3460
Sök

Handbroms går ej att använda vid minus - normalt?

12 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
Jag har en Audi A3 från 99. Förra vintern när jag använde handbromsen vid minusgrader så frös den fast. Dvs att när jag la ur handbromsen så fortsatte bromsen att "ligga i". Löste problemet genom att ställa in bilen i varmgarage och sedan sluta använda handbromsen.

Tjejen säger att man aldrig ska använda handbromsar under vintertid eftersom detta är jättevanligt. Själv har jag aldrig haft problemet tidigare.

Några frågor:
- Är det normalt att handbromsen fryser?
- Vad gör man normalt sett för att fixa det, långsiktigt?
- Om man säljer en bil som begagnad (från 99), är detta något man normalt sett informerar köparen om eller är det förväntat att det ska finnas sådana problem?

543 Inlägg
19 augusti 2012
Om man aldrig annars använder handbromsen så är det rätt vanligt att den fryser, min sambo använder den frekvent sommar som vinter och den har aldrig fryst än iaf.
Oftast fryser den väl för att det kommer in fukt vid wiren.
Om man är ärlig så informerar man om alla brister..

Trött och bitter?? javisst!

12 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
tobbeh78 skrev:
Om man är ärlig så informerar man om alla brister..

Haha, det är det det handlar om. Jag har påpekat bristen i annonstexten men tjejen tyckte det var dumt eftersom det är ett så vanligt förekommande problem. Jag höll inte med.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
19 augusti 2012
nitra skrev:
Jag har en Audi A3 från 99. Förra vintern när jag använde handbromsen vid minusgrader så frös den fast. Dvs att när jag la ur handbromsen så fortsatte bromsen att "ligga i". Löste problemet genom att ställa in bilen i varmgarage och sedan sluta använda handbromsen.

Tjejen säger att man aldrig ska använda handbromsar under vintertid eftersom detta är jättevanligt. Själv har jag aldrig haft problemet tidigare.

Några frågor:
- Är det normalt att handbromsen fryser?
- Vad gör man normalt sett för att fixa det, långsiktigt?
- Om man säljer en bil som begagnad (från 99), är detta något man normalt sett informerar köparen om eller är det förväntat att det ska finnas sådana problem?

Jag har alltid använt handbromsen året runt på alla bilar och aldrig haft problem med den. Men det är klart, använder man den nästan aldrig så kommer det in fukt som gör att den rostar fast och fastnar när man drar i den. Jag försöker få folk att använda den vid alla tillfällen (Även på automatbilar för P-läget är inte att jämnföra med handbroms som många tror).

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

27 Inlägg
19 augusti 2012
Hade samma problem en vinter. Bytte wiren på bägge sidorna så förvann de. Troligen fukt i dom:-)

12 Inlägg
19 augusti 2012
Trådstartare
Vi har använt handbromsen varje dag. Slutade med det först när den frös.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
19 augusti 2012
Det brukar bero på taskiga höljen på vajern. Men visst finns det bilar med odugliga konstruktioner också...
Men jo det är ett mycket vanligt problem.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

274 Inlägg
27 augusti 2012
har de problemet på min audi också. går lös med varmluftpistol på wiren strax framför bakhjulen så går den lös fint big_smile går bra då ja inte behöver den smile

4 146 Inlägg
27 augusti 2012
Det är ett väldigt vanligt problem, polarens 460 hade problem med det och samma med pappas saab 900 ng

Sök