Då man har överblick över hela skiten.. Om inte en dumfan hoppar ut mitt framför bilen tongue

Springer dumfan ut och hoppar framför bilen mitt ute på parkeringen får den nog skylla sig själv.

Förövrigt är det ganska nyttigt att "leka".

Då får du mer kött på benen under skarpt läge.

Jag försökte inte antyda att det är dumt att "leka", utan att ingen förare medvetet vill orsaka en olycka men likväl så händer det stup i kvarten. Folk har helt enkelt olika uppfattning om hur man är försiktig, och främst unga förare bygger snabbt upp ett falskt självförtroende och tror sig kunna hantera en bil.

Även om du kör på en helt folktom plats kan det ske en olycka som allvarligt skadar dig själv och eventuella passagerare. Även om du bara skadar din egen bil, hur kul är det att stå på en tom parkeringsplats med en trasig bil och veta att du står inför en reparation för ett femsiffrigt belopp?

Det kan vara både roligt och nyttigt att lära känna sin bil, men tänk efter både två, tre och fem gånger innan. Väldigt få gör det tyvärr, hur ansvarsfulla de än påstår sig vara tänker de i bästa fall efter att ha gjort något...

bästa man kan göra är att åka ut på en sjö vintertid är köra lite på isen smile de är en bra start iaf



Sök