4023
Sök

Fixa bil som stått i 10 år.

93 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej!
Hämtade igår en bmw e30 som stått i ett skjul (tak väggar men bara jordgolv) sedan 2002, den har alltså inte rörts på 10 år. Den fungerade när den ställdes bort men ägaren innan orkade inte besikta den eftersom rutan var trasig och stötdämparna dåliga.

Så, vad bör nu göras innan man i första hand kan starta bilen? Är det bara tanka och byta batteri och testa eller bör man börja med att byta alla vätskor, slangar mm?

1 265 Inlägg
22 augusti 2012
#2
brukar hälla olja in via tändstiftshålen sen dra runt för hand en stund, sen brukar jag försöka på att starta

1 450 Inlägg
22 augusti 2012
#3
ojlan e viktig att kolla om den stått så länge den kan ju bli lite dålig, och stiften kan ju rosta om de nu e en bensinare:) men att bara starta upp den och se om den går e ju inte så mycke man behöver göra, om du sedan ska köra med den behöver den nog en lite grundligare service=)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 augusti 2012
#4
Skulle börja med att byta motorolja, stift, luftfilter, bromsolja, tomma vatten från kylare som du ersätter med blandat glykol.
Kolla olika slangar om dessa inte är uttorkad med sprikor.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2012
#5
enblabil skrev:
Är det bara tanka och byta batteri och testa

Absolut!  Men du får ju givetvis slå ett öga under motorhuven så inga delar fattas, slangar är avgnagda eller så.  Det är ju tråkigt att bya prylar för ett par tusen kronor om nu motorn rostat ihop, så ett försök innan man börjar pilla hade jag i alla fall gjort.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

537 Inlägg
22 augusti 2012
#6
När jag köpte min 900 t8 så hade den stått i 6 år, hällde bara i ny bensin och bytte en slang till kallstartsventilen, sen startade den utan problem smile jag kollade givetvis tändstift och sånt först smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 augusti 2012
#7
Glöm inte kamremmen! Finns på E30 med sexa (320i, 323i och 325i, motorkod M20) men även på 316i och 318i med fyra cylindrar efter 1988 med motorkod M40. 318i till och med 1988 (M10) och 318iS (M42) har däremot en kamkedja.

Även om den så var bytt precis när bilen ställdes av är tio år mer än vad en sådan rem är tänkt att klara av särskilt om motorn stått stilla, och med tanke på beskrivningen av bilens skick och varför den ställdes av misstänker jag att det inte satt en ny kamrem på?

Efter att den är avklarad hade jag som Alain beskriver gjort en service på bilen och sedan prövat att starta den, då tror jag du är trygg även om något annat är slitet. Den kanske inte startar eller den kanske inte går som den skall (T.ex p.ga trasiga slangar) men risken för att motorn tar skada har du förebyggt. smile
Senast redigerat av Rquired (22 augusti 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

242 Inlägg
22 augusti 2012
#8
Om den startar kolla över bromsarna innan du tar en test repa! jag starta en volvo 140 som hade stått 11år den kolla vi bara oljan på och den var ok, sen starta den ganska snabbt och självklart fungerade inte bromsarna alls. Olja har inget bäst före datum, om bilen har stått på en sval plats hela tiden är det nog lungt men har den stått så det blir varmt på dagen kallt på kvällen etc så kan det ha blivit kondens som fan på 10år men det lär du ju se när du kollar oljan iallafall så.


1 265 Inlägg
22 augusti 2012
#9
Rquired skrev:
Glöm inte kamremmen! Finns på E30 med sexa (320i, 323i och 325i, motorkod M20) men även på 316i och 318i med fyra cylindrar efter 1988 med motorkod M40. 318i till och med 1988 (M10) och 318iS (M42) har däremot en kamkedja.

Även om den så var bytt precis när bilen ställdes av är tio år mer än vad en sådan rem är tänkt att klara av särskilt om motorn stått stilla, och med tanke på beskrivningen av bilens skick och varför den ställdes av misstänker jag att det inte satt en ny kamrem på?

