3341
Sök

Synd att ingen på denna sida är kunniga

50 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
Kablar var märkta men som sakt ej samma bil det sitter i så när man ska dra igenom kabel piskor genom tex golv balkat och torped väg så åker några av sat märkts med maskerings tep då vissa av kontakterna ej gick att skriva på för det var för små

50 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
Men men loppa reläna och ficksa det. Tänkte det skulle va lättare att dom som har en Opel kader eller kalibra 8v då det är samma elsystem kunde ha kollat på sin bil och sakt färgen så skulle en vekas jobb blivit 5 minuters

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 augusti 2012
vet du bara vart dom ska kopplas på så är de ju fan bara te att mäta me en multimeter vad kabeln går till för givare etc...

3 371 Inlägg
22 augusti 2012
Can someone tell me what a OPEL is?!

50 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
Jo då tycker jag att du går och mäter din bränsle pumps kabel när du kopplat bort den från pumpen så får du ett motstånd på ca 0.25v inget mer och det har du ca 60kablar till i bilen som gör tex nästan alla som går till databoxen. Och bränsle pumpen kräver över 6v för att ens börja arbeta. Anledningen att du får så lite i den kabeln utan sopa pumpen i kopplad är för att data boxen ej känner av den så slår ej till reläna och då ingen hög ström i kabeln alltså. Därför det ej går att mäta därför måste du loppa det

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 augusti 2012
saabtrim skrev:
Jo då tycker jag att du går och mäter din bränsle pumps kabel när du kopplat bort den från pumpen så får du ett motstånd på ca 0.25v inget mer och det har du ca 60kablar till i bilen som gör tex nästan alla som går till databoxen. Och bränsle pumpen kräver över 6v för att ens börja arbeta. Anledningen att du får så lite i den kabeln utan sopa pumpen i kopplad är för att data boxen ej känner av den så slår ej till reläna och då ingen hög ström i kabeln alltså. Därför det ej går att mäta därför måste du loppa det

Om soppapumpen är kopplad via relä så känner inte bilens styrenhet av om den går eller ej, kan  jag sätta flis på, möjligtvis kan den känna av om relät har dragit, men de är inte svårt å fejka...

vet du bara vad som är ut på din ecu box ser jag inte problemet..

jobbade som bilmek för 4 år sedan å har kopplat en del eftermarknadsinsprut och div annan el efter de å jag ser inte riktigt ditt problem....

om nu opels styrsystem är så avancerade så dom kollar om komponenten förbrukar ström är de ju bara å haka på en 5watts glödlampa som förbrukar/testlampa, de har jag dock extremt svårt å tro, dom använder säkert boschsystemen som satt i övriga bilmärken på 80-90 talet å dom är väldigt enkla.

Jag tror mer de handlar om din okunnighet å lathet att snabbt lösa ditt problem.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
22 augusti 2012
Bara för att man har en bil av en viss modell så behöver det ju inte betyda att man har elschema på den. Så vitt jag vet har alla kablar olika färger så det borde inte vara så värst svårt o skarva ihop dom då.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

50 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
Nä alla kablar har inte olicka färger så mycket olika färger finns inte men oftast samma till jord och plus sen oftast om det är röd och någo. Färg mer så går dom oftast genom trändnings låset och vidare ut till tex lampor data box mm sen grön svart är oftast till tex ljus i bilen eller knappen vid dörrarna som tänder tak lampan

5 111 Inlägg
22 augusti 2012
Så de får inte ens fram det på Opel - och då är folk på Garaget värdelösa som inte kan svara på det?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
22 augusti 2012
saabtrim skrev:
Nä alla kablar har inte olicka färger så mycket olika färger finns inte men oftast samma till jord och plus sen oftast om det är röd och någo. Färg mer så går dom oftast genom trändnings låset och vidare ut till tex lampor data box mm sen grön svart är oftast till tex ljus i bilen eller knappen vid dörrarna som tänder tak lampan

jag skulle kunna räkna upp iaf 10 olika färger i opels elsystem så här på stört, men jag vill inte... Men som ledtråd, det finns kablar i alla regnbågens färger och med olika kombinationer och nyanser av dessa. Bara fantasin (eller antalet kablar som behövs) som sätter gränsen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

4 586 Inlägg
22 augusti 2012
Köp en reparationshandbok där finns det kopplingschema

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
23 augusti 2012
"Jag lider av dyslexi så jag behöver inte anstränga mig för att stava rätt och göra mig förstådd"

Well, jag lider av lathet så även om jag kunde svarat på din fråga direkt utan problem så behöver jag inte anstränga mig för att orka...

