Den största nackdelen får nog påstås vara motorproblemen SAAB hade, motorn råkar lätt ut för oilsludge som i längden orsakar motorskador. Problemen späddes på av att det var 3000mils intervall för service, ingen motor mår bra av det och absolut inte en motor som är känslig från start som SAAB´s turbomotor.
Audi hade exakt samma problem på sina motorer, och även de rekommenderade service med 3000mils intervall. Var mycket uppmärksam på motorns skick, titta noga efter oljeläckage, oljud som knack, tick, skrammel eller till exempel rassel från motorns kamkedja.
Titta också så att bilens avgaser inte har fel färg och att det inte luktar konstigt kring bilen, om bilen är varmkörd när du kommer fram bör du vara mycket misstänksam. Se till att du får ta bilen med kall motor och sedan köra den riktigt genomvarm.
I övrigt kolla att växellådan fungerar som den skall, att alla växlar lätt går i och att det inte skrapar vid växelbyte. Och så självklart bilens skick och historik i övrigt, men motor och växellåda är svaga punkter. Motorn genomgick en förändring till årsmodell 2004 som sägs mildra eller till och med eliminera problemen beroende på vem man frågar.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.