Efter att den är avklarad hade jag som Alain beskriver gjort en service på bilen och sedan prövat att starta den, då tror jag du är trygg även om något annat är slitet. Den kanske inte startar eller den kanske inte går som den skall (T.ex p.ga trasiga slangar) men risken för att motorn tar skada har du förebyggt. smile

var de bättre kvalite på kamremmar förut?  min är 20år gammal i 240in den funkar lika bra ändå
B21 händer de inge om den går av så lika och köra så länge de går

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
22 augusti 2012
#10
joakim89 skrev:
var de bättre kvalite på kamremmar förut?  min är 20år gammal i 240in den funkar lika bra ändå
B21 händer de inge om den går av så lika och köra så länge de går

Din kanske inte stått still i 10 år? En rem som inte snurrar runt torkar och spricker fortare... Oavsett är 20 år bra smile

/Mattias

1 265 Inlägg
22 augusti 2012
#11
matteeee skrev:
joakim89 skrev:
var de bättre kvalite på kamremmar förut?  min är 20år gammal i 240in den funkar lika bra ändå
B21 händer de inge om den går av så lika och köra så länge de går

Din kanske inte stått still i 10 år? En rem som inte snurrar runt torkar och spricker fortare... Oavsett är 20 år bra smile

tror den hade stått 12år innan jag köpte den.
10-12år iaf

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 augusti 2012
#12
Är du säker på att den inte byts på 20år, det är inte säkert att någon dokumenterat det? Om den suttit där i tjugo år och stått still cirka hälften av dessa är det riktigt bra, men jag hade personligen varit smått nervös över när den ger sig.

En BMW M20 till exempel går däremot inte fritt vid rembrott, där är det en dyr chansning att inte byta rem. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

.......
2 655 Inlägg
22 augusti 2012
#13
när jag köpte 1602an så hade den stått utomhus på grus i 23år, bytte stift, olja, tändkablar och fyllde på bensin, startade och gick utan problem, smörjde upp bromsarna fram o för in och besiktade, fick en 2a på precis för dålig bromsverkan vänsterbak:).


testa me de:p

1 265 Inlägg
22 augusti 2012
#14
Rquired skrev:
Är du säker på att den inte byts på 20år, det är inte säkert att någon dokumenterat det? Om den suttit där i tjugo år och stått still cirka hälften av dessa är det riktigt bra, men jag hade personligen varit smått nervös över när den ger sig.

En BMW M20 till exempel går däremot inte fritt vid rembrott, där är det en dyr chansning att inte byta rem. smile

stått 20år typ  10år avställd i ett förråd, Ägaren är numera död, men sonen mena att den är inte bytt på dom senaste 10åren den  var i bruk

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 augusti 2012
#15
joakim89 skrev:
Rquired skrev:
Är du säker på att den inte byts på 20år, det är inte säkert att någon dokumenterat det? Om den suttit där i tjugo år och stått still cirka hälften av dessa är det riktigt bra, men jag hade personligen varit smått nervös över när den ger sig.

En BMW M20 till exempel går däremot inte fritt vid rembrott, där är det en dyr chansning att inte byta rem. smile

stått 20år typ  10år avställd i ett förråd, Ägaren är numera död, men sonen mena att den är inte bytt på dom senaste 10åren den  var i bruk

Jag tolkar det som att remmen alltså är i bättre skick än ägaren?

Äsch. Lite ny bensin och dra igång den. Om den verkar gå hyfsat ligger nog kamremmen ganska högt på listan med olja, sedan glykol och bromsar. Inte fasen skulle jag byta kamrem för en massa pengar för att sedan upptäcka att bilen är dynga i övrigt. Då chansar jag hellre, gör i värsta fall ventilmos. Om så blir fallet går jag vidare i livet och letar efter nåt nytt. Det är ju bara en gammal enkel, vanlig svenssonbil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 265 Inlägg
22 augusti 2012
#16
caromania skrev:
joakim89 skrev:
Rquired skrev:
Är du säker på att den inte byts på 20år, det är inte säkert att någon dokumenterat det? Om den suttit där i tjugo år och stått still cirka hälften av dessa är det riktigt bra, men jag hade personligen varit smått nervös över när den ger sig.