Som man frågar får man svar!

/Mattias

Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 augusti 2012
Jag har ett annat förslag, säg upp ditt internetabonnemang så får du lite pengar över till en ny bil eller en rephandbok och som bonus slipper vi här läsa ditt knappt ihophängande tokstavade gnäll!
Senast redigerat av Busgrabb (23 augusti 2012)

Autotech

4 670 Inlägg
23 augusti 2012
Spela roll om man har Dyslexi. Känner många i min omkrets som lever med det, men dom stavar bra mycket bättre än dig om dom vill bli förstådda!

Lägg ner 5 minuter till när du gör en tråd på din stavningen så lär säkert folk bli mer hjälpsamma. Går ju knappt läsa vissa av dina inlägg så förstår att du inte får några svar! Vill man ha hjälp får man väl offra sig själv lite!

Sen att hänga ut alla här på garaget som icke kunniga, Då kanske du ska leta dig efter nått annat forum istället!

Sicket folk de finns! Är folk så jäkla lata nu för tiden att dom inte orkar lära sig själva och leta reda på den infon man behöver själv? Finns ju nått som heter google o "Stavar" man rätt när man söker så brukar svaren finnas! smile
Senast redigerat av mickius (23 augusti 2012)

Självlärd
3 083 Inlägg
23 augusti 2012
Du kan ju bevisligen inte heller så vad klagar du om?

Sen stavar du som en hästtuggad köttkråka. Det finns rättstavningsprogram över allt. Till och med inbyggt i webbläsaren. Dock inte i IE märker jag nu.

Sen finns det en sida som heter www.google.se den är ganska bra. Där kan man tydligen söka på saker har jag hört.

Sen klagar du på att folk på garaget inte kan. När du i några inlägg senare säger att inte ens opelverkstaden kan. Ehh är det inte dom du ska klaga på då?

TROLL!

EDIT:

Såg att du skapat 700000 trådar om din kadett. Så frågan är ju vem som är okunnig egentligen. Och sen har du dessutom startat 2 likadana trådar också.
Senast redigerat av Volvo142_73a (23 augusti 2012)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

2 126 Inlägg
23 augusti 2012
Volvo142_73a skrev:
Sen stavar du som en hästtuggad köttkråka. Det finns rättstavningsprogram över allt. Till och med inbyggt i webbläsaren. Dock inte i IE märker jag nu.

Jag lider inte av dyslexi men jag räddas ändå hela tiden av rättstavningsprogrammet i firefox när jag skriver inlägg smile
En jävla bra sak det där. Skriver en del på engelska forum också och då underlättar det jävligt mycket med att få hjälp med stavningen då det var ett tag sen man gick i skolan.

EDIT:

Jag personligen väljer ofta bort trådar som är svåra att läsa p.g.a. stavning, ordbyggnad eller meningsbyggnad m.m även om dom är intressanta...tyvärr
Senast redigerat av Big_JN (23 augusti 2012)

Självlärd
3 083 Inlägg
23 augusti 2012
Big_JN skrev:
Volvo142_73a skrev:

Jag lider inte av dyslexi men jag räddas ändå hela tiden av rättstavningsprogrammet i firefox när jag skriver inlägg smile
En jävla bra sak det där. Skriver en del på engelska forum också och då underlättar det jävligt mycket med att få hjälp med stavningen då det var ett tag sen man gick i skolan.

EDIT:

Jag personligen väljer ofta bort trådar som är svåra att läsa p.g.a. stavning, ordbyggnad eller meningsbyggnad m.m även om dom är intressanta...tyvärr

Jag lider inte heller av dyslexi. Men en del krångliga ord så kan de va skönt o ha stavningskontroll. Dock har dom av någon anledning bara IE där jag studerar just nu :S. Trodde det var uråldrat för länge sen tongue.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
23 augusti 2012
Big_JN skrev:
Volvo142_73a skrev:

EDIT:

Hur funkar t ex "fotbollsspelare" i Firefox stavningskontroll? I Chrome blir det rödmarkerat och den föreslår "fotbolls spelare" istället. Kanske därför "sär skrivningar" är så vanliga? smile

/Mattias

Sök