3417
Sök

Volvo 945 Turbo -93 går ojämt !

Pim_Pim
14 augusti 2012
Trådstartare
#1
• Bilmodell
Volvo 945 fulltrycksturbo

• Årsmodell
1993

• Miltal
40k, dock renoverades motorn nån gång över 30k.

• Modifikationer på bilen 
Original förutom 3" downpipe

• Hur yttrar sig felet? 
Kan ej hålla en jämn tomgång, går om jag gasar och sen släpper och sen fortsätter så.
Men så fort jag håller ett stabilt varv, ex 3000rpm så går det bara i nån sekund sen börjar den bluddra och vill sedan dö.

Går mycket oroligt på tomgång, och vill gärna bluddra till som att man har soppatorrt när man åker med den.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Uppstår hela tiden, kanske något bättre när bilen är kall.

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Bara kollat över div vacuumslangar, inte så stora felsökningar har gjorts än.

Den gick utmärkt innan jag hade ur motorn.

Sitter bara en downpipe på nu, så det blir lättare att höra hur motorn går.
Filmklipp:



Sen ett till filmklipp när jag försöker hålla jämn gas men småbluddrar lite och sedan släpper jag gasen och då dör den.


Kom igen och hjälp mig nu! smile
Senast redigerat av Pim_Pim (14 augusti 2012)

Pim_Pim
14 augusti 2012
Trådstartare
#2
Tog bort tändstiften och kollade gnistan, och det var gnista på alla 4a.
Oboyfärgade var dom också.

Dock var det här tändstiftet lite oljigt men det tror jag beror på att ventilkåpspackningen är sönder över det tändstiftet så det rinner ner lite.

http://ladda-upp.se/data/wacovtaalonzvt/
http://ladda-upp.se/data/gasfienweldqwa/

Gnodde av så mycket som möjligt med en trasa och putsade till med en stålborste och satte tillbaka det igen,
och nu går den faktiskt bättre men det är fortfarande inte 100.

Så en redig service med stift,ventilkåpspackning,kablar, fördelare och allting kanske skulle göra sugen.


6 738 Inlägg
14 augusti 2012
#4
hade jag vart du så hade jag börjat med att kolla upp luftmassemätaren, födelarn, tempgivarn till sprutet, och bränsletrycket tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Smålänning
7 883 Inlägg
14 augusti 2012
#5
De första jag hade gjort va att kolla felkoder.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Pim_Pim
14 augusti 2012
Trådstartare
#6
Henkix skrev:
hade jag vart du så hade jag börjat med att kolla upp luftmassemätaren, födelarn, tempgivarn till sprutet, och bränsletrycket tongue

Okej, får göra det imorgon så får vi se ! smile

Pim_Pim
14 augusti 2012
Trådstartare
#7
twin_cam skrev:
De första jag hade gjort va att kolla felkoder.

För göra det imorgon också. smile
Att jag inte tänkte på de.. Jätte lätt med dioduttaget ju.

Smålänning
7 883 Inlägg
14 augusti 2012
#8
Pim_Pim skrev:
twin_cam skrev:
De första jag hade gjort va att kolla felkoder.

För göra det imorgon också. smile
Att jag inte tänkte på de.. Jätte lätt med dioduttaget ju.

Precis, återkom med resultat smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Pim_Pim
14 augusti 2012
Trådstartare
#9
twin_cam skrev:
Pim_Pim skrev:
twin_cam skrev:
De första jag hade gjort va att kolla felkoder.

För göra det imorgon också. smile
Att jag inte tänkte på de.. Jätte lätt med dioduttaget ju.

Precis, återkom med resultat smile

Jodå, jag återkommer då så får vi se vad bilen säger ! wink
Undra vad det kan vara..

Pim_Pim
15 augusti 2012
Trådstartare
#10
Det fanns inga felkoder lagrade.

Både tändning och bränslesystem sa 1-1-1

Pim_Pim
15 augusti 2012
Trådstartare
#11
Verkar som att det är LMM som det är fel på, rycker jag kontakten så går den jätte bra på tomgång.
Men man tycker ju att man borde få en felkod om den är trasig?



Säkert det där "sportiga" äckliga luftfiltrets fel..
Senast redigerat av Pim_Pim (15 augusti 2012)

219 Inlägg
15 augusti 2012
#12
prova att låna en fungerande av någon annan för att se om det verkligen är den! smile


Pim_Pim
15 augusti 2012
Trådstartare
#13
LuddizR skrev:
prova att låna en fungerande av någon annan för att se om det verkligen är den! smile

Aa jag tänkte göra de, synd att jag bara hade en 007 som låg.
Men jag ska prova med en annan 020 smile

219 Inlägg
235 Inlägg
15 augusti 2012
#15
vissa felkoder uppenbarar sig inte förrän du kört en stund med bilen och varit över en visst hastighet, 40km/h eller vad det är.

Tror det är luftmassemätaren.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

Pim_Pim
15 augusti 2012
Trådstartare
#16
Provade med en annan lmm nu som jag vet fungerar och det hjälpte inte!
Inkopplad så går den skit, utan så går den bra..:S

Så nu får jag väl kolla vidare..

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 augusti 2012
#17
har samma fel på min 945a turbo+

ska testa byta stift kablar rotor fördelarlock alla vacum slangar idag

skriver om nåt hjälper tongue


Pim_Pim
15 augusti 2012
Trådstartare
#18
Okej gör de.

498 Inlägg
15 augusti 2012
#19
Testa spruta startgas vid insuget också smile

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

Pim_Pim
15 augusti 2012
Trådstartare
#20
Kollade bränsletrycket nu me och det var det inget fel på, sprutar utav bara fan smile


Sök