En BMW M20 till exempel går däremot inte fritt vid rembrott, där är det en dyr chansning att inte byta rem. smile

stått 20år typ  10år avställd i ett förråd, Ägaren är numera död, men sonen mena att den är inte bytt på dom senaste 10åren den  var i bruk

Jag tolkar det som att remmen alltså är i bättre skick än ägaren?

Äsch. Lite ny bensin och dra igång den. Om den verkar gå hyfsat ligger nog kamremmen ganska högt på listan med olja, sedan glykol och bromsar. Inte fasen skulle jag byta kamrem för en massa pengar för att sedan upptäcka att bilen är dynga i övrigt. Då chansar jag hellre, gör i värsta fall ventilmos. Om så blir fallet går jag vidare i livet och letar efter nåt nytt. Det är ju bara en gammal enkel, vanlig svenssonbil.

Ja ägaren avled för ca 10år sen 100år gammal

Evildan
22 augusti 2012
#17
namcon skrev:
Om den startar kolla över bromsarna innan du tar en test repa! jag starta en volvo 140 som hade stått 11år den kolla vi bara oljan på och den var ok, sen starta den ganska snabbt och självklart fungerade inte bromsarna alls. Olja har inget bäst före datum, om bilen har stått på en sval plats hela tiden är det nog lungt men har den stått så det blir varmt på dagen kallt på kvällen etc så kan det ha blivit kondens som fan på 10år men det lär du ju se när du kollar oljan iallafall så.

Olja som har använts och körts med om så bara 10km och sedan har motorn stått ostartad i 10år har då definitivt passerat sitt bäst före datum, olja åldras så fort du häller den i motorn.
Olja skall bytas minst en gång per år oavsett hur kort körsträcka den använts.
En oanvänd olja som förvarats i ett slutet kärl är däremot ganska oförändrad i sin funktion.

Till TS: Dra runt motorn för hand först så att den inte har fastnat.
Prova sedan att starta efter okulär kontroll utav kablage och remmar.
Går den, stäng av och gör en rejäl service.

242 Inlägg
22 augusti 2012
#18
Evildan skrev:
namcon skrev:
Om den startar kolla över bromsarna innan du tar en test repa! jag starta en volvo 140 som hade stått 11år den kolla vi bara oljan på och den var ok, sen starta den ganska snabbt och självklart fungerade inte bromsarna alls. Olja har inget bäst före datum, om bilen har stått på en sval plats hela tiden är det nog lungt men har den stått så det blir varmt på dagen kallt på kvällen etc så kan det ha blivit kondens som fan på 10år men det lär du ju se när du kollar oljan iallafall så.

Olja som har använts och körts med om så bara 10km och sedan har motorn stått ostartad i 10år har då definitivt passerat sitt bäst före datum, olja åldras så fort du häller den i motorn.
Olja skall bytas minst en gång per år oavsett hur kort körsträcka den använts.
En oanvänd olja som förvarats i ett slutet kärl är däremot ganska oförändrad i sin funktion.

Till TS: Dra runt motorn för hand först så att den inte har fastnat.
Prova sedan att starta efter okulär kontroll utav kablage och remmar.
Går den, stäng av och gör en rejäl service.

Ja du kan säga vad du vill min erfarenhet säger raka motsatsen tyvärr "OBS när det gäller bilar som har stått länge och inte brukats alls" Skulle oljan vara så obrukbar så skulle motorn knackat utav bara fan redan från start. Och den bilen jag starta går hur fint som helst än idag hur förklarar du det om den hade "passerat sitt bäst före datum"? då skulle den nog skärt för längesen!


Evildan
22 augusti 2012
#19
namcon skrev:
Evildan skrev:
namcon skrev:
Om den startar kolla över bromsarna innan du tar en test repa! jag starta en volvo 140 som hade stått 11år den kolla vi bara oljan på och den var ok, sen starta den ganska snabbt och självklart fungerade inte bromsarna alls. Olja har inget bäst före datum, om bilen har stått på en sval plats hela tiden är det nog lungt men har den stått så det blir varmt på dagen kallt på kvällen etc så kan det ha blivit kondens som fan på 10år men det lär du ju se när du kollar oljan iallafall så.

Olja som har använts och körts med om så bara 10km och sedan har motorn stått ostartad i 10år har då definitivt passerat sitt bäst före datum, olja åldras så fort du häller den i motorn.
Olja skall bytas minst en gång per år oavsett hur kort körsträcka den använts.
En oanvänd olja som förvarats i ett slutet kärl är däremot ganska oförändrad i sin funktion.

Till TS: Dra runt motorn för hand först så att den inte har fastnat.
Prova sedan att starta efter okulär kontroll utav kablage och remmar.
Går den, stäng av och gör en rejäl service.

Ja du kan säga vad du vill min erfarenhet säger raka motsatsen tyvärr "OBS när det gäller bilar som har stått länge och inte brukats alls" Skulle oljan vara så obrukbar så skulle motorn knackat utav bara fan redan från start. Och den bilen jag starta går hur fint som helst än idag hur förklarar du det om den hade "passerat sitt bäst före datum"? då skulle den nog skärt för längesen!

Klart du får upp ett oljetryck men den smörjer,renar, tätar inte alls som den ska och ger ett beydligt större slitage på komponenterna.

Hur många km körde du motorn med den gamla oljan?

242 Inlägg
22 augusti 2012
#20
Evildan skrev:
namcon skrev:
Evildan skrev:
Olja som har använts och körts med om så bara 10km och sedan har motorn stått ostartad i 10år har då definitivt passerat sitt bäst före datum, olja åldras så fort du häller den i motorn.
Olja skall bytas minst en gång per år oavsett hur kort körsträcka den använts.
En oanvänd olja som förvarats i ett slutet kärl är däremot ganska oförändrad i sin funktion.

Till TS: Dra runt motorn för hand först så att den inte har fastnat.
Prova sedan att starta efter okulär kontroll utav kablage och remmar.
Går den, stäng av och gör en rejäl service.

Ja du kan säga vad du vill min erfarenhet säger raka motsatsen tyvärr "OBS när det gäller bilar som har stått länge och inte brukats alls" Skulle oljan vara så obrukbar så skulle motorn knackat utav bara fan redan från start. Och den bilen jag starta går hur fint som helst än idag hur förklarar du det om den hade "passerat sitt bäst före datum"? då skulle den nog skärt för längesen!

Klart du får upp ett oljetryck men den smörjer,renar, tätar inte alls som den ska och ger ett beydligt större slitage på komponenterna.

Hur många km körde du motorn med den gamla oljan?

Klart som fan 90tals olja inte har samma kvalitet som dagens oljor, men jag tror nog 90 tals olja som är 11 år gammal är betydligt bättre än vad oljorna var nya på 70talet vilket motorn va ifrån så, den från 90talet smörjde och täta nog betydligt bättre än vad den allra första oljan den fick på 70talet gjorde. Och det var inga metallspån eller dylikt 6 månader senare vid oljebytet, hur många km den gick kan jag inte svara på. Men som sagt ser den ok ut är det lungt alltså ska den INTE vara svart/vit/grå eller äns ha bubblor som är vita eller grå för då har det vart för mycket kondens då är det bara att byta.

Jag har inte skrivit något om oljetryck?

Till trådskaparen var beredd på att få byta packningar, när dem är gamla och torra och får tryck på sig igen kan dem ge sig, dem behöver inte göra det men det är en stor risk. Alla gummi delar bör bytas också som bussningar, slangar you name it.



Sök